Vårföräldrar 2018 del 3

Haha var tvungen att visa er denna bilden! W brukar ju sova i eget rum men nu när både vi och han har vart förkylda så sover han i sitt bedside crib i vårt rum! Vi har sänkt ner den max för att han inte ska kunna ta sig över i vår säng. Är tredje gången i kväll som jag är inne i rummet och hittar honom så här ;) han måste alltså ställa sig upp för att komma upp till vår säng, men där verkar krafterna ha tagit slut :p
 

Bifogade filer

  • 338B9ED8-C54C-4F53-AEDC-93B99BE26A80.jpeg
    338B9ED8-C54C-4F53-AEDC-93B99BE26A80.jpeg
    180,1 KB · Visningar: 25
Här kommer lite uppdatering från oss igen. Hinner ju gå en stund mellan varven nu. Bebis blir 8 månader på torsdag:) hon har börjat säga mamma, älskar brrr-ljud och pruttljud. Hon grejar pincettgreppet och att tex bläddra i (hårda) böcker, det är så spännande att se henne pyssla med sådant! Hon är dock mer sparsam med grovmotoriken, men snart får hon nog till krypandet ordentligt. Det är verkligen en rolig tid just nu, känns som att det händer saker varje dag! (Även om den här tiden också verkar bjuda på mer stök nattetid samt gnäll pga tänder..)

I januari ska jag börja jobba deltid, då ska pappan vara hemma med liten. Jag blir hemma igen till hösten enligt nuvarande plan. Jag börjar bli orolig för hur det kommer att kännas, jag klarar inte ens av att sova i ett annat rum! Men hon kommer ha det bra med sin pappa, jag kommer sakna henne massor dock.

Hur gör ni andra med föräldraledigheten? När tänkte ni sätta dem i förskola?
Härligt att hon kan säga mamma :)
Våren 2020 hade vi tänkt. Har haft dom andra hemma tills dom varit 2, så nu, när det är sista bebisen (jag har sagt likadant med de andra.. :angel:, men nu är det verkligen sista :D) så tänkte jag försöka njuta av att ha honom hemma så länge som möjligt.
 
En liten uppdatering från oss också. Har haft lite fullt upp med skadad ponny och de andra barnen att buke glömts bort.

Var på bvc förra veckan och mini väger nu 9,7 kg och är 75 cm lång. Bara lite drygt 4 kg lättare än hans 3-åriga syster. En riktig liten klump.
Inga ord än, men han verkar också förkusera på grovmotoriken. Kryper i full fart och är väldigt bestämd med vad han vill, och vart han vill. På gott och ont..
Det bästa som finns är att stå och titta på fiskarna i akvariet och att knalla längs med soffan. Och mat, han verkligen älskar mat. Han älskar tyvärr även att äta själv och avskyr att bli matad..

Sitter och funderar lite på hur man ska göra med julgran i år. Den kommer inte få vara ifred i många sekunder åt gången, men småtöserna vill ha upp den. Helst redan förra veckan.
Hänga upp den i taket kanske vore ett alternativ? :D

Bjuder på en dagsfärsk matbild med :laugh:
 

Bifogade filer

  • IMG_20181210_153305.jpg
    IMG_20181210_153305.jpg
    121,2 KB · Visningar: 24
Haha var tvungen att visa er denna bilden! W brukar ju sova i eget rum men nu när både vi och han har vart förkylda så sover han i sitt bedside crib i vårt rum! Vi har sänkt ner den max för att han inte ska kunna ta sig över i vår säng. Är tredje gången i kväll som jag är inne i rummet och hittar honom så här ;) han måste alltså ställa sig upp för att komma upp till vår säng, men där verkar krafterna ha tagit slut :p

Haha sötnosen då!
 
En liten uppdatering från oss också. Har haft lite fullt upp med skadad ponny och de andra barnen att buke glömts bort.

Var på bvc förra veckan och mini väger nu 9,7 kg och är 75 cm lång. Bara lite drygt 4 kg lättare än hans 3-åriga syster. En riktig liten klump.
Inga ord än, men han verkar också förkusera på grovmotoriken. Kryper i full fart och är väldigt bestämd med vad han vill, och vart han vill. På gott och ont..
Det bästa som finns är att stå och titta på fiskarna i akvariet och att knalla längs med soffan. Och mat, han verkligen älskar mat. Han älskar tyvärr även att äta själv och avskyr att bli matad..

Sitter och funderar lite på hur man ska göra med julgran i år. Den kommer inte få vara ifred i många sekunder åt gången, men småtöserna vill ha upp den. Helst redan förra veckan.
Hänga upp den i taket kanske vore ett alternativ? :D

Bjuder på en dagsfärsk matbild med :laugh:

Vi bestämde oss för en plastgran och har sedan tidigare plastkulor... Tråkigt för jag älskar doften av barr, men jag vill inte riskera att hon får i sig dem. Vi har satt upp den redan men än så länge låter hon den vara. Allt pynt hänger en bit upp:p vet dock inte hur vi hade gjort om hon redan börjat ställa sig mot grejer...
 
En liten uppdatering från oss också. Har haft lite fullt upp med skadad ponny och de andra barnen att buke glömts bort.

Var på bvc förra veckan och mini väger nu 9,7 kg och är 75 cm lång. Bara lite drygt 4 kg lättare än hans 3-åriga syster. En riktig liten klump.
Inga ord än, men han verkar också förkusera på grovmotoriken. Kryper i full fart och är väldigt bestämd med vad han vill, och vart han vill. På gott och ont..
Det bästa som finns är att stå och titta på fiskarna i akvariet och att knalla längs med soffan. Och mat, han verkligen älskar mat. Han älskar tyvärr även att äta själv och avskyr att bli matad..

Sitter och funderar lite på hur man ska göra med julgran i år. Den kommer inte få vara ifred i många sekunder åt gången, men småtöserna vill ha upp den. Helst redan förra veckan.
Hänga upp den i taket kanske vore ett alternativ? :D

Bjuder på en dagsfärsk matbild med :laugh:

Vi bestämde oss för att inte ha gran i år. Kändes bara som en extra grej att hålla koll på att W inte ställer sig upp mot eller drar i. Men förstår att ni vill sätta upp när ni har storasyskon som önskar att ha en gran. Då hade jag nog faktiskt satt upp en gran för deras skull :) Ni får sätta upp en sån grind som man har framför öppna spisen eller nått ;)
 
Jag är hemma till april är tanken, därefter pappan och sen dagmamma i augusti. Skulle gärna jobba börja jobba deltid nu men svårt att få ihop det praktiskt. Och samtidigt supernervös för att jag ska iväg några dagar på raken nästa vecka för kursträff. Sover hemma i alla fall.

Här varken pratas eller kryps det. Får se om hon väntar till efter jul, gran tänker vi ha i alla fall!
 
Vi bestämde oss för en plastgran och har sedan tidigare plastkulor... Tråkigt för jag älskar doften av barr, men jag vill inte riskera att hon får i sig dem. Vi har satt upp den redan men än så länge låter hon den vara. Allt pynt hänger en bit upp:p vet dock inte hur vi hade gjort om hon redan börjat ställa sig mot grejer...
Ja plastgran och plastkulor har vi med. Problemet är ju mer att O lär välta granen 745 ggr per dag :D Han är så jäkla nyfiken på allt, och eftersom han gärna ställer sig mot allt så lär han väl försöka göra det mot granen med
 
Här är det fokus finmotorik och kommunikation. Säger hej och näe (nej), mamma ibland men tror det bara är ett joller utan betydelsen ännu. Snurrar, vrider och ålar bakåt så på sätt förflyttar han sig. Men krypandet dröjer nog ett tag till.

Julgran kommer vi ha, riktig med glaskulor. Får många gäster på besök till jul så många som kan passa och jaga om det behövs. Vårt hus är i flera plan. Bara ett plan som är helt barnsäkert (köket och storasysters rum), men det är där vi spenderar nästan all tid med barnen.

Förskola från september är tanken, men blir då mjukstart. Jag kommer plugga och pappan kommer vara föräldraledig 1 dag i veckan.
 
Senast ändrad:
Ja plastgran och plastkulor har vi med. Problemet är ju mer att O lär välta granen 745 ggr per dag :D Han är så jäkla nyfiken på allt, och eftersom han gärna ställer sig mot allt så lär han väl försöka göra det mot granen med

Hehe då förstår jag att det blir ett litet dilemma! Kanske en mindre gran som man kan ha ovanpå ett bord eller något sådant?
 
En liten uppdatering från oss också. Har haft lite fullt upp med skadad ponny och de andra barnen att buke glömts bort.

Var på bvc förra veckan och mini väger nu 9,7 kg och är 75 cm lång. Bara lite drygt 4 kg lättare än hans 3-åriga syster. En riktig liten klump.
Inga ord än, men han verkar också förkusera på grovmotoriken. Kryper i full fart och är väldigt bestämd med vad han vill, och vart han vill. På gott och ont..
Det bästa som finns är att stå och titta på fiskarna i akvariet och att knalla längs med soffan. Och mat, han verkligen älskar mat. Han älskar tyvärr även att äta själv och avskyr att bli matad..

Sitter och funderar lite på hur man ska göra med julgran i år. Den kommer inte få vara ifred i många sekunder åt gången, men småtöserna vill ha upp den. Helst redan förra veckan.
Hänga upp den i taket kanske vore ett alternativ? :D

Bjuder på en dagsfärsk matbild med :laugh:

Här skiljer det också endast 4kg mellan storasyster och lillebror. Storasyster väger 13 kg och lillebror vägde 9,2kg vid 8 mån. Men han är också otroligt glad i mat! Säger ”mmm” efter varje tugga. När han tillslut är nöjd så grimaserar han och säger ”näeeee”. Väldigt tydlig alltså. :D
 
Mina åtta månader går mot sitt slut och jag börjar jobba vid årskiftet. Pappan hemma lika länge och sedan jobbar vi omlott tills han är 2,5 år och skolas in på förskola.

Jag har dubbla känslor inför att börja jobba men det finns inget annat än att dela 50/50 för mig så valet är enkelt ändå.
 
Cellprov idag. Minns inte att det gjort ont tidigare, men idag fick jag andas mig genom det:down:. Blödde efteråt och lite nu under kvällen, funderar på om mensen återkommit eller om det var pga provet. Har aldrig varit med om det förut, kanske är mer känsligt när kroppen fortfarande är inställd på amning osv. Vill gärna att mensen håller sig borta ett tag till men det börjar väl bli dags iom att bebis ammar alltmer sällan.. Tur att nästa cellprov dröjer iaf!
 
Såå glad kille här hemma sedan några dagar tillbaka. Glad, skrattar åt minsta lilla och betydligt mindre separationsångest. Inte haft någon koll på de senaste utvecklingssprången, men stämde av nu när han förändrades så mycket i sinnesstämning över en natt. Stämde på pricken med wonder weeks. Tänk att det kan vara så tydligt, häftigt ändå. :)
 
Idag hade vi besök av bvc här hemma för 8 månaders koll. Allt gick bra, är en stor kille vi har nu! :) Nästan precis 10kg och 74,5 cm lång!

Nästa vecka ska vi åka till fjällen, blir första lite längre resan för oss! Ska bli spännande att se hur vi löser det. Just nu när jag tänker på vad vi behöver ha med oss känns det nästan som vi ska göra någon form av flytt ;)
 
Såå glad kille här hemma sedan några dagar tillbaka. Glad, skrattar åt minsta lilla och betydligt mindre separationsångest. Inte haft någon koll på de senaste utvecklingssprången, men stämde av nu när han förändrades så mycket i sinnesstämning över en natt. Stämde på pricken med wonder weeks. Tänk att det kan vara så tydligt, häftigt ändå. :)

Skönt att ha en gladis igen! :)
 
Alltså de senaste nätterna... vet inte vad som händer! Gissar att det är separationsångest men det är lite oklart. Det har gått i den här riktningen ett tag nu. Dottern vaknar iaf nästan varje timme och skriker ledset. Att stoppa i nappen går ibland, ibland måste jag amma.. Stökigt, och börjar bli svårt att somna om när det är så tätt mellan uppvaken (hon skriker även i sömnen mellan detta, låter som att hon har ont). Usch, hoppas att det går över snart, känns som att det är jobbigt för henne:(
 
Alltså de senaste nätterna... vet inte vad som händer! Gissar att det är separationsångest men det är lite oklart. Det har gått i den här riktningen ett tag nu. Dottern vaknar iaf nästan varje timme och skriker ledset. Att stoppa i nappen går ibland, ibland måste jag amma.. Stökigt, och börjar bli svårt att somna om när det är så tätt mellan uppvaken (hon skriker även i sömnen mellan detta, låter som att hon har ont). Usch, hoppas att det går över snart, känns som att det är jobbigt för henne:(
Usch låter jobbigt :down: Vi har ju haft det väldigt krångligt med sömnen här också det senaste men nu senaste två nätterna har vart väldigt bra ( vågar jag ens skriva det? :p) så jag hoppas att det börjar vända nu.
Pratade om sömnen igår med min BVC tant (haha heter de barnskötare, kanske inte korrekt att skriva bvc tant :p) men hon menade på att det var vanligt att få en sån fas där de sover dåligt. Det hjälper ju inte er sömn men försök att tänka det som en fas som går över så kanske det känns lite mer överkomligt :)
 
Usch låter jobbigt :down: Vi har ju haft det väldigt krångligt med sömnen här också det senaste men nu senaste två nätterna har vart väldigt bra ( vågar jag ens skriva det? :p) så jag hoppas att det börjar vända nu.
Pratade om sömnen igår med min BVC tant (haha heter de barnskötare, kanske inte korrekt att skriva bvc tant :p) men hon menade på att det var vanligt att få en sån fas där de sover dåligt. Det hjälper ju inte er sömn men försök att tänka det som en fas som går över så kanske det känns lite mer överkomligt :)

Jo, jag försöker tänka så också. Men det vore skönt att veta vad det är som orsakar det så man kanske kan underlätta.. men finns säkert ingen fix lösning ändå. Vi får prova oss fram. Skönt att ni haft bra nätter, hoppas att det fortsätter! Jag tror att bvc-tanterna är sjuksköterskor eller barnmorskor, men är osäker. De är nog inte barnskötare eftersom den titeln är mer förskoleinriktad..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 004
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp