Sv: Varför Western?
1. Varför håller jag på med westernridning (varför inte nåt annat)?
För att jag trivs bra med western, "klassisk engelsk" ridning och jag är nu för tiden en dålig kombination. Obekväma sadlar, korta sladdriga tyglar, och många, många saker som jag har svårt att förlika mig med.
2. Vilka raser är de vanligaste/bästa?
Vanligaste westernhästen? I hela världen så är det väl quartern, bästa? Kvalitemässigt ligger väl de amerikanska raserna på topp - men den "bästa" westernhästen har ingen ras utan där kan man snarare se till individens mentalitet.
3. Är färgerna viktiga?
Nepp. Eller jo. På sätt och vis, detär få som vill ha en "ofärgad" appy, precis som det är få som vill ha en solid paint/breedingstock. Det finns de som avlar på färg, men tumregeln är väl att då finns risken att man inte är lika kritisk till mentalitet och brukbarhet. För mig personligen sk*ter jag högaktningsfullt i färgen, rätt häst har aldrig fel färg!
4. Vad kännetecknar en dycktig westernhäst?
En dycktig vet jag inte vad det är,

men en duktig westernhäst för mig är en häst som är balanserad, samarbetsvillig, tillitsfull och avslappnad, känslig samt lyhörd. En schysst samarbetspartner helt enkelt!
5. Vilka är de vanligaste/mest grundläggande övningarna?
För mig är det bogkontroll och bakdelsaktion. Allting som gymnasiserar, mjukar upp, bygger upp, stabiliserar och hjälper min häst att hitta sin egen balans och form är superviktigt. ..grundläggande? Neckreining... eftersom jag är otroligt lat och gärna vill slippa "styra" med bettet så är neckreningen, och förflyttning för ben otroligt viktigt!
6. Vart kan man vända sig om man vill prova på westernridning?
Samma svar som "alla" andra, tag kontakt med en klubb nära dig. Det brukar finnas en eller två "hobbytränare" som gärna hjälper till med grunderna och ger lite lektioner - vill du åka iväg så finns ju alltid ovan nämnda Rancher (O och JT)
7. Vad är den största skillnaden mellan westernhästar-/människor och hästar och människor inom andra inriktningar?
Överlag är westernhästar bättre uppfostrade. Överlag så som varande ett nyckelord, "vi" som gruppering är knappast felfria... men jag gillar absolut stämningen bättre inom westernföreningarna än inom de klassiska föreningar där jag tidigare varit medlem.
8. Vad vill man uppnå? (vilka är de mest avsevärda klasserna osv)
Alla vill uppnå olika, tillskillnad från den klassiska ridningen som "bara" har hoppning, dressyr och fälttävlan har vi en uppsjö av olika grenar där alla skiljer sig rejält - ex. hunter vs reining, eller pleasure vs working cowhorse.. Men överlagvill man, som tävlingsryttare, uppnå att ha utvecklat sitt ekipage till att stabilt ligga i toppen, oavsett om det är WRAS-sm eller FEI-reining. Alla har ju olika referensramar!
9. Övrig info/extra fråga:
Övrig info... Tänk på att ALLTID kolla upp VAD utrustningen verkligen gör som man sätter på, läs på hur saker och ting Ska sitta. Lägg aldrig bara en filt under sadeln, mekaniskt hackamore är inte bettlöst - och detär inte godkänt för tävling så småningom heller, försök aldrig få Araben Gaffi att gå som pleasurehästen Shesa fancy Sumtin - lägg alltid hästens exteriör som grund för den form du försöker få den att jobba i! Och tänk på att formen alltid kommer bakifrån, så du inte hamnar i "lala" fällan med en häst som dippar nosen, tappar bogen och sladdar med arslet.
Undrar du något - Fråga!! Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar! Ingen idiotförklarar en för att man frågar... men man kan lätt bli idiotförklarad om man inte vågar erkänna att man inte vet.