Varför så ont av foderhästar?

attempt

Trådstartare
Letar man foderhäst så hittar man hundratals annonser på araber, fjordingar, nordsvenskar, halvblod, ponnykorsningar osv. Men varför är det få få av quarter och paint? Säljer hellre quarter-och-paintägarna sina hästar när de måste göra sig av med dem pga familjeskäl, ekonomiska skäl, tidsbrist osv?
Eller skickar de dem hellre till en pro tränare än en amatörryttare?
Och varför är det en sådan skillnad på att låna ut en tex quarter än en tex fjordning?

Jag letar foderhäst att träna och tävla med.. och för att ev senare köpa om det blir aktuellt. Men det verkar helt omöjligt att få tag i. :confused:

Vore kul att höra lite vad ni tycker ang detta.

Sv: Varför så ont av foderhästar?

En anledning är förmodligen att det oftast ligger mer pengar uppbundet i en quarter/paint, iallfall om man jämför med en fjording och liknande. Många vill inte ha de pengarna låsta på det sättet, särskilt inte eftersom det är en risk att låna ut en häst. Man vet ju aldrig om man får tillbaka den i samma "värde" så att säga.

En annan anledning är förmodligen att det helt enkelt inte finns så många qh/ph hästar i landet jämförelsevis. De flesta som finns är ofta köpta för dyra pengar och används till det dom är köpta för alternativt säljs, och resten är till stor del uppfördningar och en uppfödare har ju ingen anledning att hålla på och lämna ut sina hästar på foder istället för att sälja dom...

Att skicka en häst till en tränare eller ut till fodervärd går ju inte att jämföra. I det ena fallet får man betala och gör det för att öka hästens värde alternativt få en bättre tränad häst att använda själv och det andra fallet har ju mer med sentimentala skäl att göra, att man av någon anledning inte vill sälja.

instämmer helt, mkt klargörande svar tycker jag.

jag är ingen bank. Varför skulle jag låna ut en ridhäst som är värd 50.000-100.000?

och om/när jag vill låna ut en häst till sällskap/skogspromenader, någon gammal märr t ex, så skulle jag aldrig gå via nätet/annons, utan låna ut till någon jag känner, eller till någon som rekommenderas av någon jag känner.

ps attempt, du får väl komma å titta på hästarna, så kanske vi kan lära känna varandra...

Tips:

hör gärna med olika tränare, ibland har de elever som vill låna ut sina hästar på foder till någon som tränarna känner, och som fortsätter träna där. Då kan tränarna "hålla koll" så att säga.

Att det finns fler foderhästar av de raser du nämner, beror nog till stor del på att det helt enkelt finns så många fler av dem. Samtidgt som det redan nämnts är det stor prisskillnad på en fjording och de du är ute efter.

Jag håller inte på med western men inom "vanlig" ridning är det samma sak, du hittar många billiga foderhästar, man vågar inte låna ut en häst som är pengamässigt värdefull. Där lånas de ut till redan kända personer som de vet om, eller har tränarreferenser från.

Kan tänka mig att om du får någon bra tränarkontakt som kan rekomendera dig hittar du lättare en bra häst än genom anonnser.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 882
Senast: Maoam
·
I
Western Ok, jag är intresserad av att köpa en appaloosa och jag är lite nyfiken på vad ni som ägare tycker om dom. Jag pratar specifikt om dom... 2
Svar
21
· Visningar
4 780
Senast: JustWatchMeMrBlack
·
W
  • Låst
Western Chansar och lägger tråden här också, känns som att chansen att få bra svar här är större än på Utrustning. ------------- Det är så...
Svar
1
· Visningar
792
Senast: tifo
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 468
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka