Varför så långa klor???

Sv: Varför så långa klor???


Det här lät väldigt intressant! Veterinären klippte alltså i pulpan, men hunden hade inte ont av det efteråt? Hon klippte inte precis intill pulpan? Blödde det mycket?

K ska eventuellt kastreras, och det vore ju guld om veterinären kunde åtgärda klorna ordentligt då. Ska han inte kastreras får jag fortsätta brottas med honom när jag är där.

Men? inte gör det väl ont på dem om man råkar klippa lite för mycket? Däremot blöder det rejält. Lite av blodbad blir det allt....

Under mina hundår har jag råkat klippa i pulpan ett antal gånger. Har aldrig märkt att de ens skulle varit besvärade av det.

Borde jag ha dåligt samvete nu? :eek:
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag har råkat klippa i pulpan en gång, hunden reagerade rejält. Gnällde ordentligt och ville inte alls att jag skulle klippa mer. Så ja jag tror det gör ont.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag skulle tro att det är olika från hund till hund. Hur smärttåliga de är osv..

Min jappe rycker som mest till lite om man klipper fel, medan aussien drar på alla cylindrar och är hysterisk tills man ryter åt honom att lugna ner sig. Men han är å andra sidan överdrivet fjompig (och lite pjoskad med av sin matte:devil:)
 
Sv: Varför så långa klor???

Här ser ni en som kan trubba av ordentligt. Mest noggrann var jag när vi körde räddning, för att hon inte skulle fastna i gallertrappor och så.

klo2-1.jpg


klo1-1.jpg
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag tror också att det är olika från hund till hund. Jag har råkat klippa i pulpan en gång och hunden reagerade kraftigt med ryck och pip.
 
Sv: Varför så långa klor???

Min rottis har sett ut sådär tills han fick sämre klokvalitet på äldre dar. De är fortfarande korta men inte riktigt så korta.
Tibbens däremot ser fördjäkliga ut. Trots att de klipps dubbelt så ofta som rottisens. De BLIR helt enkelt inte korta.Dessutom är han helt plattfot och de sticker liksom ut framåt. Det är lite pinsamt när han är nedrakad.
 
Sv: Varför så långa klor???

Mina (jakt)hundar har nog längre klor än vad ex.vis du skulle tycka var ok och ts skulle kanske rent av tycka att de var ÄKLIGA, men vad ni båda inte vet är att hundar som ska klara av att ta sig fram i den terräng som de jobbar i har ett behov av att ha lite längre klor för att få bra grepp och fäste vid ex klättring på steniga berg och annan tuffare terräng.

Håller med dig där om klornas längd, mina tre har långa klor, klipper dom ett par gånger på vintern men under snöfria delen av året så gör jag det max 1-2 gånger. Eftersom vi är ute mycket iskog och mark, och det är tre vinthundar som rusar omkring, så vill jag att dom ska få fäste i marken, speciellt om det är lite fuktigt eller lerigt underlag.

Och läser man rasstandarden för Borzoi så står det, "Framtassarna skall vara torra och smala, långsträckt ovalformade, s.k. hartassar. De skall vara välvda och ha väl slutna tår. Klorna skall vara långa, starka och vidröra marken"
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag kan faktiskt reagera på att många bekantas hundar har långa klor. Plus att de pratar om kloklippningen som en sorts stor procedur.
Är på intet sätt någon otrolig människa, men de hundar jag haft har varit busenkla att hantera. Jag har lagt dem på rygg på golvet och klippt bara. Så även med min vorsteh - han kommer självmant och lägger sig när jag tar fram klotången.

Så dels har jag kanske dålig förståelse för de som har "problem" med just kloklippning.:o Sedan så är jag inte så rädd för att klippa i pulpan, har bara lyckats göra det en gång och inget hände, blödde bara litegrann... är faktiskt rent utav lite okänslig och chansar när jag klipper hans tjocka, svarta klor som jag gärna håller väldigt korta också.:)
 
Sv: Varför så långa klor???

Min hunds klor blev gärna lite för långa ett tag.. Han är vansinnigt besvärlig att klippa dom på..(Rottis på 55 kg ca, jag väger 60) Det är ingen ursäkt det vet jag, men det är lätt att man undviker problemet. Jag vill inte ha dom så superduperkorta som vissa andra, för hundar har faktiskt nytta av lite längre klor när dom klättrar och går i svår terräng tex. För mig finns det en stor skillnad på långa klor och klor som är så långa att hunden lider av det. Sånt ser man. Nu har jag hittat den perfekta lösningen. Min instruktör på hundsimmet klipper hans klor litegrann varje/varannan vecka, så slipper jag ta bråket. Hon har ju enormt mycket vana av bråkiga hundar i det läget.
 
Sv: Varför så långa klor???

Delvis KL
Jag tillhör nog en sån där hemsk hundägare som ser kloklippningen som en procedur och har en hund med ÄKLIGT långa klor. Hans klor slits dåligt då de växer spikrakt fram och rasen har generellt långa klor även om man håller efter i princip dagligen från valpstadiet. Min hud är en omplaceringshund med väldigt många "issues". I hans tidigare liv hos en mindre lämplig ägare så tyckte en "kunnig" bekant till ägaren att hunden hade ÄKLIGT långa klor varpå ägaren går hem och under tvång klipper blod på alla klorna på en skrikande, panikslagen ung hund. Jo....kloklippning ÄR en stor procedur hos oss. Nu fem år senare börjar vi komma i ordning genom att belöna varje klippt klo med en liten bit skinka eller köttbulle. Rätt eller fel? Jag vet inte, men det innebär ett betydligt mindre psykologiskt trauma för min hund. Tyvärr så bidrar hans rädsla och min osäkerhet för att förvärra den, till att klorna blir klippta lite för sällan. Mitt fel, jag vet, men förutom ett klickande i parketten så påverkar det inte hans rörelser.
 
Sv: Varför så långa klor???

Fy vad ÄKLIGT av dig:rofl:
Jag förstår dig, min hund är också extremt jobbig, dock helt utan anledning, har övat sen han var 8 veckor hemma, redan då hatade han det. Tror tyvärr i såna fall att uppfödaren skötte det på ett dåligt sätt när han var liten. han har heller aldrig lidit av det, dom har aldrig varit sjukligt långa, men säkert, alldeles säkert ÄKLIGT långa enligt TS:rofl: (kan vi inte börja stava rätt nu, jag smäller av!)
 
Sv: Varför så långa klor???


Det här lät väldigt intressant! Veterinären klippte alltså i pulpan, men hunden hade inte ont av det efteråt? Hon klippte inte precis intill pulpan? Blödde det mycket?

K ska eventuellt kastreras, och det vore ju guld om veterinären kunde åtgärda klorna ordentligt då. Ska han inte kastreras får jag fortsätta brottas med honom när jag är där.


Ja vet. klippte i pulpan och vist blödde det, men hon hade något brunaktigt pulver som hon direkt duttade dit så att det slutade blöda. Glömde fråga vad det var för blodstoppande medel men det slutade blöda så gott som omedelbart. Något att ha hemma om man skulle misslyckas någongång, har aldrig gjort det men om.

Han hade inte alls ont av det efter, så fort han var på benen efter uppvaksprutan gick han som vanligt och jag kunde greja och pilla hur som helst med klorna utan att han visade tecken på att känna av något. Jag tycker det var jättebra att få en bra start på klona, i stället för att tragla länge innan pulpan dragit sig tillbaka.

Tycker absolut att du ska ta det med vet. när du ska dit. Ser att du är från Uppsala, det var där vi gjorde det (min närmsta stad ;)) om du vill kan jag ge dig stället vi var på. Superbra vet. och personal :love:
 
Sv: Varför så långa klor???

Det har vet gjort flera gånger på min med vid sövning, blodstopp pulver i och ingen rektion efteråt.
 
Sv: Varför så långa klor???

kl

Jag är också något av ett klipparfreak:D

Såhär ser min killes framtassar ut, men han har ALDRIG tagit ett klickfritt steg i hela sitt liv, och han har ju väldigt korta klor.

DSC00028.jpg


Nu måste jag försöka hålla fingrarna i styr, måste spara klosingarna lite nu när vi börjat dragträna på allvar, han får ju knappt nåt fäste alls med småklorna annars.
 
Sv: Varför så långa klor???

Kan man hyra dig?

Jag är usel på kloklippning, och livrädd för att klippa fel, och har dessutom en lite fjantig hund...
 
Sv: Varför så långa klor???

Visst. Dock kan jag också klippa fel, med skillnaden att jag rycker på axlarna och säger "tur du har många fötter." Fast det händer inte så ofta.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jaja, bara jag slipper! Jag kan åka var 17 som helst, så hojta när du har tid!
 
Sv: Varför så långa klor???

kl

Här klipps det varje vecka, ogräsklor :) Ingen stor grej, det fixar man lätt när man ändå ligger i soffan och myser framför tv:n ;) Hundarna tycker bara det är mysigt och ganska kul dessutom, för man får ju något gott när man är klar. Har flera bekanta som inte vågar klippa klorna på sina hundar, så de åker iväg och gör det hos veterinär eller hundtrim.

Har klippt i pulpan en gång :( och hunden var helt förstörd! Det måste ha gjort ont, inget tal om saken. Gud va jag hade dåligt samvete. Elak matte!
 
Sv: Varför så långa klor???

Åh,varför starta en sån här tråd,nu blir det ju jobb:D

Jag kör med slipmaskin,så jag slipar ända ner till pulpan,ibland kan det synas tendens till blod,men det börjar aldrig att blöda.

Men jag försöker ha relativt korta klor,men inte för korta,det ska ju ändå passa till hundens storlek. Och lite klor är bra att ha i skog och mark.

Nä,nu ska jag ta fram slipmaskinen:laugh:
 
Sv: Varför så långa klor???

Nu när vi ändå är inne på ämnet. Vilken är den bästa klotången?
Jag är inte nöjd med någon av de jag har utan vet att det ska finnas bättre, jag har dock inte pengar för att köpa flera stycken bara för att testa.
Vill ha en som är skarp och som det går att ta små små skivor med utan att den trycker ihop klon, den jag har är ganska bra men inte perfekt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 583
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 195
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp