Varför Western?

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag har ingen som helst erfarenhet av westernridning, därför tänkte jag om ni skulle vilja svara på några frågor.

1. Varför håller jag på med westernridning (varför inte nåt annat)?

2. Vilka raser är de vanligaste/bästa?

3. Är färgerna viktiga?

4. Vad kännetecknar en dycktig westernhäst?

5. Vilka är de vanligaste/mest grundläggande övningarna?

6. Vart kan man vända sig om man vill prova på westernridning?

7. Vad är den största skillnaden mellan westernhästar-/människor och hästar och människor inom andra inriktningar?

8. Vad vill man uppnå? (vilka är de mest avsevärda klasserna osv)

9. Övrig info/extra fråga:

Hoppas på lite svar! Skulle vara kul om man blev lite mer insatt i sporten...
Och om ni kommer på nåt mer som är värt att veta så skriv gärna det på sista frågan!

Tack, tack, tack...

Sv: Varför Western?

Dom raser som anses ha störst förutsäättningar inom western är ju quarter och paint. Kanske även arab och apaloosa?

3. Är färgerna viktiga?
Hästfärger menar du? Dom har ingen betydelse alls

Det beror ju helt på vilken gren man menar. Men hästen ska vara lyhörd för väldigt lätta hjälper, och kunna styras helt av ryttaren.

Det där beror ju på, alla tränar på olika sätt. Grundläggande övningar kan vara att hästen ska flyttas lätt åt sidan bakåt och framåt, Kunna flyttas för vikten. Man kan göra basövningar till spin, eller träna mycket bommar och att gå över bro, öppna grind osv.

Vänd dig till den westernklubb som ligger dig närmast, dom ordnar ibland träningar med olika kända tränare.

7. Vad är den största skillnaden mellan westernhästar-/människor och hästar och människor inom andra inriktningar?
Jag tycker gemenskapen är väldigt stor inom westernridningen. Eftersom att grenen inte är så jätte stor så peppar alla varandra ute på tävlingar och det är inget skitsnack osv.

Jag har ingen som helst erfarenhet av westernridning, därför tänkte jag om ni skulle vilja svara på några frågor.

tycker det är roligt har heller aldrig varit så mycket för traditionell dressyr eller hoppning

bäst lämpade är väl quarter och paint, men det går bra med i stort sett vilken häst som helst

3. Är färgerna viktiga?
ingen betydelse

lyhörd och sammarbetsvillig

att hästen bär sig själv(går i form på längre tyglar) att hästen flyttar för tryck, är lugn och väntar på ryttaren signaler

kontakta närmaste westernklubb, WRAS har förteckning över landets klubbar

westernhästarna är oftast lite lugnare och accepterar nya saker lättare, det är tex inget tränstvång på tävlingsplatser, westernhästarna anses lydiga nog att ledas i grimma, folk är oxå väldigt hjälpsamma mot nybörjare

det är väldigt personligt, det finns något för alla

Det är roligt och hästen trivs med det

Quarter och paint hävdar sig bäst i högre klasser, på lägre nivå är det alla sorter men jag upplever att arab är ganska vanligt där.

3. Är färgerna viktiga?
Nej, hästens personlighet
Vissa väljer hästen efter färgen, oavsett psyke och hållbarhet. Detta brukar inte sluta så bra.

4. Vad kännetecknar en duktig westernhäst?
En som lyssnar på ryttaren och samarbetar med ryttaren

Form, tempo, lyssna på små signaler

Närmaste westernklubb

Hästarna är bättre tränade för olika situationer
Westernfolket överlag är trevligare

Målet är ett bra samarbete mellan häst och ryttare

Allting bassar mig bättre. Utrustning, tävlingsgrenar, hantering, filosofi, ridsätt. Har aldrig varit mycket för klassisk dressyr men western passar mig som handen i handsken

Quarter och Paint har givetvis en stor fördel eftersom de är avlade för grenarna inom western, men de flesta raser kan bli bra och framgångsrika

3. Är färgerna viktiga?
På hästen: Nej
På ekipaget: Nej, men roligt att matcha!

Lyhörd, känslig, samarbetar med ryttare, utför svåra rörelser med lätthet.

Tempo, sidflyttnignar, rida med små signaler, form och takt.

Till närmaste klubb och ta kontakt med en duktig tränare

Westernhästar: Överlag mer väluppfostrade och lugna/stabila
Westernmänniskor: Bra stämning på tävlingar osv. Hjälpsamma!

En känslig och stabil häst som fungerar till allt. Grundtanken bakom westernridning är att hästen är en arbetspartner som ska utföra Rancharbete tillsammans med sin ryttare. För det krävs en väldigt duktig häst

Det finns massor av fördomar om western, som alla grundar sig i okunskap. Var nyfiken istället för att rygga tillbaka och tro en massa saker som inte stämmer. Kolla på westerntävlingar och FRÅGA för att få klarhet i dimman som många gånger tyvärr omger westernridning (Inte riktat till TS specieltl)

- Jag tar det bästa ur varje ridstil och kör mitt eget rejs. Men jag vill nog säga att jag är mest westerninspirerad då det är en trevlig ridning och generellt bättre hantering. Dock är jag i nuläget väldigt nyfiken på klassisk dressyr som är väldigt likt mitt tänk om den ridningen jag är ute efter, den är som w-ridning fast man vill åt en något högre form.

- Quarter och paint.

3. Är färgerna viktiga?
- Nej. En enfärgad kallas quarter och en skäckfärgad kallas paint. Sedan finns också paint breedingstock som är en enfärgad skäck (? både mamman och pappan är skäck, breedingstock har en egen stambok, jag är inte sååå insatt i vad som gäller riktigt).

- Att den är cool i alla lägen men riktig power när du ber om det, tycker jag. Sedan tycker jag att en bra quarter ska ha naturlig jog i sig, oavsett inriktning..

- Det måste väl vara stoppen, sidepass och galoppombyte? Jag vet inte riktigt...

- På wras.nu hittar du upp din närmsta klubb som du kan kontakta.

- Lugnare, coolare, lägger mer tid på en ordentlig grund/utbildning

8. Vad vill man uppnå?
- Som med all ridning, en stark och smidig häst, lyhörd, det ska vara ett rent nöje att rida och hästen ska hålla många år :)

- Man rider inte western för att mans länger på en westernsadel på sin häst

Hm, jag har westernridningen i grunden uppblandat med lite AR och så jobbar jag en hel del dressyr...endast tävlar i western.

Har inga favoriter. En bra häst är ju bra oavsett vad det står i dess papper...om det finns några. Hur fördelningen rent generellt ser ut kan jag inte svara på.

3. Är färgerna viktiga?
För mig, nej!

Kan bara svara vad jag vill ha hos en bra häst...lyhörd, snabb, rejäl med bra ben, hovar och rygg.

Jag jobbar mycket dressyr och kommunikation både från marken och uppsuttet.

WRAS kan tipsa om närmaste klubb. Många annonser i bl.a. Lucky Rider o.s.v.

Det finns bra hästmänniskor inom alla grenar liksom det finns de som inte är så bra.

Vad menar du med den här frågan?

För mig är westernridningen en skön ridstil, mer avslappnad. Passar mig utmärkt. Jag har ridit engelskt sedan jag var en knodd på 3 år men gillar det här bättre.

*kl*

Jag rider en kombination av western och dressyr på hemmaplan. Tycker inte det är så stor skillnad faktiskt. Dock så skulle jag inte få för mig att tävla i dressyr utan tävlar bara i western. Är uppvuxen mer på western vis (mamma som anammat tankegångarna och applicerat på mig) och har tagit till mig dressyren efter hand.

Quarter, paint används mest, arab till viss del och morgan, som jag själv håller på med, men som inte så många i Sverige använder till det ÄN. ;)

3. Är färgerna viktiga?
Inte ett skit. Färgen gör inte hästen. En bra häst kommer i alla färger. Men jag gillar svarta hästar. ;) Och grullos.

4. Vad kännetecknar en duktig westernhäst? En samarbetsvillig, framåtbjudande, känslig, smidig och självbärig häst. Var väl inte så mycket skillnad jämfört med "klassiska" principer..?

5. Vilka är de vanligaste/mest grundläggande övningarna? Tycker jag beror på vilken gren det är man satsar på men alla sysslar troligen med rakriktning, voltarbete, tempoväxling och sidvärtsövningar av ngt slag.

Finns dels ridskolor, turridningar och så kan man ju alltid vända sig till folk i närheten.

7. Vad är den största skillnaden mellan westernhästar-/människor och hästar och människor inom andra inriktningar? Vi är inte lika hysteriska?! ;)

8. Vad vill man uppnå? (vilka är de mest avsevärda klasserna osv) Jag vill tävla inom reining, därför att det är roligt och kräver mycket skicklig häst och ryttare för att bli bra, och så är min häst avlad för det till viss del. Western Riding är också en mycket rolig klass.

För att det är det roligaste som finns:love:

Quarter och paint är ju avlade för det men det går att rida med alla raser

3. Är färgerna viktiga?
Nej det tycker jag inte, men en riktigt snyggt tecknad paint är ju :d

Westernridning är ju så mycket olika grenar så det beror helt på vad man vill göra. Skiljer ju lite på tex en plesurehäst och en trailhäst

Samma som i vilken ridning som helst, man tränar hästen så den blir smidig och lösgjord.

Var bor du? jultorp ranchska vara väldigt bra, sedan finns ju Okna ranch också.

vad jag har märkt så är det bättre sammanhållning i klubbarna och på tävlingarna. Inte samma konkurens som i den eng ridningen.

Reining är ju westernridningen dressyr och den gren som är störst.
Men vilka som är de högsta klasserna får andra svara på

Min personliga åsikt är att western är så mycket roligare än annat och jag tycker trail och reining är roligast. Plesure driving får gärna komma till sverige också. (En körgren) Det är så mycket mer variation i westernridningen. Gillar man fart finns det fartgrenar som tex barrel race (rid runt tunnor i klövermönster), keyholerace och polebending. Vill man ha det lugnare så är trail, ranchtrail och plesure bra grenar att satsa på.

Jag tycker plesure är skittråkigt att titta på men det är betydligt roligare (och svårare) att rida.

Hoppas på lite svar! Skulle vara kul om man blev lite mer insatt i sporten...
Och om ni kommer på nåt mer som är värt att veta så skriv gärna det på sista frågan!

Får du chans att prova gör det. Det är jättekul och finns grenar som passar alla. Gillar man prickskytte finns mounted shooting.

Oj vad långt det blev hehe

Tack alla för svaren!

Känner mig lite sugen på att prova western, ska kolla upp saken lite närmare. En kompis till mig har precis börjat med western på en ridskola, ska försöka haka på henne nån gång.

De va många bra svar. Du får ett litet av mig med.
Jag är för feg för att hålla på med hoppning o jag får ont i nacken av dressyr. En ducktig ryttare kan träna vilken häst som hellst till att lyckas på tävling. Vissa hästraser sägs vara bättre lämpade inom vissa grenar, men det förutsätter fortfarande en god ryttare. Western ryttare har roligare än andra ryttare på tävlings nivå, vi liksom bjuder på oss själva. Men det är klar kommer du upp på em nivå, så är det nog en strid på kniven som hos andra. haka du på kompisen.

För att jag trivs bra med western, "klassisk engelsk" ridning och jag är nu för tiden en dålig kombination. Obekväma sadlar, korta sladdriga tyglar, och många, många saker som jag har svårt att förlika mig med.

Vanligaste westernhästen? I hela världen så är det väl quartern, bästa? Kvalitemässigt ligger väl de amerikanska raserna på topp - men den "bästa" westernhästen har ingen ras utan där kan man snarare se till individens mentalitet.

3. Är färgerna viktiga?

Nepp. Eller jo. På sätt och vis, detär få som vill ha en "ofärgad" appy, precis som det är få som vill ha en solid paint/breedingstock. Det finns de som avlar på färg, men tumregeln är väl att då finns risken att man inte är lika kritisk till mentalitet och brukbarhet. För mig personligen sk*ter jag högaktningsfullt i färgen, rätt häst har aldrig fel färg!

En dycktig vet jag inte vad det är, ;) men en duktig westernhäst för mig är en häst som är balanserad, samarbetsvillig, tillitsfull och avslappnad, känslig samt lyhörd. En schysst samarbetspartner helt enkelt!

För mig är det bogkontroll och bakdelsaktion. Allting som gymnasiserar, mjukar upp, bygger upp, stabiliserar och hjälper min häst att hitta sin egen balans och form är superviktigt. ..grundläggande? Neckreining... eftersom jag är otroligt lat och gärna vill slippa "styra" med bettet så är neckreningen, och förflyttning för ben otroligt viktigt!

Samma svar som "alla" andra, tag kontakt med en klubb nära dig. Det brukar finnas en eller två "hobbytränare" som gärna hjälper till med grunderna och ger lite lektioner - vill du åka iväg så finns ju alltid ovan nämnda Rancher (O och JT)

Överlag är westernhästar bättre uppfostrade. Överlag så som varande ett nyckelord, "vi" som gruppering är knappast felfria... men jag gillar absolut stämningen bättre inom westernföreningarna än inom de klassiska föreningar där jag tidigare varit medlem.

Alla vill uppnå olika, tillskillnad från den klassiska ridningen som "bara" har hoppning, dressyr och fälttävlan har vi en uppsjö av olika grenar där alla skiljer sig rejält - ex. hunter vs reining, eller pleasure vs working cowhorse.. Men överlagvill man, som tävlingsryttare, uppnå att ha utvecklat sitt ekipage till att stabilt ligga i toppen, oavsett om det är WRAS-sm eller FEI-reining. Alla har ju olika referensramar!

Övrig info... Tänk på att ALLTID kolla upp VAD utrustningen verkligen gör som man sätter på, läs på hur saker och ting Ska sitta. Lägg aldrig bara en filt under sadeln, mekaniskt hackamore är inte bettlöst - och detär inte godkänt för tävling så småningom heller, försök aldrig få Araben Gaffi att gå som pleasurehästen Shesa fancy Sumtin - lägg alltid hästens exteriör som grund för den form du försöker få den att jobba i! Och tänk på att formen alltid kommer bakifrån, så du inte hamnar i "lala" fällan med en häst som dippar nosen, tappar bogen och sladdar med arslet. :idea:

Undrar du något - Fråga!! Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar! Ingen idiotförklarar en för att man frågar... men man kan lätt bli idiotförklarad om man inte vågar erkänna att man inte vet.

1. För att jag tycker om synen på hantering och ridning.

Tex, i western strävar man efter att ha så lite som möjligt i handen och försöker i stället använda sits och röst. I den klassiska ridningen vill man att tyglarna ska ha så mycket kontakt med munnen som möjligt, man plockar mycket med bettet. I western försöker man i stället använda sitsen till att rida hästen i form, i bland kan man behöva lyfta sin hand lite för att visa vad man vill men så fort hästen gör rätt tar man ner händerna så det blir en eftergift. Hur ska hästen veta att den gör rätt om man hela tiden har ett tryck i munnen, när man plockar och inte ger eftergift? Detta var ett exempel på varför jag gillar westernridningen bättre än den klassiska ridningen.

2. Quater och paint är nog vanligast men jag tycker apaloosan och araben blir allt populärare.

3. Är färgerna viktiga?
3. Inte ett dugg, alla färger är tillåtna.

4. Den skall vara mjuk,smidig, lyhörd, avslappnad, känslig och flytta enkelt för tryck.

5. Att kunna flytta för tryck och bära sig själv.

6. Till närmsta westernklubb eller WRAS.

7. Hela ridsättet, mjukheten framförallt.

8. Det beror på vad man har för mål, men en häst som lyssnar, flyttar för tryck och bär sig själv är inte fel.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
761
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan... 23 24 25
Svar
495
· Visningar
44 598
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång... 2
Svar
38
· Visningar
4 124
Senast: Luff
·
Samhälle Finns det någon här som bor/har bott/har hyfsat bra koll på Hälsingland (och/eller norra Gästrikland)? Svarade för ett tag sen i en...
Svar
6
· Visningar
790
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka