Status
Stängd för vidare inlägg.
Snabb Googling säger att senast en människa dödades av en vild varg i Sverige var 1821.
Norska forskare har undersökt och följt upp nästan 500 vargangrepp världen över de senaste 20 åren. Av dem hade 26 stycken dödlig utgång. Vid 380 av attackerna som stod för 14 av dödsfallen handlade det om rabiessmittade djur.

Det handlar väl lite om riskbedömning. Det är ju mängder med saker i samhället som är väldigt mycket dödligare än en varg.
Oj, tycker det var mycket med 26 dödade med tanke på hur få vargar det finns vilda.
Finns det statistik även på vilken varg? Är ju lite skillnad på en lupus och italicus och andra småvargar som finns ibland annat Asien.
 
Att de är på tomten är ju en sak, men så orädda att de förföljer folk på gatan trots att man skriker och tjoar tänker jag. Sedan undrar jag om de verkligen Gör någonting?
En enstaka varg tror jag absolut inte gör något mot någon människa men den tog ju en hund bakom ryggen på en människa i närområdet, står i artikeln från Aftonbladet som jag länkade till. Vi hade även en incident i närheten där barn spelade fotboll och en flock med 6 vargar gick förbi, enligt barnen ska då en av vargarna ha gjort ett utfall men vad jag förstod så var några av dom småttisar/valpar så kan ju varit därför. Jag vet inte hur nära den var barnen och tror inte att dom var i någon fara men man ska inte negligera att det faktiskt kan bli problem med så pass många vargar i tätbebyggt område. Länsstyrelsen är iaf ofta ut här och bekräftar folks observationer.
Jag ska tillägga att vi har våra hästar på lösdrift i området och jag är än så länge inte jätte orolig men det är klart att blir dom många fler då kanske man börjar fundera lite. Men det är absolut inte så enkelt att skrämma bort dom som du vill få det till, det är ju ganska tätbebyggt område så dom vänjer sig helt enkelt vid folk.
Vi har flera fårbönder i området som gett upp då det helt enkelt blivit för kostsamt både känslomässigt och ekonomiskt. En hade satt ut sina får på en av öarna i vår sjö men då hade vargen simmat dit och rivit alla utom baggen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...lagger-ner-verksamheten-pa-grund-av-varghotet
 
Oj, tycker det var mycket med 26 dödade med tanke på hur få vargar det finns vilda.
Finns det statistik även på vilken varg? Är ju lite skillnad på en lupus och italicus och andra småvargar som finns ibland annat Asien.
200 000 vargar uppskattas det till, 26 döda på 20 år, dvs drygt 1/år.

340 000 älgar i Sverige, mellan år 2010-2018 (9 år) dog 39 personer i viltolyckor med älg i Sverige. Det är drygt 4/år. Så fyra gånger så många dödsfall på knappt dubbelt så många djur. Ändå är det få som förfasas över mängden älg i landet.
 
Jag har 2 shetlandsponnyer plus en stor häst. Hade jag haft bara stora hästar hade jag nog varit mindre orolig faktiskt.
Det är mycket stall häromkring och inte en enda har haft någon incident med varg än så länge så tror inte du behöver var så orolig faktiskt, går hästarna tillsammans eller går shettisarna för sig? Men förstår att det är svårt att känna sig trygg ändå, även om risken är liten. Man vill ju inte vara undantaget som bekräftar regeln sas.

Kollade upp och i vårt revir är det ca 12 vargar.
 
Det är mycket stall häromkring och inte en enda har haft någon incident med varg än så länge så tror inte du behöver var så orolig faktiskt, går hästarna tillsammans eller går shettisarna för sig? Men förstår att det är svårt att känna sig trygg ändå, även om risken är liten. Man vill ju inte vara undantaget som bekräftar regeln sas.

Kollade upp och i vårt revir är det ca 12 vargar.
Hästarna går alla tillsammans. Jo jag har ju förstått att risken inte är jättestor men det känns ändå obehagligt inte på dagen men att börja ha dom ute på natten, otur kan man ha också med vargar.
 
Hästarna går alla tillsammans. Jo jag har ju förstått att risken inte är jättestor men det känns ändå obehagligt inte på dagen men att börja ha dom ute på natten, otur kan man ha också med vargar.
Hittils har ingen haft otur utöver den enda artikeln jag hittade där man inte kunde fastställa själva dödsorsaken hos hästen, såvitt jag vet i alla fall. Det var en 24 år gammal fjording.
 
En enstaka varg tror jag absolut inte gör något mot någon människa men den tog ju en hund bakom ryggen på en människa i närområdet, står i artikeln från Aftonbladet som jag länkade till. Vi hade även en incident i närheten där barn spelade fotboll och en flock med 6 vargar gick förbi, enligt barnen ska då en av vargarna ha gjort ett utfall men vad jag förstod så var några av dom småttisar/valpar så kan ju varit därför. Jag vet inte hur nära den var barnen och tror inte att dom var i någon fara men man ska inte negligera att det faktiskt kan bli problem med så pass många vargar i tätbebyggt område. Länsstyrelsen är iaf ofta ut här och bekräftar folks observationer.
Jag ska tillägga att vi har våra hästar på lösdrift i området och jag är än så länge inte jätte orolig men det är klart att blir dom många fler då kanske man börjar fundera lite. Men det är absolut inte så enkelt att skrämma bort dom som du vill få det till, det är ju ganska tätbebyggt område så dom vänjer sig helt enkelt vid folk.
Vi har flera fårbönder i området som gett upp då det helt enkelt blivit för kostsamt både känslomässigt och ekonomiskt. En hade satt ut sina får på en av öarna i vår sjö men då hade vargen simmat dit och rivit alla utom baggen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...lagger-ner-verksamheten-pa-grund-av-varghotet
Hundar och andra husdjur får man ju alltid akta för vilt, så är det... och får och varg är välkänt en dåig kombo - jag blir alltid gråhårig när visssa vilmarksromantiker tycker att de bör reintroducera varg här i Skottland. Med tanke på hur de håller får skulle det helt enkelt inte funka. Rena rama smörgåsbordet spritt över kullarna.
Trist för fårbönderna i Sverige är det, men det vore ännu mer trist att leva utan varg tycker jag.
 
Vad exakt gör vargen för nytta i naturen förutom att störa dom som har får, kor, hästar?

Får, kor, och hästar är inte en del av "naturen". Dom är inte en del av de vilda ekosystemen.

Det topp-predatorer som varg gör i de vilda ekosystemen är att hålla betesdjurens populationer i schack, främst genom att ta svaga och sjuka djur, och de utövar även en hel del "städning" genom asätning. Om det inte händer så blir det för stora populationer betande djur, det sprids sjukdomar och växterna i ekosystemet tar stryk.

Rovdjur är en otroligt viktig del av ett fungerande ekosystem. Dom bidrar till stabilitet och högre biodiversitet, vilket i sin tur gynnar oss människor som precis som alla levande organismer behöver syre, vatten, med mera.

Och vi har exempel i andra europeiska länder där vargarna utför denna roll på ett mycket bra sätt.
 
Hästarna går alla tillsammans. Jo jag har ju förstått att risken inte är jättestor men det känns ändå obehagligt inte på dagen men att börja ha dom ute på natten, otur kan man ha också med vargar.

Om inte din storhäst visar bra vaktinstinkter för flocken ("hingstigt beteende" kan man också kalla det för), så hade jag absolut satt upp rovdjursstängsel om du har aktivt revir i närheten. Det är onödigt att fresta rovdjuren iom att du har två småttisar och bara 1 storhäst. Din stora kan få svårt att skydda båda små om en vargflock, otroligt osannolikt, väljer att jaga dina ponnys.

Men risken att något faktiskt händer är absolut minimal. Rovdjursstänglset är till för din goda nattsömn och hästarnas forsatta goda utomhusliv :).
 
Om inte din storhäst visar bra vaktinstinkter för flocken ("hingstigt beteende" kan man också kalla det för), så hade jag absolut satt upp rovdjursstängsel om du har aktivt revir i närheten. Det är onödigt att fresta rovdjuren iom att du har två småttisar och bara 1 storhäst. Din stora kan få svårt att skydda båda små om en vargflock, otroligt osannolikt, väljer att jaga dina ponnys.

Men risken att något faktiskt händer är absolut minimal. Rovdjursstänglset är till för din goda nattsömn och hästarnas forsatta goda utomhusliv :).
Min storhäst är lägst i rang av dem och ena shettisen chef. 😊
 
Min storhäst är lägst i rang av dem och ena shettisen chef. 😊

Det spelar ingen roll, det har inte med skyddsbeteendet att göra.

"Hög i rang" brukar syfta till resursstark om föda, och det är inte relaterat till skyddandet.

Har du inte sett din storhäst aktivt skydda dom små mot andra djur så är det nog en bra idé med rejäla stängsel. Och iom att du är inom revir så får du ju bidrag till det.
 
Det spelar ingen roll, det har inte med skyddsbeteendet att göra.

"Hög i rang" brukar syfta till resursstark om föda, och det är inte relaterat till skyddandet.

Har du inte sett din storhäst aktivt skydda dom små mot andra djur så är det nog en bra idé med rejäla stängsel. Och iom att du är inom revir så får du ju bidrag till det.
Får man bidrag för stängsling när man har häst eller nöt? Artikeln jag läste var hemskt gammal, men där skrevs det att risken för anfall räknades som så liten att man inte fick bidrag.
 
Får man bidrag för stängsling när man har häst eller nöt? Artikeln jag läste var hemskt gammal, men där skrevs det att risken för anfall räknades som så liten att man inte fick bidrag.
Jag har en bekant som fick bidrag för rovjursavvisande stängsel till sina shetlandsponnyer. Men jag tror generellt att det är svårt att få bidragen. Fast jag vet inte säkert'

VI har själva satt upp stängsel som motsvarar RAS, utan en krona i bidrag, för att stänga in våra egna djur. När vi flyttade till gården hade jag allt från shetlandsföl till stor halvblodshingst (175 cm) och vi har haft får i perioder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 366
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 150
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 717
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp