Status
Stängd för vidare inlägg.
@aglaonema är det bara vargen du anser inte har något existensberättigande eller gäller det även elefanter (som äter upp småbönders grödor och dödar dem när de springer ut och desperat försöker rädda dem). Vilda schimpanser som någon nämnde, älgar som orsakar bilolyckor med dödlig utkomst. Späckhuggare. Isbjörnar som går runt på gatorna i småstäder i Alaska och äter sopor och hundar. Gråsälarna som äter upp fisk. Det finns enormt många exempel där mötet mellan vilda djur och människor resulterar i död.

Svenska vargar är inte en av de arterna.

Edit: Det djur som orsakar flest dödsfall i Afrika är flodhästar. De bör alltså utrotas.
Alltså vildsvin, hjortar, tranor gäss m.fl. vilda djur som inte är rovdjur ställer till det enormt för lantbruket.

Det går så långt så att vissa grödor utesluts, och att lantbruk läggs ner eftersom lönsamheten sjunker radikalt.
 
Alltså vildsvin, hjortar, tranor gäss m.fl. vilda djur som inte är rovdjur ställer till det enormt för lantbruket.

Det går så långt så att vissa grödor utesluts, och att lantbruk läggs ner eftersom lönsamheten sjunker radikalt.
Själv skulle jag inte jämföra såna djur med djur som käkar våra tamdjur levande men kan bara tala för mig själv.
 
Själv skulle jag inte jämföra såna djur med djur som käkar våra tamdjur levande men kan bara tala för mig själv.
Rovdjur har rovdjursbeteende, det är faktiskt inte konstigare än så. Och som flera har påpekat så är det ägarens ansvar att hålla koll på sina tamdjur. Och du har ju FORTFARANDE inte svarat på frågan - var har du hittat källor på att vargar blir utsläppta från djurparker? Det är svårt att föra en rimlig diskussion med någon som vägrar se fakta utan enbart vill se saker från sin personliga åsikt och tro.
 
Senast ändrad:
För att nu ingen ska bli förbannad på mig och ska tycka att jag är otrevlig, svamlar och är stökig, vill jag försöka förtydliga hur jag som natur- och kulturvägledare och fritidspedagogutbildad tänker.

Vi säger att vi börjar utrota alla vargar, för att de en gång var utrotade, för att folk TRODDE att man inte kunde leva i symbios med dem. När då de är utrotade, ska alla jägare säga upp sig från sina jobb, för att sköta skyddsjakt på alla andra djur, som förökar sig explosivartat, springer upp på vägar, orsakar olyckor med dödlig utgång, eller äter upp gröda för bönderna, så att vi inte kan få mat på bordet.

Och ska vi sen utrota alla rovfåglar, som bryter sig in i hönsgårdar och äter upp höns, eller i duvslag och äter duvor... Vad ska vi då göra med den lavinartade ökningen av småfåglar som sprider salmonella och andra fågelsjukdomar?

Varför vill dagens människor, leka GUD och förstöra den jord, de lever på?

Jag skulle begära kontroll och skyddsjakt om jag hade varg eller björn som regelbundet strök omkring hemma hos mig. Jag är uppväxt på landet i bjön och vargrevir. Men björnarna och vargarna har levt och lever 99 procent av sin tid undangömda på skjutfält uppe i bergen, där de knappt är synliga. Björn har jag aldrig sett, varg har jag sett flertalet gånger, men inte vågat tala om för mina vänner, då de har lika stor skräck som vissa här verkar ha. Jag hade min häst på lösdrift med shetlandsponnier, dartmorponnier, islandshästar, ridtravare... och på våren ett år stod jag mitt i hagen och två vargar passerade oss på 50 meters avstånd och sov, på andra sidan landsvägen i en lega 240 meter bort, enligt den viltansvarige på länsstyrelsen som jag kontaktade, då vi är vänner sen den tiden han var vår lärare på mitt fd jobb vid ett naturcenter.

När rovdjuren för ovanlighetens skulle syns i närheten av folk, är det i 99 procent av fallen ungdjur, som är utsparkade av sina föräldrar, för att finna sina egna revir. Så de är enbart på genomfartsresa. De vill lika lite som vi människor vill ha dem utanför husknuten till vardags, leva bland människor. Men när brist på mat, pga djursjukdomar, utarmningen av vissa djurstammar sker via jakt och annat sker, börjar de ibland söka andra möjligheter till att finna föda. Det är då, de människor som är för lata för att sköta sina sopor på ett bra sätt, får problem med rovdjur runt husknuten.
 
Själv skulle jag inte jämföra såna djur med djur som käkar våra tamdjur levande men kan bara tala för mig själv.

Du menar...alla rovdjur som äter tamdjur?

Det sprids en myt om att vargar skulle vara särskilt ondskefulla eftersom de äter sitt byte levande. Men det är något i princip alla rovdjur gör; de börjar äta så fort de kan och bryr sig inte det minsta om lite sprattel eller gnäll.
 
För att nu ingen ska bli förbannad på mig och ska tycka att jag är otrevlig, svamlar och är stökig, vill jag försöka förtydliga hur jag som natur- och kulturvägledare och fritidspedagogutbildad tänker.

Vi säger att vi börjar utrota alla vargar, för att de en gång var utrotade, för att folk TRODDE att man inte kunde leva i symbios med dem. När då de är utrotade, ska alla jägare säga upp sig från sina jobb, för att sköta skyddsjakt på alla andra djur, som förökar sig explosivartat, springer upp på vägar, orsakar olyckor med dödlig utgång, eller äter upp gröda för bönderna, så att vi inte kan få mat på bordet.

Och ska vi sen utrota alla rovfåglar, som bryter sig in i hönsgårdar och äter upp höns, eller i duvslag och äter duvor... Vad ska vi då göra med den lavinartade ökningen av småfåglar som sprider salmonella och andra fågelsjukdomar?

Varför vill dagens människor, leka GUD och förstöra den jord, de lever på?

Jag skulle begära kontroll och skyddsjakt om jag hade varg eller björn som regelbundet strök omkring hemma hos mig. Jag är uppväxt på landet i bjön och vargrevir. Men björnarna och vargarna har levt och lever 99 procent av sin tid undangömda på skjutfält uppe i bergen, där de knappt är synliga. Björn har jag aldrig sett, varg har jag sett flertalet gånger, men inte vågat tala om för mina vänner, då de har lika stor skräck som vissa här verkar ha. Jag hade min häst på lösdrift med shetlandsponnier, dartmorponnier, islandshästar, ridtravare... och på våren ett år stod jag mitt i hagen och två vargar passerade oss på 50 meters avstånd och sov, på andra sidan landsvägen i en lega 240 meter bort, enligt den viltansvarige på länsstyrelsen som jag kontaktade, då vi är vänner sen den tiden han var vår lärare på mitt fd jobb vid ett naturcenter.

När rovdjuren för ovanlighetens skulle syns i närheten av folk, är det i 99 procent av fallen ungdjur, som är utsparkade av sina föräldrar, för att finna sina egna revir. Så de är enbart på genomfartsresa. De vill lika lite som vi människor vill ha dem utanför husknuten till vardags, leva bland människor. Men när brist på mat, pga djursjukdomar, utarmningen av vissa djurstammar sker via jakt och annat sker, börjar de ibland söka andra möjligheter till att finna föda. Det är då, de människor som är för lata för att sköta sina sopor på ett bra sätt, får problem med rovdjur runt husknuten.
Jag kan komplettera med att de jägare och jaktlag i mina trakter, inte heller talade om när de sett varg eller björn i näheten. De flesta av dessa jägare, var mina barndomskamraters föräldrar och tog ofta med oss barn på "viltsafaris" med och utan bil, i skog och mark och uppe i bergen, på det enorma skjutfältet när man fick passera avspärningar och bommar, för att det inte var några militärövningar eller provskjutningar där...

Då de uppskattade hjälp med att hålla en frisk och levnadskraftig stam bland de vilda djuren. För att vi senare skulle få kött från friska och starka individer, när vi fick mat på borden efter årets jakt.
 
Precis.. rovdjuren utövar ett selektionstryck, de tar de svagaste och sjuka individerna. De äter även upp resterna av självdöda djur.

Rovdjuren städar i våra skogar, och bedriver ett avelsprogram på bytesdjuren! Vi behöver dom.
 
Det är ju mycket folk som är med i jaktlagen och det jaktas både älg och hjort varje år så att det skulle bli för mycket av dom är nog ingen risk, jag aktar mig nog också hellre för hjortar i trafiken än har vargar drällandes runt min hästhage och som ni säger är det nog vargar som söker ett revir som söker sig till bebyggelse har blivit ofantligt mycket av dom den senaste tiden.
 
Det är ju mycket folk som är med i jaktlagen och det jaktas både älg och hjort varje år så att det skulle bli för mycket av dom är nog ingen risk, jag aktar mig nog också hellre för hjortar i trafiken än har vargar drällandes runt min hästhage och som ni säger är det nog vargar som söker ett revir som söker sig till bebyggelse har blivit ofantligt mycket av dom den senaste tiden.
Du har fått frågan så många gånger nu. Varifrån får du påståendet att vargar släpps ut från djurparker?
 
För att sammanfatta för mig får ni ta in vargar i huset om ni vill men jag vill inte ha som springandes runt gården så så är det.
 
@aglaonema Nu svarar du ju inte på frågan igen, just för att det absolut inte finns någon källa som stödjer att man släpper ut djurparksvargar. Det finns faktiskt universitetskurser som berör just källkritik och fake news, det skulle kanske kunna vara något? Tänker genuint att det måste vara väldigt jobbigt att tro på allt man läser och det måste göra vardagen tuff.
 
För att sammanfatta för mig får ni ta in vargar i huset om ni vill men jag vill inte ha som springandes runt gården så så är det.
Men visa skriftlig trovärdig källa på vilka som släpper ut varg från djurpark i Sverige och sluta byta ämne.

Vad är problemet med en så enkel förfrågan? Det är ju så många som säger det. Då måste det finnas skriftlig, trovärdig källa också. Då kan det inte bara vara taget ur luften, eller hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 954
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 072
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 611
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp