Varför ska alla resa med hund nuförtiden?

Bukefalos 30 år!

Nota

Trådstartare
Som rubriken, varför ska hundar med på utlandssemester världen över?
Tycker det blir vanligare och vanligare att hundar ska med på exakt allt.
Uppskattar verkligen hundar det så mycket.

Personligen känns det helt naturligt att hunden är med sin flock 24/7. Och att de uppskattar den biten av själva resandet, att de får vara med sina människor och även såklart utforska nya ställen.

Jag tror generellt, om man har en trygg individ, att de uppskattar det mer än att bo i hundgård hos någon som tar hand om den den veckan man är borta.

För det tror jag inte att de uppskattar alls. Snarare tvärtom att de är djupt olyckliga av det.

Inom EU med en hund som är tillräckligt liten så den får åka i kabinen, som är miljötrygg och där semestern är hundkompatibel så är det ju en lika rimlig lösning som någon annan tänker jag? Det kan ju vara knepigt att hitta en hundvakt som kan passa hunden sammanhängande under längre tid och alla hundar trivs inte på pensionat.

Jag tror min skulle tycke det var lika rimligt som att hon hänger med till kontoret, på restaurang och på fest. Vilket för övrigt är grejer hon tycker är jättekul. Enda skillnaden skulle ju vara att hon inte får sitta i knät på flyget typ till skillnad från på tunnelbanan.

Så länge man anpassar resandet någorlunda och ser till hundens behov så tror jag absolut att hundar i normalfallet uppskattar att få följa med sina människor på diverse resor och utflykter - ja.

Min kille hänger med eftersom...
1) Han är del av familjen och jag vill vara med honom så mycket det går (något jag hoppas är ömsesidigt) (men resorna anpassas också till honom precis som till andra medresenärer). Mestadels reser vi inom landet och ofta reser vi för att träffa andra hundmänniskor och deras hundar.
2) Han är numera en liten trashank som det inte går att lämna ifrån sig (när det gick hände det att han var hemma och jag drog till t.ex. Island)

Jag är inte helt övertygad om att hundar uppskattar alla hundpensionat och man har som hundägare svårt att bedöma hur bra de är (samma problem som med dagis). Tidigare hade vi ett hundpensionat vi hade bra kontakt med och där vi (mot en eller fler avgifter) kunde anpassa vistelsen utifrån hunden vi lämnade. Schäferhunden bodde någon gång hos en av våra tränare och en gång vid kris hos vänner. Pysslingen har bott hos sin extra matte.

Pysslingen har bilat i Europa ett par gånger - vi har varit i Normandie, Provence (där vi hyrde en lägenhet), Vadehavet, vid Como- och Gardasjöarna (besökte släkt) och i Danmark

Själv åker jag ytterst sällan utomlands, men om jag ska utomlands, då ska hundarna med. Jag hundanpassar såklart resan, oavsett om jag reser inom Sverige eller inte. Eftersom jag har stora hundar så blir det inte flyg, utan bilresa. Oavsett vart vi åker så ser vi till att resa så bekvämt som möjligt, rasta vid skogsområden passande för en liten promenad och väl på plats så bor vi som om vi vore hemma.

De hade säkert inte gillat att vara med på en semester som bestod av att ligga på sandstrand i extremvärme hela dagarna, men det är inte en semester jag skulle gilla heller. Men generellt så gillar de att vara med, se nya saker och få vara med mig hela dagarna oavsett vad vi gör.

Det som däremot får mig att inte vilja resa utomlands (utöver tankar kring klimatet osv), är att det på vissa håll finns smittor och parasiter som kan drabba hundarna, som vi än så länge inte har här. Jag skulle tänka mig för väldigt(!) noga innan en eventuell resa till sådant land och försöka hitta ett säkrare alternativ om det verkade riskabelt för hundars hälsa att åka någonstans.

Mina hundar vill vara med mig och tycker det är superkul att vara iväg och upptäcka nya plaster.
Nu har jag tre så inom Sverige följer alla med men utomlands åker vi själva eller så följer en med. Ska till södra Italien i september och då följer unga hunden med, självklart är hon vaccinerad och får profylaktiska läkemedel som skyddar mot parasitära sjukdomar.
Hon älskar att springa på stränder och bada när vattnet är varmt. Vi hyr ett hus med pool och inhängnad stor trädgård där hon kan ströva fritt.
För mig som pluggade utomlands i många år och hade hund blev det naturligt att hunden följde med och därför blev även resa med tåg och flyg en naturlig del av vår vardag. I de flesta länder i EU är dessutom hundar välkomna på långt fler ställen än i Sverige och det var vanligt att folk tog med sig hunden som vilken annan familjemedlem som helst.
Även här hemma umgås jag i kretsar där hundar alltid är med om man blir exempelvis hembjuden eller liknande. Det fungerar i nästan alla fall toppen även när det är ett stort gäng hundar. Enda gången jag inte tar med mina hundar är när min pappas sambos son kommer med sin aggressiva fralla.

Resan blir roligare även för mig när hundarna är med. Jag saknar de väldigt mycket när jag är utan dom.

Tycker det är ganska så självklart, hundarna är ju familj och resan blir roligare med dom med. Och hundar gillar när dom får vara med sin familj. Och givetvis får man anpassa resa och semester utefter vad hunden fungerar med. Sen finns ju såklart undantag med hundar som faktiskt blir stressade av resor och förändringar och inte alls gillar det.

Min gamla hund Ruben hade jag med överallt, han åkte förutom bil, tåg, buss, båt och flyg. Behövde bara ligga i buren vid start och landning, annars var det helt okej att ha väskan i knät och låta honom se sig omkring.
Han älskade att följa med och var helt okomplicerad med allting.
En anledning till att jag vill ha en mindre hund, mycket enklare att ha med på resor och äventyr!

Det beror väl på var man åker och vad man ska göra? Jag tar inte med hundarna på bilsemester till Italien där vi ska sola och bada eller på shoppingresa till storstad. När vi körde till Danmark en vecka var det däremot med hund och vi planerar att bila i Storbritannien en sväng i höst och då ska de med.

Jag gör gärna saker utan hundarna men om det passar får de absolut hänga med. Nu har jag turen att ha vuxna barn som kan vara hundvakter samt tillgång till pensionat hos någon jag litar 100% om barnen inte kan.

Vi har sex hundar, så ska det bli semester utan får vi turas om. Nu reser vi mest med husbil, vilket är vårt, och hundarnas, ”andra hem” så då planeras resandet efter det. Men vi insåg nu i sommar att det är inte optimalt med vanliga ställplatser/campingar, så det blev hundklubbar, på gården hos dotterns hästar och Eremitplats 😊 men valparna växer väl till sig 🥰
Men att ha hundvakt eller pensionat till alla finns inte på kartan 😅

Vi tar med hundarna i den mån det går. Huavagbssemestern till Norge var de med på. Men inte på resor som innebär flyg. De är för stora för att åka inne med oss i flyget, då får de hellre stanna hos hundvakter. Likaså om resan innebär sol och bad.
Tycker bara det är trevligt när folk tar med sina djur. Det blir så mycket roligare då. Tycker jag.

Äntligen finns möjligheten och lättheten på ett annat sätt än förr. Våran är alltid med. Skönt att inte vara ifrån henne, fixa hundvakt, oroa sig för att vara långt ifrån om något händer.
Vi har valt en ras som ska passa även för oss som älskar att resa och valt ur tygga linjer för att det ska funka :)
Undantag (hittills) har varit de få flygresor vi gjort men vi åker mest med husvagn.
I sommar har vi rest 5 veckor i tre olika länder.

Det beror väl en del på vad man gör? När vi åker till fjällen för att vandra uppskattar han enormt mycket att följa med, mycket ute och röra på sig, fika/äta ihop osv. När vi åkte till fjällen för att åka skoter fick han istället vara hemma med något av våra barn. Den turen hade han inte uppskattat. Vi ska även till Strömstad över helgen, då blir han hemma med sonen eftersom vår plan är att bara ta det lugnt och äta gott.

Vår har varit med sen han var valp, kommer lätt till ro på nya ställen och gillar när det händer grejer. :)

Har haft med hundar på resor i snart 20 år.
Flyger inte med hund, men bil, tåg, färja är inga problem.
Min erfarenhet är att centraleuropeiska länder är väldigt hundvänliga och att det typ aldrig är något problem att ta med hunden på restaurang eller så.

Om inte mina föräldrar kan vara hundvakt och det är en resa som man inte kan hundanpassa eller som kräver flyg, tja då blir det svårt.
Har en hund just nu som INTE ALLS trivs på hundpensionat. Och ärligt talat så är min semester sämre om jag vet att hunden är någonstans där han inte trivs.

Däremot är samma hund van vid att hänga med överallt. Han skäller extremt sällan, fäller väldigt lite, smutsar inte ner och stör ingen annan. Så jag ser heller ingen orsak till att han INTE kan vara med på resor.

Han är vaccinerad mot allehanda smittsamma sjukdomar som förekommer utomlands, och t.ex loppmedel och liknande ger veterinären råd om.

Liknande trådar

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • En hund till?
  • Valp, tips och råd
  • Vad ska jag göra med min hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat