Status
Stängd för vidare inlägg.
Och andra än mig, har sagt att "många säger" inte är fakta, faktan måste komma från spårbar källa, som länken till jaktjournalen om vilda och djurparksvargar, som delades här ovan. :heart
Nu handlar inte tråden om vilka vargar som släpps ut varifrån så vad är problemet?
 
Nu handlar inte tråden om vilka vargar som släpps ut varifrån så vad är problemet?
Därför att du själv hänvisade till det i din ytterst seriösa vetenskapliga utläggning om varför vi ska döda vargar som då och då vistas nära hus, och i de skogar du personligen ska gå med hundar och katter, i stället för att lära oss leva tillsammans med den, som våra förfäder före oss gjorde.
 
Därför att du själv hänvisade till det i din ytterst seriösa vetenskapliga utläggning om varför vi ska döda vargar som då och då vistas nära hus, och i de skogar du personligen ska gå med hundar och katter, i stället för att lära oss leva tillsammans med den, som våra förfäder före oss gjorde.
Om vi ska tala om våra förfäder så dödades dom en del av vargar faktiskt.
 
Mitt ända problem med vargar om det blir mycket är oro för hästarnas liv. Jag tycker även synd om hund och kattägare plus dom som lever på djuren, bönderna. Kom nu inte och säg att det är lögner som sprids att vargen tar husdjur också, det om något är en lögn.
 
Mitt ända problem med vargar om det blir mycket är oro för hästarnas liv. Jag tycker även synd om hund och kattägare plus dom som lever på djuren, bönderna. Kom nu inte och säg att det är lögner som sprids att vargen tar husdjur också, det om något är en lögn.
Jag har inte riktigt tid att leta upp fakta för hur exakt det ser ut med husdjursangrepp, framför allt eftersom du är helt faktaresistent och det helt kvittar vad man säger eftersom du har fått en bild i huvudet om vad du tycker är rätt (som ju inte riktigt hänger ihop med verkligheten om du tex läser artikeln jag skickat dig). Som jag redan har sagt ett antal gånger går det inte att argumentera med folk som inte tror på fakta utan väljer att lyssna på rykten, personlig tro och åsikter istället. Jag lämnar det här eftersom sånt här argumenterande helt får mig att tappa tron på människan. Jag hoppas du får den hjälp du behöver för att lära dig hantera fakta och verkligheten och slippa gå omkring rädd för vargar i vardagen.
 
Mitt ända problem med vargar om det blir mycket är oro för hästarnas liv. Jag tycker även synd om hund och kattägare plus dom som lever på djuren, bönderna. Kom nu inte och säg att det är lögner som sprids att vargen tar husdjur också, det om något är en lögn.
Då är som sagt rovdjursstängsel väldigt effektivt.
Hund- och kattägare behöver du nog inte tycka synd om, släpper man ut sina katter är trafik garanterat mycket större risk än varg. Hundägare måste inte släppa sina hundar lösa i skogen om det är ett problem.
De flesta bönder har större problem med andra djur än just varg.
 
Mitt ända problem med vargar om det blir mycket är oro för hästarnas liv. Jag tycker även synd om hund och kattägare plus dom som lever på djuren, bönderna. Kom nu inte och säg att det är lögner som sprids att vargen tar husdjur också, det om något är en lögn.
Med att bra staket så behöver du inte bara orolig för vargarna. För hästarna skulle jag inte vilja ha färre än 3 om dom var ute dygnet runt, men det skulle jag vilja med björn runt knuten oxå.
 
Mitt ända problem med vargar om det blir mycket är oro för hästarnas liv. Jag tycker även synd om hund och kattägare plus dom som lever på djuren, bönderna. Kom nu inte och säg att det är lögner som sprids att vargen tar husdjur också, det om något är en lögn.
Jag respekterar att du är orolig. Jag hade förmodligen blivit livrädd av att träffa en varg. Mina katter går ute och min häst är 27 år gammal och lite skröplig, så skulle förmodligen vara lätt för en varg att ta.

Det jag vänder mig emot är att du dels kommer med påståenden utan att kunna backa upp det alls ("många säger" är inte en källa) och dels att du verkar tycka att vargen inte har något existensberättigande för att du ska kunna utföra din hobby utan att anpassa sig.
Det finns rovdjursstängsel, att hägna in tomten är inte svårt.
 
Vad menar du med färre än 3?
Hästar är flockdjur, därför KAN det vara svårt ibland att lämna en häst ensam i hagen om man tar ut EN häst från hage eller lösdrift (lösdrift är hage med skydd därr hästen kan få skydd för regn, snö och vind vid behov och
där man har häst om man inte har den på stall.) Stall, det är byggnaden man kan ställa in häst i när den inte går ute i hagen. Man tar ibland ut häst rån lösdrift, eller in häst från hage ibland. För att till exempel hantera hästen vid veterinärbesök eller hovvårdsbesök, borsta, tillskottsfodra och ibland till och med för att motionera den. Lämnar man då en ensam häst i hagen, kan den bli orolig och börja springa vilket kan trigga hundar, samt vilda djur att jaga. Då djur ch människor som springer, ses som något att leka med/jaga på lek eller allvar.
 
Senast ändrad:
Gissningsvis att ju fler hästar i flocken desto svårare för vargen att lyckas med sin

Hästar turas om att sova och vakta mot rovdjur (även utan rovdjur i närheten). Tycker många kan slappna av och vågar vila när dom är 3 eller fler jämfört med bara 2 (eller 1 men det är ju inte lagligt längre som tur är).
Min gamla halvblodsdam, var den som i stort sett altid vakade i lösdriften. Isisara låg som pannkakor och sov i hagen eller inne i skyddet, dit min dam sällan fick gå. Därför tog jag in min dam på nätterna ibland. Hon behövde få äta i lugn och ro, samt få vila med strö och tak.
 
@aglaonema har du själv varit med om att en varg springer runt ditt hus/hotar dina hästar/springer runt och dödar människor och djur hos dig eller dina grannar. Alltså förstahandskälla. Om det är att just du och dina grannar råkar vara utsatta för vargangrepp eller orädda vargar ska du naturligtvis anmäla det till LST så de kan undersöka och vid behov besluta om skyddsjakt. Har du eller dina grannar gjort en sådan anmälan?

Vet du om det finns ett revir där du är bosatt? Att vargar rör sig utanför reviret är sällsynt. Däremot kan unga ffa hanar bli utstötta och då bege sig på vandring för att hitta ett nytt revier. Det är oftast uppmärksammat i media och lst/polis håller uppsikt. Och vad jag har förstått så har de inte attackerat eller orsakat skador på människor men däremot tagit rådjur och även får vid enstaka tillfällen, under sina strövtåg.
 
Du menar...alla rovdjur som äter tamdjur?

Det sprids en myt om att vargar skulle vara särskilt ondskefulla eftersom de äter sitt byte levande. Men det är något i princip alla rovdjur gör; de börjar äta så fort de kan och bryr sig inte det minsta om lite sprattel eller gnäll.
Nu äter ju inte ens vargar djuren dom dödar utan lämnar dom liggande lidandes. Det är bara för nöjes skull liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 889
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 557
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp