Vargattacken var ”extremt sällsynt”

Det är tydligt att det var minst en varg som dödade de två shetlandsponnyerna i går utanför Norrtälje. Mikael Fransson på länsstyrelsen var på plats och såg själv vargen i hagen. För Hippson berättar han mer om händelsen och vad man kan göra för att förhindra vargar.
 
"Det viktigaste är den lägsta eltråden". Hur många videor på smidigt hoppande vargar ska det behöva publiceras?
Kan du då plocka fram dessa videor tack, på vargar som hoppar över korrekt utformade RAS-stängsel med ordentligt underhåll? I Sverige?

Jag som skrivit ett gäng artiklar och hållit på med "vargfrågan", fårhållning och stängsel i snart tjugo år, suttit i oräkneliga möten runt frågan skulle vilja sammanfatta så här:

Det finns ett dokumenterat fall när vargen grävt sig in i en hage med RAS-stängsel.

Det finns ett dokumenterat fall när varg hoppat över ett godkänt RAS-stängsel. En del omständigheter dock lite oklara.

Det finns otaliga dokumenterade fall när vargar simmat över större eller mindre vattendrag för att ta sig in via en ostängslad sida mot vattnet.

Det finns ett stort antal dokumenterade fall där vargar krupit in i fårhägn (under nedersta tråden), eller trängt sig in mellan trådarna om dessa suttit glesare än rekommendationerna.

Det finns väldigt många fall där stängslen inte hållit måttet, kanske inte ens varit klassade som RAS-stängsel, endera så har det varit på tok för låg spänning/klena stötar av olika orsaker, det har inte varit "tätat" i diken, eller fårnät har saggat såsom fårnät lätt gör, vilket ger glipor både uppe och nere. Vanligast är att nedersta tråden sitter "för högt" och att det samtidigt är dålig kräm på elen.
 
Kan du då plocka fram dessa videor tack, på vargar som hoppar över korrekt utformade RAS-stängsel med ordentligt underhåll? I Sverige?

Jag som skrivit ett gäng artiklar och hållit på med "vargfrågan", fårhållning och stängsel i snart tjugo år, suttit i oräkneliga möten runt frågan skulle vilja sammanfatta så här:

Det finns ett dokumenterat fall när vargen grävt sig in i en hage med RAS-stängsel.

Det finns ett dokumenterat fall när varg hoppat över ett godkänt RAS-stängsel. En del omständigheter dock lite oklara.

Det finns otaliga dokumenterade fall när vargar simmat över större eller mindre vattendrag för att ta sig in via en ostängslad sida mot vattnet.

Det finns ett stort antal dokumenterade fall där vargar krupit in i fårhägn (under nedersta tråden), eller trängt sig in mellan trådarna om dessa suttit glesare än rekommendationerna.

Det finns väldigt många fall där stängslen inte hållit måttet, kanske inte ens varit klassade som RAS-stängsel, endera så har det varit på tok för låg spänning/klena stötar av olika orsaker, det har inte varit "tätat" i diken, eller fårnät har saggat såsom fårnät lätt gör, vilket ger glipor både uppe och nere. Vanligast är att nedersta tråden sitter "för högt" och att det samtidigt är dålig kräm på elen.

Hur höga är RAS-stängsel?
 
Hur höga är RAS-stängsel?
Här är rekommendationerna:

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/vsc/vsc-dokument/vsc-checklista-ras-2024-03-27.pdf

De anger lägsta höjd till 110 cm. Jag sätter alltid översta tråden på ca 120 cm, eller ibland högre och har stängselsträckor där det finns en sluttning som skulle göra det enklare att hoppa in, försedda med sex trådar istället för fem.

Där det finns en stor sten eller liknande nära utanför stängslet på en enstaka punkt, förser jag med en "extratråd" (förhöjning). Dessa är enkla att göra, man skruvar helt enkelt fast en liten förhöjningsdel på stängselstolpen om den inte räcker i höjd, sätter en isolator, och drar en tråd som går mellan förhöjningsstolpen och de två stolparna på var sin sida närmast förhöjningen.

I diken gör man på liknande sätt, fast "neråt" istället. Men i vattenförande diken behöver det gå att koppla ur hela eller delar av "försänkningen" när det finns mycket vatten i diket, om tråden hamnar i vattnet så tappar man enormt mycket strömstyrka.

Är det jobbigt med RAS-stängsel kan man då undra. Svaret är både ja och nej.

Eftersom man är tvungen att bygga på ett gediget sätt, så är de hållbara, men de kräver mycket underhåll i form av att klippa under nedersta tråden. Det måste göras minst två gånger per betessäsong.
Har man då som jag 7 km RAS-stängsel så är det tidskrävande och jobbigt.

Man måste också, om man har diken och sjö/å med varierande vattenstånd, komma ihåg att sätta på och stänga av trådar som riskerar att vara i vattnet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vill skriva om nåt som är väldigt viktigt förmig. Och det är att jag vet att vissa tycker att jag har ljugit här på bukefalos med...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 949
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 026
Senast: Mauen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp