Vårföräldrar 2015 #7

I måndags fick vi veta att E och två barn till ska byta till de nya lokalerna i höst. Vårt älskade högstadium lades ner i höstas och då byggdes de byggnaderna om till fritids och låg- mellanstadium. Så Låg- och mellanstadiets gamla lokaler byggdes om till förskola. Vi har haft moduler för att få plats men nu kan dom tas bort. I de är nya förskolelokalerna finns tre nya avdelningar och vid nyår flyttade en del äldre barn dit. Så till hösten är E nog stor för att flytta in dit också :)

Hon verkar se fram emot det och pratar om att hon och två kompisar ska flytta in dit efter sommarlovet :D Jag och maken tycker det ska bli skönt med miljöombyte eftersom förtroendet för nuvarande varit sådär som ni kanske vet.

Så det blir nytt för oss alla efter sommaren! Vi har en unge som börjar förskoleklass och fritids och en som flyttar in till de stora barnen på förskolan :nailbiting::)

Skönt att ni är nöjda med att det blir byte! Vi har inte hört någonting om hösten än men hoppas verkligen inte att S behöver byta till andra avdelningen. Det "ska" han inte behöva göra förrän han är fyra men det kan ju bero på antal barn och sånt. Men det finns några på hans avdelning som är äldre så han borde slippa :)
 
Har missat att ni varit missnöjda med förskolan, men skönt att det förhoppningsvis blir förändringar till det bättre i höst 😊. Miljöombyte kan göra gott.

Missnöjda kanske inte stämmer helt, men har fått lite känsla av slapphet, t.ex när E tränade på att vara utan blöja i början. En annan sak är att det inte funnits någon ordinarie personal vid hämtning osv.

Så vi hoppas det blir bra med miljöombyte både för oss och E :)
 
Skönt att ni är nöjda med att det blir byte! Vi har inte hört någonting om hösten än men hoppas verkligen inte att S behöver byta till andra avdelningen. Det "ska" han inte behöva göra förrän han är fyra men det kan ju bero på antal barn och sånt. Men det finns några på hans avdelning som är äldre så han borde slippa :)

Ja vi har inga problem med att hon ska byta. Hon har gått på samma sen hon började på dagis för 1,5 år sen nu. J går sin sista termin på dagis nu och har varit på fyra olika avdelningar sen hon började vid 1,5 års ålder :p

Hoppas det kommer bli en grupp med typ bara barn födda -15 för det är en fördel inför att dom ska börja skolan ihop. Nu är det väldigt blandat och jag har väldigt dålig koll på vilka som är födda -15 här :o J och hennes kompisar födda -12 har följt varann från start (förutom fyra barn som kom i höstas) utan inblandning av andra åldrar.
 
Missnöjda kanske inte stämmer helt, men har fått lite känsla av slapphet, t.ex när E tränade på att vara utan blöja i början. En annan sak är att det inte funnits någon ordinarie personal vid hämtning osv.

Så vi hoppas det blir bra med miljöombyte både för oss och E :)
Ja just det, det minns jag ju :). Jag förstår, hoppas de får bättre rutin på saker och ting till hösten.
 
E bytte faktiskt avdelning för ca 2veckor sedan. Han har tidigare gått på en avdelning för 1-2 åringar så han har gått med de små barnen ganska länge. Eftersom han inte är så förtjust i förändring och han har gillat pedagogerna där så är jag glad att han kunnat stanna så länge som han ändå har gjort. I nuvarande avdelningen är de mellan 3-4.

Han har varit lite ängslig, men på det stora hela går det bra. Det märks att leksakerna och aktiviteterna är mer anpassade för barn i hans ålder så jag tror att han kommer ha kul och även utvecklas en del där :).

Idag är han tyvärr magsjuk (IGEN!!!!!! :wtf::meh::arghh::rage::banghead::rofl::rofl::rofl:). Fast han är ganska nöjd just nu - sitter i kalsonger i soffan, tittar på de mest hjärndöda traktorklippen som finns på youtube och sörplar så mycket saft vi vågar ge honom ;):up:.
 
På vår förskola är det två avdelningar, en 1-3 och en 4-5. Sen delar de in varje avdelning i två åldersgrupper också vid pedagogiska aktiviteter.

S som är rätt försiktig av sig och inte tar plats i gruppen han är nu skulle nog försvinna helt om han bytte till den andra avdelningen. Vi hoppas på två terminer till på nuvarande :)

Men fy @Rhinos vilken otur! Hoppas det går fort över. Här har vi åkt på vattkoppor. Trodde han hade det förra året men uppenbarligen inte. Prickig men pigg och glad som vanligt är han iaf :)
 
På vår förskola är det två avdelningar, en 1-3 och en 4-5. Sen delar de in varje avdelning i två åldersgrupper också vid pedagogiska aktiviteter.

S som är rätt försiktig av sig och inte tar plats i gruppen han är nu skulle nog försvinna helt om han bytte till den andra avdelningen. Vi hoppas på två terminer till på nuvarande :)

Men fy @Rhinos vilken otur! Hoppas det går fort över. Här har vi åkt på vattkoppor. Trodde han hade det förra året men uppenbarligen inte. Prickig men pigg och glad som vanligt är han iaf :)

Här har vi sju avdelningar. Om jag inte är helt ute och cyklar så är nog Js avdelning den enda med samma födelseår på hela gänget. Dom är alltså äldst just nu :) Sen är det lite mer blandat på övriga. Men det är möjligt att dom försöker dela upp det ungefär som ni har det på de sex avdelningarna som kommer vara kvar till hösten. Js avdelning läggs ner när dom börjar förskoleklass efter sommaren.
 
På vår förskola är det två avdelningar, en 1-3 och en 4-5. Sen delar de in varje avdelning i två åldersgrupper också vid pedagogiska aktiviteter.

S som är rätt försiktig av sig och inte tar plats i gruppen han är nu skulle nog försvinna helt om han bytte till den andra avdelningen. Vi hoppas på två terminer till på nuvarande :)

Men fy @Rhinos vilken otur! Hoppas det går fort över. Här har vi åkt på vattkoppor. Trodde han hade det förra året men uppenbarligen inte. Prickig men pigg och glad som vanligt är han iaf :)
Tack! Han blev piggare redan igår eftermiddag, och vi andra är friska så det lutar åt att han fått i sig ngt olämpligt. Idag är han pigg som en nötkärna 😄.

På tal om förskolan så känner vi likadant med E eftersom han också (surprise!) inte tar för sig i grupp. Är glad att han fick vänta så pass länge som han gjort innan han bytte avdelning. Han är inte alls förtjust i de ”stora barnen” (som han kallar dem) på storbarnsavdelningen, så det är bra att de har en mellangrupp för hans del :).
 
Nätet och stolparna på barnens studsmatta blåste sönder rejält förra året så vi fick slänga det. Efter mycket letande fann jag faktiskt nät och stolpar att köpa som reservdelar. Detta kom idag så hoppas allt passar så dom äntligen får använda studsmattan igen :banana:

Förresten, vi har en sån där uppblåsbar pool till barnen, fyrkantig enkel sak. Finns det skydd till dessa? Det blåser ju i massa skräp och insekter och vattnet blir äckligt så snabbt och att byta det stup i ett känns inge kul. Någon som har tips?
 
Nätet och stolparna på barnens studsmatta blåste sönder rejält förra året så vi fick slänga det. Efter mycket letande fann jag faktiskt nät och stolpar att köpa som reservdelar. Detta kom idag så hoppas allt passar så dom äntligen får använda studsmattan igen :banana:

Förresten, vi har en sån där uppblåsbar pool till barnen, fyrkantig enkel sak. Finns det skydd till dessa? Det blåser ju i massa skräp och insekter och vattnet blir äckligt så snabbt och att byta det stup i ett känns inge kul. Någon som har tips?

Vi hade pressening över vår pool ifjol med stolpar som vikter.
 
Vad har ni för planer i sommar?

Vi ska hitta på en del aktiviteter på hemmaplan. E har pratat mycket om att han vill åka ett speciellt tåg som tydligen går till Alingsås, så vi ska därför ta just det tåget till Alingsås 😁. Vi kombinerar resan med att först åka till Göteborg och gå på Universeum och sova på hotell.

Sedan ska vi nog besöka Liseberg senare i sommar och åka och hälsa på våra familjer som finns lite var stans i landet.
 
Vad har ni för planer i sommar?

Vi ska hitta på en del aktiviteter på hemmaplan. E har pratat mycket om att han vill åka ett speciellt tåg som tydligen går till Alingsås, så vi ska därför ta just det tåget till Alingsås 😁. Vi kombinerar resan med att först åka till Göteborg och gå på Universeum och sova på hotell.

Sedan ska vi nog besöka Liseberg senare i sommar och åka och hälsa på våra familjer som finns lite var stans i landet.
Vi är hemma allihop i 10 veckor så vi har mycket tid ihop. Tyvärr är jag ganska låst hemma pga häst men dagsutflykter och några längre svängar blir det.

Vi besökte Furuvik häromveckan och det var en riktig hit så dit far vi igen. Dagsutflykter till olika badplatser runt omkring där vi bor och liknande känns lagom när man har en liten plutt på några månader.

Tanken är att vi ska bila ner till Skåne för att besöka NM då vi hyrt stuga med bad för dem som inte är lika hästintresserade som jag ;). Eventuellt tar vi en övernattning på vägen dit, på något barnvänligt ställe.

Hoppas på en skön sommar med lagom mycket aktiviteter :).
 
Vad har ni för planer i sommar?

Vi ska hitta på en del aktiviteter på hemmaplan. E har pratat mycket om att han vill åka ett speciellt tåg som tydligen går till Alingsås, så vi ska därför ta just det tåget till Alingsås 😁. Vi kombinerar resan med att först åka till Göteborg och gå på Universeum och sova på hotell.

Sedan ska vi nog besöka Liseberg senare i sommar och åka och hälsa på våra familjer som finns lite var stans i landet.


Haha tåg till Alingsås låter väl som utmärkt semesternöje :D

Bara två veckor kvar till min man börjar sin sju veckor långa semester (plus föräldraledighet). Vi har inte jättemycket planerat. Det som är bestämt är en vecka i Göteborg och en vecka i Sthlms skärgård där vi hyrt ett hus ihop med mannens syskon och familjer. Sen blir det säkert några turer till min släkts sommarstuga också :)
 
Vi är hemma allihop i 10 veckor så vi har mycket tid ihop. Tyvärr är jag ganska låst hemma pga häst men dagsutflykter och några längre svängar blir det.

Vi besökte Furuvik häromveckan och det var en riktig hit så dit far vi igen. Dagsutflykter till olika badplatser runt omkring där vi bor och liknande känns lagom när man har en liten plutt på några månader.

Tanken är att vi ska bila ner till Skåne för att besöka NM då vi hyrt stuga med bad för dem som inte är lika hästintresserade som jag ;). Eventuellt tar vi en övernattning på vägen dit, på något barnvänligt ställe.

Hoppas på en skön sommar med lagom mycket aktiviteter :).


Furuvik har vi funderat på! Hur passar det en treåring? Dvs delarna som inte är titta på djur, det vet jag kommer gillas :p
 
Furuvik har vi funderat på! Hur passar det en treåring? Dvs delarna som inte är titta på djur, det vet jag kommer gillas :p
Dundersuccé! Första gången L fick åka karusell och hon älskade det. Det fanns många karuseller som passade treåringar och jag rekommenderar åkband istället för kuponger...
 
Vi är hemma allihop i 10 veckor så vi har mycket tid ihop. Tyvärr är jag ganska låst hemma pga häst men dagsutflykter och några längre svängar blir det.

Vi besökte Furuvik häromveckan och det var en riktig hit så dit far vi igen. Dagsutflykter till olika badplatser runt omkring där vi bor och liknande känns lagom när man har en liten plutt på några månader.

Tanken är att vi ska bila ner till Skåne för att besöka NM då vi hyrt stuga med bad för dem som inte är lika hästintresserade som jag ;). Eventuellt tar vi en övernattning på vägen dit, på något barnvänligt ställe.

Hoppas på en skön sommar med lagom mycket aktiviteter :).
Personligen har jag inget större behov av att åka särskilt långt, det finns mycket att hitta på i närheten 😊. Framförallt nu när barnen är så små och nöjer sig med ganska enkla aktiviteter, som att ta pendeltåget till Alingsås 😉.
 
Haha tåg till Alingsås låter väl som utmärkt semesternöje :D

Bara två veckor kvar till min man börjar sin sju veckor långa semester (plus föräldraledighet). Vi har inte jättemycket planerat. Det som är bestämt är en vecka i Göteborg och en vecka i Sthlms skärgård där vi hyrt ett hus ihop med mannens syskon och familjer. Sen blir det säkert några turer till min släkts sommarstuga också :)
Ja, det är ganska lagom 😁. Dels är barnen så små att det inte krävs särskilt mycket för att göra dem nöjda, dels tillåter ekonomin inga färdiga resor som föräldraledig.

Låter som ett trevligt upplägg. Jag vill gärna balansera ledigheten så att man har lite nöjen planerat, men inte så mycket att man inte hinner slappa och ta det lugnt 😊
 
Personligen har jag inget större behov av att åka särskilt långt, det finns mycket att hitta på i närheten 😊. Framförallt nu när barnen är så små och nöjer sig med ganska enkla aktiviteter, som att ta pendeltåget till Alingsås 😉.
Nej inte jag heller. Vill inte ha oplanerade dagar hemma bara (som sambon inte har något emot ;)) men dagsutflykter till vatten håller mig helt nöjd. Och L är även hon helt nöjd med det upplägget, lillebror skulle nog gärna amma i soffan 24/7 men han får väl hänga med han också. Amma kan man göra lite varstans, som nu tex sittandes på en sten halvvägs framme i stallet :cautious:.
 
Nej inte jag heller. Vill inte ha oplanerade dagar hemma bara (som sambon inte har något emot ;)) men dagsutflykter till vatten håller mig helt nöjd. Och L är även hon helt nöjd med det upplägget, lillebror skulle nog gärna amma i soffan 24/7 men han får väl hänga med han också. Amma kan man göra lite varstans, som nu tex sittandes på en sten halvvägs framme i stallet :cautious:.
Ja, det är tur att amning kan göra de flesta bebisar nöjda 😄. Grattis till bebisen! Vad tycker Lo om tillskottet?
 
Dundersuccé! Första gången L fick åka karusell och hon älskade det. Det fanns många karuseller som passade treåringar och jag rekommenderar åkband istället för kuponger...

Låter lovande :D S har åkt farfarsbilarna på Skansen och älskar det men annars har han inte provat karuseller än. Men det låter som att det kan bli bra! Karuseller som passar 3-åringar är även ungefär vad som passar den här mamman 😜
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 013
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Smådålig i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp