Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Vargen kommer nog bli skyggare,kolla på allt annat vilt tex som hjort som är skygga när det pågår jakt....
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Vargen kommer nog bli skyggare,kolla på allt annat vilt tex som hjort som är skygga när det pågår jakt....

Ja du har kanske rätt. Problemet är att vargstammen har varit för liten för att tåla jakt. En större vargstam gör att vi även kan tillåta mer jakt.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Annars så finns det genetiska data som talar mot myten.
PL


Och den datan litar du blint på???

Tro mig,, detta är ett av Sveriges mest secretess belagda dokument som finns..

Det skulle vara mkt enklare för mig att ta fram dokument från NASA ang utomjordingar..
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Men nu är det ju faktiskt inte bara jakt hundar som blivit dödade av varg, även sällskapshundar har blivit tagna.

MVH Russin8

Jag har aldrig hört talas om att varg tagit en sällskaps hund som ägaren haft under strikt uppsikt eller kopplad.

Däremot så har detta inträffat många många gånger att5 sällskaps hundar blivit attacerade och dödade av kamphundar..

En kamphund är 10 ggr farligare än en vild varg ändå verkar varghatet 10 ggr större.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Håller med dig om det. Men till för inte så länge sedan fick du inte skjuta en varg ens om den var på väg att anfalla ditt djur.

Se han på Gräsö. Vargen var inne hos hans kor med kalv och hade innan rivit grannens djur. Han blev dömd för jakt brott.

Just det att man inte ens fick försvara sina djur skapade "SGT", tyvärr!

Då man nu faktiskt får försvara sina djur så tror jag (eller hoppas) att detta med tjuvjakt kanske minskar.

Och framförallt att man skjuter bort dessa individer som börjat jaga tamboskap. För dom som jagar i skogen ska vara dom som överlever. Vargen är ett mycket intligent djur som vi inte ska underskatta.

MVH Russin8

En varg som av ngn oförklarlig anledning förirrat sig till en så liten ö som Gräsö befinner sig på en onaturligt liten yta vilket leder till stress och onaturligt beteende så vida den inte tar sig därifrån eller tas därifrån. En sådan varg som inte på den ytan kan finna sin naturliga föda utan tvingas slå flera tamdjur måste snabbt tas bort (helst förflyttas) eller skjutas av.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Det finns även fakta som talar för myten.

Ska försöka få fram den från en som är väldigt insatt i varg debattten. Kan ta några dagar men jag ska försöka.

MVH Russin8

Har oxå hört många som är insatta i vargdebatten o har fakta om att vargen planterats in....
bara så märkligt att vargen just bara dök upp på det området där man innan skrivit att vargen skulle kunna trivas o föröka sej..hm:angel:
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Russin8, på det här forumet har det ALDRIG gått att diskutera vargfrågor eller andra känsliga frågor, utan att det blir sandlådenivå på fem sekunder.

Min inställning är såhär: Vargen ska få finnas, men man måste ha rätt att skydda sin egendom och skjutavargar som beter sej sjukt. Som den i Ringvattnet, år 2005, http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromvarg/4ringvattnet.asp ska man inte försöka omplacera som man gjorde utan bara skjuta. Bara för att jag har denna åsikt, har jag blivit kallad varghatare från första sekund. Att jag i första raden sagt att vargen ska få finnas är bortglömt på en hundradels sekund. Så diskutera inte detta ämne här, du kommer bara bli trött.

Detta va ingen äkta varg utan en varghybrid enligt väl förtrogen hörsägen..

Läs själv själva slutklämmen,, blir du inte lite konfunderad över allt hych hych,, eller ska jag skriva locket på.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Måste man vara emot eller med?

Det jag menar är att jag förstår dom.

Sen vill jag inte ha varg men inte av samma anledning som jägarna.

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Precis.

En sådan varg skall man inte åka i fängelse för att man skjuter.
Tycker i alla fall jag.

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Blir det mycket grävling om det inte finns varg?

Konstigt. Bor i ett område utan varg och inte speciellt mycket grävlingar heller.

Varför blir det så mycket grävlingar när det inte finns varg?

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Jag har aldrig hört talas om att varg tagit en sällskaps hund som ägaren haft under strikt uppsikt eller kopplad.

Däremot så har detta inträffat många många gånger att5 sällskaps hundar blivit attacerade och dödade av kamphundar..

En kamphund är 10 ggr farligare än en vild varg ändå verkar varghatet 10 ggr större.

En hund som blir tagen inne på en villa tomt är väl under uppsikt. Eller?

Sen är diskutioner om dessa "kamphundar" en annan sak. Det är något vi människor har avlat fram, inte naturligt.

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

*
Frågan är hur ekobalansen i naturen skulle bli utan varg.


Det bekymmret som uppkommer utan rovdjur är att stammen av det djur som ska jagas blir mindre livskraftig.

I områden där rovdjur konsekvent utrotats, finns ett bra ex i USA, växer stammen iof till sig strax efter rovdjursutrotningen, för att sedan dala kraftigt, under ursprungsnivå.
På sikt föds också färre avkommor.

Det är bara positivt med en stark rovdjursstam för viltets skull om man ser det på sikt.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Ja du har kanske rätt. Problemet är att vargstammen har varit för liten för att tåla jakt. En större vargstam gör att vi även kan tillåta mer jakt.

En liten fråga bara. Hur ska vi göra medans stamen växer sig starkare?

Ska vi inte få ha skyddsjakt på varg under tiden?

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

En liten fråga bara. Hur ska vi göra medans stamen växer sig starkare?

Ska vi inte få ha skyddsjakt på varg under tiden?

MVH Russin8

Så länge det finns tjuvjakt så måste nog svaret bli nej, tyvärr. En mycket restriktiv skyddsjakt måste det nog bli.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Men om du inte vill ha varg så är du ju emot, eller hur?

Det beror på hur du menar emot. Jag vill inte ha varg utan att det finns klara regler på att jag får skydda mina djur utan att hamna i fängelse. Som det är idag är det mer straffbart att skjuta en varg än att misshandla en annan människa.

Vargen är ett rovdjur, ett väldigt farligt sådant. Det glöms ofta bort i denna debatt.

Kan man komma fram till något bra sätt att få dagens samhälle att fungera med en full vargstam så vore det väl bra. Men jag tror att det är svårt.

Fram tills det finns ett fungerande sätt vill jag inte ha varg i skogen runt om kring mig.

Det är ju min åsikt, och jag vet att många tycker annorlunda.

MVH Russin8
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inga Ängstegs shetlandsponnyer dödades av varg i helgen. Det är första bekräftade dödliga vargattacken mot häst i Örebro län. – Det är...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: linoda
·
  • Artikel
Hästnyheter Chefen för Viltskadecenter, Inga Ängsteg, drabbades i helgen av en vargattack. Två minishetlandsponnyer dödades på familjens privata...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Dalarnas län har fastställt att en shetlandsponny i södra Malung-Sälens kommun har dödats av en varg. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Som vi berättade i går så blev en ponny tidigare i veckan dödad av varg i Liljendal utanför Lesjöfors. Per Larsson, naturbevakare...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp