Bukefalos 28 år!

Vargattack på föl?

Sv: Vargattack på föl?

Grannen har sånt. Jag tycker det verkar livsfarligt, så vi har valt att ha vårat vanliga 2-raders elstaket också i gränsen.
De lägsta trådarna sitter ju så att hästarna lätt fastnar i med benen (och skon:eek: ).
 
Sv: Vargattack på föl?

CK skrev:
Grannen har sånt. Jag tycker det verkar livsfarligt, så vi har valt att ha vårat vanliga 2-raders elstaket också i gränsen.
De lägsta trådarna sitter ju så att hästarna lätt fastnar i med benen (och skon:eek: ).
Men väljer ni att inte skydda era djur med säkert vilt stängsel så får ni ju skylla er själv om varg, björn eller lo kommer och tar djuren.
 
Sv: Vargattack på föl?

Hur är det med försäkringar vid attack från ett djur? Måste man ha rovdjurs-stängsel för att få ut vet. kostnader?
 
Sv: Vargattack på föl?

Varför i hela fridens dagar ska hästarna gå in i trådarna och trassla in sig, när de får en stöt bara genom att vara 3-4 cm nära tråden :confused:
Normala hästar gör ju knappast det i alla fall.

Inte ens min utbrytardrottning försöker att ta sig ut när hon går bakom viltstängsel. Hon går Inte närmare stängslet än 1 meter.

Jag föredrar att inte få fler av mina djur tagna av björn än vad vi fick innan vi satt upp viltstängslet.. Tro mig det är inte trevligt att få djuren plockade en efter en och sedan bara hitta skelettrester och skinnbitar utspridda i hagen :( :crazy:
 
Sv: Vargattack på föl?

Men vi har inte rovdjur här. Möjligen nåt lodjur, men inte stänger jag in 40 ha med vildstängsel för det. Vet inte om grannen har för dålig ström i sitt, men visst river hans hästar ner trådarna. OCH i och med att vårat staket gränsar mot hans hästar så är det ofta "nya" hästar som står och vill hälsa över staketen, coh då slår de ofta till med ett framben. Av den anledningen vill jag INTE ha trådar lägre än 60 cm.
 
Sv: Vargattack på föl?

Okej, bra att höra flera åsikter! Ska nämligen sätta upp just sådant nu i vår och det finns ju möjlighet att byta ut en tråd till bredare band eller ha ett extra band.. En del säger att band är ett måste och andra säger att det går bra ändå.. Jag tror att det går utmärkt i vanliga fall, frågan är vad som händer om hästflocken skulle råka i panik??
 
Sv: Vargattack på föl?

Känner mig inte ett dugg rädd eller orolig. Vi har flera gånger haft varg gåendes över gården. En gång satt den i godan ro 10 meter från vardagsrumsfönstret och spanade på några rådjur. Hästarna har visat oro i boxarna och sprungit runt men inget annat har märkts. Min stalldörr brukar vara öppen på natten om det inte är busväder så det är bara att gå in och "plocka sittande fågel" så att säga.
Hela vargdebatten är upphaussad och har tagit en beklaglig vändning. Har svårt att själv veta riktigt vart jag står. Jag kommer i alla fall inte att sätta upp några rovdjursstängsel runt hagarna.
//Ponnymorsan
 
Sv: Vargattack på föl?

Varför skulle de göra det?

Kan ju säga som så att älgar klarar av att forcera stänslet utan att trassla in sig. Dock så har de lärt sig att de ska undvika stängslet pga den starka strömmen, som säkerligen är mkt obehaglig även för dem...
Det var endast första året vi hade sådana problem. Nu går de runt stängslen i stället ;)
 
Sv: Vargattack på föl?

Våran anlednig till att sätta upp viltstängsel var på grund av att björn(ar) tog över 60 lamm + 20-talet tackor för oss för några år sedan. :crazy: :(
 
Sv: Vargattack på föl?

Varför de skulle råka i panik? Ja, tex vid hejdundrandes åskoväder kan det hända.. hände förrförra året här där jag har hästen nu. Flera av hästarna hade sprungit genom staketet, det var inte kul!
Och den händelsen har såklart fastnat i mitt huvud nu när jag ska välja staket till gård.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 169
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 463
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 347
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 136
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp