Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Det finns ett fall till. Ägaren var ute på sin gård med hunden och ser det hela.

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Sen är diskutioner om dessa "kamphundar" en annan sak. Det är något vi människor har avlat fram, inte naturligt.

MVH Russin8

Glöm inte att vargen en gång i Sverige va utrotad för att senare "återuppstå". Detta enbart genom inplantering och hybridkorsning så visst är dagens Svenska vargar till största del framavlade, inte naturliga...

Det finns klara likheter med dagens Vargstam och dagens kamphundar..
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Blir det mycket grävling om det inte finns varg?.......
Varför blir det så mycket grävlingar när det inte finns varg?
Det är litet så att summan av "städpatrullen" är konstant.
Om där finns mycket räv så blir det litet grävling och tvärt om.
Vargen borde väl vara i samma konkurrensområde.

Konstigt. Bor i ett område utan varg och inte speciellt mycket grävlingar heller.
Om du bor i Uppland som din profil anger, så är det nog mest så att du bor i ett område med litet vilt.
Hos mig i Arlandaskogen så har vi oerhört mycket både av grävling och räv.
Under en perod när räven var som mest ansatt av skabben så var grävlingarna en riktig plåga och jägarna jobbade hårt på att få ner antalet.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Det beror på hur du menar emot. Jag vill inte ha varg utan att det finns klara regler på att jag får skydda mina djur utan att hamna i fängelse.
MVH Russin8

Om en framtida regel säger att alla som har tamboskap måste skydda sina djur genom att ha dom i en säker inhägnad för angrepp av rovdjur och om rovdjurstammen ökar så pass att kontrollerad jakt (så som för dagen bedrivs på älg) ska bedrivas anser du att det vore en bra lösning samtidigt som staten betalar ut ersättning för alla slagna tamdjur så som samerna får ersättning för slagna, överkörda renar??

Du skriver att du vill ha klara regler på hur du får skydda dina djur utan att hamna i fängelse men ingen stans skriver du vilka åtgärder du anser dig själv behöva vidta för att skydda dina djur...

Debatten är hel löjlig så länge man anser att man själv inte har ngt ansvar för att ha sina djur i en för djuren säker inhägnad,ha kontroll på sina hundar och respektera lagen när det gäller kopplings tvång..

Förstår du inte att 99,8% av alla dödade tamdjur för dagen består i bristfällig inhägnad där djuren springer vind för våg ut på vägen och blir överkörda,upp på banvallen och blir mos av tågen, rymmer rakt ner i krondiken och sankmark vilket leder till att Statens räddningstjänst lägger ner mängder av timmar för att försöka rädda dom till skattebetalarnas kostnad, går igenom isen och drunknar, blir attackerade och dödade av en kamphund, dör i samband med transportering i hästsläp p.g.a. oaktsam körning erfarenhet av enskilda personers kunskap,skadar sig så illa genom inkompetent hästhantering att nödslakt är enda lösningen..

Bäst av allt är väl dagens samer som absolut qanser att bästa stödutfodringsplatsen för sina renar är i anslutning till större riksvägar och i anslutning till banvallar..

Du hetsar upp dig på på resterande 0,2% och ser det som ett globalt rovdjurs problem..

Varför inte först uppvisa eget ansvar innan man lägger över det på ngn annan,, okunskap eller bekvämlighet??
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Överallt är dessa *j..la* vargar, snart vågar man själv inte gå ut....
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

de e svårt för sånna som bor i stan att säga att man får skylla sig själv när dom inte ens har sett en varg på andra ställen än zoo. skulle de komma in en varg i stan skulle den skjutas illa kvickt!

Ånej, här finns både varg och lo strax utanför den stora staden.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Djur blir överkörda, transportskador, går ner sig i diken... Vad har det med rovdjurs debatten att göra?

Sen det att man ska få ekonomiskt ersättning när man får ett djur dödat av vargen... Det hjälper inte mig om min älskade hund eller något av mina andra djur blir dödat av vargen.

Visst självklart måste man som djur ägare se till ha sina djur i inhängnader som håller dom inne.
Vilket för mig är själv klart.
Men att behöva lägga 20-30 tusen på rovdjurs staket känns för mig väldigt dyrt. Och jag är nog inte ensam om det. Blir det nödvändigt kommer jag själv klart att göra det.

Och jag är verken okunnig eller särskilt bekväm av mig...;)

Eget ansvar.. hmm... det är ju inte jag som ser till att det finns varg i skogen, jag får bara ta konsekvenserna den dagen den kommer till mitt område.

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Du måste tycka vädligt illa om grävlingar;).

Har inte hört förut att vargen skulle konkurera bort grävlingen.

Personligen har jag hellre grävlingar runt knuten än varg.

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Men att behöva lägga 20-30 tusen på rovdjurs staket känns för mig väldigt dyrt. Och jag är nog inte ensam om det. Blir det nödvändigt kommer jag själv klart att göra det.

Och jag är verken okunnig eller särskilt bekväm av mig...;)

Eget ansvar.. hmm... det är ju inte jag som ser till att det finns varg i skogen, jag får bara ta konsekvenserna den dagen den kommer till mitt område.

MVH Russin8

Men faktum kvarstår ju. Ni har inte högre kostnader för era beteshagar i de områden där det finns varg än vad vi har i mer tätbefolkade områden, tvärtom faktiskt.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Vart la jag mig på sandlådenivå? För att jag rekommenderade Russin8 att inte diskutera ämnet? Eller att jag har dålig erfarenhet av att diskutera känsliga ämnen här?

Anledningen till att jag "nappade" som du kallade det, var just för att jag vet hur dessa diskutioner kan bli tillslut och kände att jag ville varna. Men som jag ser nu så tycker jag det faktiskt ser bätte ut än det brukar.;)
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Men att behöva lägga 20-30 tusen på rovdjurs staket känns för mig väldigt dyrt.


Menar du mellanskillnaden då på ett vanligt staket och rovdjursstaket?

Ett riktigt bra vanligt staket kan väl kosta väl så mkt som ett rovdjursstaket?

Jag har själv rovdjurssäkrat OCH framförallt "lösspringandehundarsäkrat" 0,8 ha.
Kostnad då ca 20-30000 kr, idag skulle lika matreal kosta tillsammans ca 100 000 kr.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Har också märkt att diskutionen håller sig på en bra nivå, efter att ha sett hur den fortsatt.:)
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Du måste tycka vädligt illa om grävlingar;).

Har inte hört förut att vargen skulle konkurera bort grävlingen.

Personligen har jag hellre grävlingar runt knuten än varg.

MVH Russin8

Jag vet inte varför men grävlingar har lite dåligt rykte. Där vi bodde innan hade vi gott om grävlingar och särskilt äldre jägare och lantbrukare tyckte illa om dem utan att riktigt kunna säga varför.

Vi hade aldrig några problem med grävlingar faktiskt.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Vi hade aldrig några problem med grävlingar faktiskt.



Problemet med grävlingar är att de faktiskt kan förstöra en hel åker med havre, ja, för oss, som har smååkrar typ på 1-5 ha.

De äter och det går väl an att bjuda på lite mat, men samtidigt trampar de ner stora områden, lite som vildsvin fast ovan jord.;)

Det kan bli stora skador.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Om tjuvjakten på varg skulle upphöra så skulle vargstammen vara tillräckligt stark för att tåla skyddsjakt på individer som beter sig olämpligt. Så egentligen är det alla tjuvjägares fel att vi inte kan tillåta mer skyddsjakt.

Att inte tillåta skyddsjakt på olämliga och sjukliga individer pga av tjuvjakt tycker jag bara låter dumt. vad tror du blir av de olämligas valpar? Får de lära sig ett bra beteende av sin mor/far? Troligen så skyr även de friska vargarna olämliga vargar, så vad gör då den för själva vargstammen? Ingen frisk varg vill bli denna vargs partner. Den blir då bara en siffra för att få statistiken att låta bättre och får samtidigt varghatet att öka.

Det jag tycker du har rätt i är att tjuvjakt är ett stort problem. Det är inte bara jägare som ska beskyllas utan även samer som vill skydda sina renar med flera. Pga denna tjuvjakt kan jag inte heller se annat än att de flesta vargarna är inplanterade. Med sån stor tjuvjakt som de sägs vara, hur skulle då annars vargen kunna sprida sig och öka? Varghatet är inte lägre än förut, så tjuvjakten har inte minskat.

Exempel:
John
En varg vandrar in från Finland och stannar i Norrbotten. Han är genetisk betydelsefull då han kan tillföra nytt blod till den inavlade skandinaviska vargspopulationen. Han döps i folkmun till John. Han fångas in i januari 2002 och förses med forskarnumret 0215. Den 7 april 2003 försvinner han spårlöst söder om Kvikkjokk. Polisutredning pågår.

Detta tog jag här: http://svt.se/content/1/c6/20/21/61/jaktbrottmotvarg.pdf

Denna varg är omöjligt den enda som vandrat in och försvunnit. Så vad kommer vargarna ifrån?
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Problemet med grävlingar är att de faktiskt kan förstöra en hel åker med havre, ja, för oss, som har smååkrar typ på 1-5 ha.

De äter och det går väl an att bjuda på lite mat, men samtidigt trampar de ner stora områden, lite som vildsvin fast ovan jord.;)

Det kan bli stora skador.

Ok det där visste jag väl redan om jag tänker efter.

Där vi bodde innan så var det sedan flera decennier olönsamt att odla spannmål på smååkrarna i skogsbygden så det var väl därför vi inte haft problem.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Du måste tycka vädligt illa om grävlingar...

Nja väldigt och väldigt.
De är besvärliga, det är de.
Äter katter och ställer till det.

Men framför allt så anses de som oönskade.
Man får t.ex. bedriva jakt på dem hela året och då används även fällor.
Jägarna häromkring jobbade jättehårt på att hålla nere antalet när räven hade skabb.
Det gjorde de väl utav någon anledning kan jag tänka.
Bl.a. för att räven skulle ha en chans att komma tillbaka var vad de sade.

Min sambo har dessutom några otrevliga upplevelser med grävling inblandad.
Ingen utav oss har däremot något personlig otrevlig upplevelse med någon varg.
Trots att jag har sett varg här.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Finns det ngn vettig tråd i din argumentering för att vargarna skulle vara inplanterade?
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inga Ängstegs shetlandsponnyer dödades av varg i helgen. Det är första bekräftade dödliga vargattacken mot häst i Örebro län. – Det är...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: linoda
·
  • Artikel
Hästnyheter Chefen för Viltskadecenter, Inga Ängsteg, drabbades i helgen av en vargattack. Två minishetlandsponnyer dödades på familjens privata...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Dalarnas län har fastställt att en shetlandsponny i södra Malung-Sälens kommun har dödats av en varg. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Som vi berättade i går så blev en ponny tidigare i veckan dödad av varg i Liljendal utanför Lesjöfors. Per Larsson, naturbevakare...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp