Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv tycker jag man måste vara rimlig i hur mycket vargar som får finnas dom förökar sig ju också och älgarna och hjortarna minskar i skogen. Vargar är även en fara för barn liksom.
Vi har inte mycket varg alls. Däremot mycket lösspringande hundar som hittar på skit. Och katter som ränner ute och hittar på skit. Så om vargen tar folks utekatter blir jag inte det minsta ledsen faktiskt... Det behövs saneras.
 
Själv tycker jag man måste vara rimlig i hur mycket vargar som får finnas dom förökar sig ju också och älgarna och hjortarna minskar i skogen. Vargar är även en fara för barn liksom.
Så länge vi har älgjakt är ju knappast älgarna för få?
Folk dör regelbundet i viltolyckor med älg. ”Galna”, närgångna och orädda älgar är inget ovanligt. De är en bra mycket större risk för både hästar och människor än varg. Varför tycker du att de ska få vara hur många som helst och inne i folks trädgårdar?
 
https://www.countryfile.com/wildlif...-problem-and-what-are-the-possible-solutions/

Jag har en känsla av att de här siffrorna är hyfsat jämförbara med svenska hundägare, i stort.

"Why do dogs attack livestock?

Dogs have a hunting instinct, which is triggered by the sight and scent of ‘prey’ – especially if the animals start to run away. “People tend to underestimate their dog’s innate hunting instinct. Some people also over-estimate how well their dog is trained,” says Sarah Wright, editor of Your Dog magazine.


A survey of more than 3,000 dog owners carried out by the RSPCA in 2017 found that 24% of owners reported that their dog chases livestock, wildlife or other animals. Of these, 29% sought help but 43% did not consider the behaviour a problem."
 
Själv tycker jag man måste vara rimlig i hur mycket vargar som får finnas dom förökar sig ju också och älgarna och hjortarna minskar i skogen. Vargar är även en fara för barn liksom.

Vi har ju licensjakt på varg och skyddsjakt vid behov, så vad är problemet? Det gynnar ingen i diskussionen att du drar historier om Rödluvan, allra minst dig själv. Är du orolig, sätt upp ett rovdjursstängsel. Sen föreslår jag att du tar dig en googling och läser på om de reella riskerna med varg i närheten, så sover du säkert bättre om natten sen. :)
 
Vi har ju licensjakt på varg och skyddsjakt vid behov, så vad är problemet? Det gynnar ingen i diskussionen att du drar historier om Rödluvan, allra minst dig själv. Är du orolig, sätt upp ett rovdjursstängsel. Sen föreslår jag att du tar dig en googling och läser på om de reella riskerna med varg i närheten, så sover du säkert bättre om natten sen. :)
Fast det där är knepigt. Man får ju upp saker från den algoritmen man har. Jag tittade på en video för någon månad sedan som handlade om en fd transperson som nu inte var trans längre och kom på att hen nog aldrig hade varit det. Jätteintressant. Nu får jag upp så sjukt mycket högerskit så det finns inte. Rasism, transfientligt, antifeministiskt osv osv. Skitstörigt. Börjat lugna ner sig nu, tack o lov.
Men jag tänker att det är samma här, att TS troligen mest kommer få upp resultat som bekräftar hens rädsla om hen inte använder en sökmotor som inte tar hänsyn till algoritmen. Har för tillfället glömt bort den enda jag kunde...
 
Med andra ord en hund, om det överhuvudtaget är sant.
Fast nä det har varit ganska mycket incidenter där varg inte alls varit rädd när människor försökt chasa bort dom. Det var ju en artikel ganska nyligen om en kvinna i Skåne som blev förföljd av två vargar. En väninnas vän blev oxå förföljd av en varg när hon var ute med hundarna, två border collies. Hon var arg som en bålgeting när hon kom hem och skickade in hundarna och gav sig sedan på vargen med något tillhygge. Vargen hade varit helt obrydd och bara hoppat undan och inte brytt sig särskilt mycket om hennes försök att jaga den.

Vi har även haft problem med att vargar tar väldigt mycket katter så dom har kommit hit och skjutit en varg som dom även hittade kattrester i magen på. Den var inte skadeskjuten eller liknande, var en ung tik som säkert tyckte det var enkla byten. Folk fick rek att hålla katter inne efter skymningen fram till morgonen men det hjälpte föga. En kompis blev av med sin mitt på dagen.

Lite länkar med oskygga vargar.


https://www.jaktjournalen.se/kvinna-blev-forfoljd-av-varg-i-skane/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4BV2a/tva-vargar-i-sodertalje-jack-viberg-fotograferade
 
"Den svenska vargstammen ligger idag på 365 djur (enligt inventeringen 2019/2020), totalt sett oroväckande nära gränsen för gynnsam bevarandestatus, som är 300 individer. Det gör vargstammen sårbar och känslig, och forskning menar att den svenska vargstammen inte är livskraftig på lång sikt. Våra vargar är för få och för nära släkt. Inavel och illegal jakt är det som bedöms vara det största hotet mot vår vargstams långsiktiga överlevnad."

https://www.wwf.se/djur/varg/#intro
 
Fast nä det har varit ganska mycket incidenter där varg inte alls varit rädd när människor försökt chasa bort dom. Det var ju en artikel ganska nyligen om en kvinna i Skåne som blev förföljd av två vargar. En väninnas vän blev oxå förföljd av en varg när hon var ute med hundarna, två border collies. Hon var arg som en bålgeting när hon kom hem och skickade in hundarna och gav sig sedan på vargen med något tillhygge. Vargen hade varit helt obrydd och bara hoppat undan och inte brytt sig särskilt mycket om hennes försök att jaga den.

Vi har även haft problem med att vargar tar väldigt mycket katter så dom har kommit hit och skjutit en varg som dom även hittade kattrester i magen på. Den var inte skadeskjuten eller liknande, var en ung tik som säkert tyckte det var enkla byten. Folk fick rek att hålla katter inne efter skymningen fram till morgonen men det hjälpte föga. En kompis blev av med sin mitt på dagen.

Lite länkar med oskygga vargar.


https://www.jaktjournalen.se/kvinna-blev-forfoljd-av-varg-i-skane/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4BV2a/tva-vargar-i-sodertalje-jack-viberg-fotograferade
Tråkigt, men att katten blir skadad/dödad av olika rovdjur är en risk du tar genom att släppa ut katten utan övervakning.

Att ge sig på en varg med ett tillhygge låter livsfarligt.
 
Tråkigt, men att katten blir skadad/dödad av olika rovdjur är en risk du tar genom att släppa ut katten utan övervakning.

Att ge sig på en varg med ett tillhygge låter livsfarligt.
Ja det håller jag med om och skulle aldrig släppa ut vår katt. Det var mer en kommentar iom att alla påstod att vargar är så skygga men det stämmer inte häromkring iaf. Här är dom tämligen oskygga och folk har haft dom in på husknuten. Jag skulle heller aldrig ge mig på en varg men väninnas kompis var så uppretad för att vargen hade vägrat ge sig av trots flera försök så då skulle hon minsann visa att den inte gav sig på hennes hundar ostraffat.. Hon var aldrig rädd för sig själv, antar att adrenalinet hade gått på högtryck en stund så tänkte nog inte riktigt klart..
 
Fast det där är knepigt. Man får ju upp saker från den algoritmen man har. Jag tittade på en video för någon månad sedan som handlade om en fd transperson som nu inte var trans längre och kom på att hen nog aldrig hade varit det. Jätteintressant. Nu får jag upp så sjukt mycket högerskit så det finns inte. Rasism, transfientligt, antifeministiskt osv osv. Skitstörigt. Börjat lugna ner sig nu, tack o lov.
Men jag tänker att det är samma här, att TS troligen mest kommer få upp resultat som bekräftar hens rädsla om hen inte använder en sökmotor som inte tar hänsyn till algoritmen. Har för tillfället glömt bort den enda jag kunde...

Därav att jag skrev reella risker.
 
Själv tycker jag man måste vara rimlig i hur mycket vargar som får finnas dom förökar sig ju också och älgarna och hjortarna minskar i skogen. Vargar är även en fara för barn liksom.

Älgstammen minskar även där det inte finns varg-revir. Det har inte med vargen att göra, utan med att vi har industriella tallplantage istället för riktig skog, och nästan ingen riktig skog kvar nu. De betande vilda djuren svälter och har råkat ut för habitatfragmentering. Kombinerat med att klimatförändringarna försvårar deras vandringar.

Vargstammen i Sverige är eländigt liten.
 
Själv tycker jag att jämförelsen mellan vargar och hundar/katter är skrattretande en varg är ju ett vilt rovdjur fullt kapabel att döda en människa.
 
Det händer att en hund dödar en människa då och då även i Sverige. Finns dock mycket mycket fler hundar än vargar i våra i- länder så känns omöjligt att jämföra hur många som dödas av varg vs hund.
Det är väl folks förbannade skyldighet som skaffar hund att uppfostra sina hundar alternativt hålla dom kopplade/ i inhängnad tycker inte man kan skylla på hunden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 141
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 111
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp