Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv tycker jag att jämförelsen mellan vargar och hundar/katter är skrattretande en varg är ju ett vilt rovdjur fullt kapabel att döda en människa.
Snabb Googling säger att senast en människa dödades av en vild varg i Sverige var 1821.
Norska forskare har undersökt och följt upp nästan 500 vargangrepp världen över de senaste 20 åren. Av dem hade 26 stycken dödlig utgång. Vid 380 av attackerna som stod för 14 av dödsfallen handlade det om rabiessmittade djur.

Det handlar väl lite om riskbedömning. Det är ju mängder med saker i samhället som är väldigt mycket dödligare än en varg.
 
Dom försökte som jag förstod det skrämma vargen men den hade inte brytt sig.
Har du någon källa på påståendet om vargar utanför köksfönstret, som tar katter?

KL

Några varghybrider finns f.n. såvitt känt inte i Sverige.
För ett antal år sedan, så fanns det hybrider i Sörmland. Dessa sköts omedelbart bort.
Alla vargar som finns i Sverige är noga kartlagda och DNA-testade.

Påstående om vargar som "släppts ut från djurparker" är vandringssägner, som tar sin näring från en kombination av allmän rovdjursrädsla och från suspekta webbsidor/platser på sociala medier där det finns folk som vill skapa en hysterisk rädsla bland folk som initialt har liten eller måttlig oro genom att sprida flaska påståenden.
 
Snabb Googling säger att senast en människa dödades av en vild varg i Sverige var 1821.
Norska forskare har undersökt och följt upp nästan 500 vargangrepp världen över de senaste 20 åren. Av dem hade 26 stycken dödlig utgång. Vid 380 av attackerna som stod för 14 av dödsfallen handlade det om rabiessmittade djur.

Det handlar väl lite om riskbedömning. Det är ju mängder med saker i samhället som är väldigt mycket dödligare än en varg.
Och den ”vilda” vargen i fallen 1821 var uppvuxen i fångenskap, så inte alls vild egentligen.
 
Folk dör regelbundet i viltolyckor med älg. ”Galna”, närgångna och orädda älgar är inget ovanligt. De är en bra mycket större risk för både hästar och människor än varg. Varför tycker du att de ska få vara hur många som helst och inne i folks trädgårdar?
Det bedrivs ju årligen jakt på älg medan vargar är heliga trots att dom är i folks trädgårdar.
 
Det bedrivs ju årligen jakt på älg medan vargar är heliga trots att dom är i folks trädgårdar.
Det bedrivs ju vargjakt också? Närgångna och oskygga vargar bedrivs det skyddsjakt på. Älgar är betydligt mer frekvent i folks trädgårdar än vargar.

Man behöver ju liksom skilja på att se vilda djur och vilda djur som gör skada. Vi accepterar ju att se de flesta djur i naturen, förutom just varg. Om någon ens råkar se en passera över en väg eller vad som helst, så är de helt plötsligt för många och oskygga?
 
Fast nä det har varit ganska mycket incidenter där varg inte alls varit rädd när människor försökt chasa bort dom. Det var ju en artikel ganska nyligen om en kvinna i Skåne som blev förföljd av två vargar. En väninnas vän blev oxå förföljd av en varg när hon var ute med hundarna, två border collies. Hon var arg som en bålgeting när hon kom hem och skickade in hundarna och gav sig sedan på vargen med något tillhygge. Vargen hade varit helt obrydd och bara hoppat undan och inte brytt sig särskilt mycket om hennes försök att jaga den.

Vi har även haft problem med att vargar tar väldigt mycket katter så dom har kommit hit och skjutit en varg som dom även hittade kattrester i magen på. Den var inte skadeskjuten eller liknande, var en ung tik som säkert tyckte det var enkla byten. Folk fick rek att hålla katter inne efter skymningen fram till morgonen men det hjälpte föga. En kompis blev av med sin mitt på dagen.

Lite länkar med oskygga vargar.


https://www.jaktjournalen.se/kvinna-blev-forfoljd-av-varg-i-skane/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4BV2a/tva-vargar-i-sodertalje-jack-viberg-fotograferade
Det där är ju tillfällen då man kan börja prata om skyddsjakt. Fortfarade är det fler tillfällen då folk "skymtat" varg och det visat sig vara hund, än de tillfällen då vargar är såpass orädda som i exemplen.

Utekatter riskerar tyvärr alltid att stryka med, så är det.
 
Det är väl folks förbannade skyldighet som skaffar hund att uppfostra sina hundar alternativt hålla dom kopplade/ i inhängnad tycker inte man kan skylla på hunden.
Det är ingen som skyller på någon hund, det är bara så det är. Ibland dödar hundar både andra hundar, andra djur och människor. Vargar dödar inte människor (inte ens barn), förutom den där gången i djurparken då, men det var ju en högst onaturlig situation.
 
Det där är ju tillfällen då man kan börja prata om skyddsjakt. Fortfarade är det fler tillfällen då folk "skymtat" varg och det visat sig vara hund, än de tillfällen då vargar är såpass orädda som i exemplen.

Utekatter riskerar tyvärr alltid att stryka med, så är det.
Fast nä så här orädda är dom ofta häromkring så skulle dom skjuta varje gång en sådan incident inträffade då skulle vårt vargrevir vara utrotat inom kort. Jag har inte koll på exakt hur många vargar det är i vårt vargrevir men det är tyvärr vanligt att se närgångna vargar i området. Skyddsjakten på tiken som sköts tog lång tid och jag är inte så säker på att dom tog rätt varg även om hon hade kattkadaver i magen. Häromveckan hos granne.
FB_IMG_1681224552649.jpg
 
Fast nä så här orädda är dom ofta häromkring så skulle dom skjuta varje gång en sådan incident inträffade då skulle vårt vargrevir vara utrotat inom kort. Jag har inte koll på exakt hur många vargar det är i vårt vargrevir men det är tyvärr vanligt att se närgångna vargar i området. Skyddsjakten på tiken som sköts tog lång tid och jag är inte så säker på att dom tog rätt varg även om hon hade kattkadaver i magen. Häromveckan hos granne.
Visa bifogad fil 116497
Att de är på tomten är ju en sak, men så orädda att de förföljer folk på gatan trots att man skriker och tjoar tänker jag. Sedan undrar jag om de verkligen Gör någonting?
 
Fast nä så här orädda är dom ofta häromkring så skulle dom skjuta varje gång en sådan incident inträffade då skulle vårt vargrevir vara utrotat inom kort. Jag har inte koll på exakt hur många vargar det är i vårt vargrevir men det är tyvärr vanligt att se närgångna vargar i området. Skyddsjakten på tiken som sköts tog lång tid och jag är inte så säker på att dom tog rätt varg även om hon hade kattkadaver i magen. Häromveckan hos granne.
Visa bifogad fil 116497
Ungefär såhär har det börjat se ut hos oss också denna vinter/vår aldrig har det varit så mycket vargar som nu därav min oro för hästarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 365
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 150
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 717
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp