Tack för tipset! Ska inköpas!Mitt är från Gula Rehab, kallas på deras hemsida stödbälte/ graviditetsbälte. Rekommenderas!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tipset! Ska inköpas!Mitt är från Gula Rehab, kallas på deras hemsida stödbälte/ graviditetsbälte. Rekommenderas!
Jag har informerat sambon om att jag kräver en brieost och ett glas champagne när vi kommer hem från BB så du är inte ensamOch just ja - har blivit BESATT av tanken på att jag vill dricka mimosa när vi kommer hem från BB. Oklart varför, har aldrig druckit det i hela mitt liv. Dagdrömmer också om att äta en särskild fiskgryta och dricka ett glas riesling till när vi kommit hem. Ska äta SÅ mycket när bebisen har kommit.
Kanske är fler som börjat sukta efter saker att äta efter graviditeten? Eller som har tips på gott mousserande vin som blir bra i en mimosa.
Haha men bra ändå med en målbild liksom!Jag har informerat sambon om att jag kräver en brieost och ett glas champagne när vi kommer hem från BB så du är inte ensam![]()
Mimosa efter förlossningen känns helt klart som en rimlig målbildOch just ja - har blivit BESATT av tanken på att jag vill dricka mimosa när vi kommer hem från BB. Oklart varför, har aldrig druckit det i hela mitt liv. Dagdrömmer också om att äta en särskild fiskgryta och dricka ett glas riesling till när vi kommit hem. Ska äta SÅ mycket när bebisen har kommit.
Kanske är fler som börjat sukta efter saker att äta efter graviditeten? Eller som har tips på gott mousserande vin som blir bra i en mimosa.
Låter fantastiskt bra som målbild!Jag vill ha ostbricka, med massor av illaluktande, kladdiga och mögliga ostar. Och ett stort glas rödvin av favoritvinet.
Åh, vad tråkigt att det känns lite sådärI övrigt så mår jag sådär, från att ha mått som en prinsessa. Känner mig tung och saknar min vanliga kropp, den här känns liksom mer som att den tillhör bebis än mig. Plus en del förlossningsrädsla som börjat spöka, mitt jobb ger inte en nyanserad och fin bild av förlossningar om en säger så vilket gjort mig halvt övertygad om att överlevnad är den enda rimliga målbilden. Ska till BM imorgon så tänkte diskutera med henne vad som kan hjälpa.
@gulakatten, inte för att vara sån, men bubbel är ju nästan ok som alkoholfritt. Så jag röstar för bubbel och färskpressad apelsinjuice nu!Och just ja - har blivit BESATT av tanken på att jag vill dricka mimosa när vi kommer hem från BB. Oklart varför, har aldrig druckit det i hela mitt liv. Dagdrömmer också om att äta en särskild fiskgryta och dricka ett glas riesling till när vi kommit hem. Ska äta SÅ mycket när bebisen har kommit.
Nej nej, jag vill dricka riktig mimosa sen, för att fira! När hon är här@gulakatten, inte för att vara sån, men bubbel är ju nästan ok som alkoholfritt. Så jag röstar för bubbel och färskpressad apelsinjuice nu!
Prestige är ju bästa alkoholfria!
Annars är odd bird eller cueve helt ok att göra drinkar på!
Min BM var såklart sjuk igår så får maila henne istället, känns som ett mer långtgående projekt än något som kan ventileras lite snabbt med någon ny som mest stämde av det "vanliga". Är i alla fall orimligt nöjd med att mitt Hb håller sig stabilt, vet inte hur många gånger jag fått "välmenande" kommentarer om att vara gravid och vegetarian. Funkar finfint med en varierad kost (och lite tur).Låter fantastiskt bra som målbild!
Åh, vad tråkigt att det känns lite sådär. Bra att du tar upp det med din BM, så ni kan jobba på det tillsammans. Förstår att det du ser på jobbet påverkar dig och gör det svårare för dig att hålla sånt ifrån dig. Jag väljer konsekvent att inte läsa eller höra om ”skräckhistorier”, men det funkar ju också för att jag inte tvingas komma i kontakt med det genom jobbet.
Hoppas din BM är till bra hjälp imorgon.
I vissa län (bl.a Skåne, min syrra fick göra två - en för att hon bor där och en för att vår pappa fått diabetes typ 2) gör alla det. Här i Västra Götaland gör man bara det om det finns en uppenbar risk, som då min pappas diabetes, så jag behövde också göra det, men bara en gång.@Aconite Vilken otur att BM var sjuk! Helt rätt dock att maila din ordinarie istället för att ta det med ”vikarien”, så ni kan ha en mer långsiktig approach till det. De måste ju ha stor erfarenhet av förlossningsrädsla och därmed resurser att ta av. Håller tummarna för att ni hittar en bra strategi.
Skönt med hb:t också!
Skönt att glukosbelastningen gick bra (förutom frukostkräkset)! Vet du varför du gjorde en sån? Min BM har inte alls nämnt det som något som jag ska göra.
Ah, okej! Ska till BM på fredag så ska fråga då. Men då är det säkert därför hon inte nämnt nåt, för att det inte finns nån uppenbar risk för mig helt enkelt.I vissa län (bl.a Skåne, min syrra fick göra två - en för att hon bor där och en för att vår pappa fått diabetes typ 2) gör alla det. Här i Västra Götaland gör man bara det om det finns en uppenbar risk, som då min pappas diabetes, så jag behövde också göra det, men bara en gång.
Jag har fått en remiss till vårt läns mottagning för förlossningsrädsla, de är specialutbildade på det och hjälper än att ta fram en plan osv. Har ni något sådant?Min BM var såklart sjuk igår så får maila henne istället, känns som ett mer långtgående projekt än något som kan ventileras lite snabbt med någon ny som mest stämde av det "vanliga". Är i alla fall orimligt nöjd med att mitt Hb håller sig stabilt, vet inte hur många gånger jag fått "välmenande" kommentarer om att vara gravid och vegetarian. Funkar finfint med en varierad kost (och lite tur).
Hade glukosbelastningen igår, var helt normalt så skönt att ha det avklarat. Var ändå okej att dricka och vänta, var dock så hungrig när jag kom hem att jag slängde i mig frukosten. Kräktes såklart upp allt och fick börja om. High life med ihoptryckt magsäck och halsbränna
Det är tyvärr omöjligt att hålla det ifrån mig och jag har istället kört taktiken att stoppa huvudet i sanden fullständigt och ignorerat faktumet att min bebis också ska komma ut på något sätt![]()
Som @Sleepan säger så är det olika riktlinjer i olika landsting. Här i Skåne erbjuds alla gravida glukosbelastning. Såhär i efterhand känns det bra, min kära mor klämde ur sig igår att hon hade graviditetsdiabetes hennes tre graviditeter@Aconite Vilken otur att BM var sjuk! Helt rätt dock att maila din ordinarie istället för att ta det med ”vikarien”, så ni kan ha en mer långsiktig approach till det. De måste ju ha stor erfarenhet av förlossningsrädsla och därmed resurser att ta av. Håller tummarna för att ni hittar en bra strategi.
Skönt med hb:t också!
Skönt att glukosbelastningen gick bra (förutom frukostkräkset)! Vet du varför du gjorde en sån? Min BM har inte alls nämnt det som något som jag ska göra.
+ @AgentCarter Tack för tips! Har också tänkt tanken med auroramottagning eller motsvarande. Ska bolla lite med min BM och se vad hon rekommenderar.@Aconite bra att du tagit upp förlossningsrädslan! Kanske ska du be om att få komma till auroramottagning? Tipsar också om profylaxkurs, det hjälpte mig att gå från att inte vilja tänka på förlossning pga obehagligt till att bli riktigt pepp. Beror såklart både på personlighet och hur stark rädslan är om det funkar, men har svårt att se att det gör nån skada iaf. Har ni friskvårdsbidrag på jobbet så omfattas såna kurser av det.
Som @Sleepan skrev så är det inte standard i Västra Götaland att göra glukosbelastning. Man gör det om det finns risk för graviditetsdiabetes av olika anledningarSkönt att glukosbelastningen gick bra (förutom frukostkräkset)! Vet du varför du gjorde en sån? Min BM har inte alls nämnt det som något som jag ska göra.