Bukefalos 28 år!

vargtänder

Jag har funderingar liknande dina, men jag har bestämt mig för att ta bort vargtänderna så snart som möjligt.

Har ringt runt till två kliniker och pratat med en hästtandläkare. En av veterinärerna och tandläkaren tyckte absolut att man skulle ta bort dem. Den andra veterinären tyckte inte att det var nödvändigt att göra det om hästen inte verkade ha rejäla problem med munnen.

Jag har kikat på min hästs vargtänder och hon har en liten på ena sidan (eller kan den rent av gått av??) men på andra sidan kan jag inte se något. Någon som vet om anlagen är "dubbelsidiga"?
 
Tandläkaren i detta fallet är även veterinär, har aldrig påstått något annat.

Nej, men du nämnde inte det med veterinär heller, och eftersom det (tyvärr) finns hästtandläkare som ger lugnande etc kändejag att jag var tvungen att påpeka. Men jag ritade det inte mot din tandläkare utan generellt. MÅnga läser ju den här tråden med..
 
Jag skrev faktiskt 100%, om man har minsta misstanke om att vargtänder stör skall de plockas bort.
Att avlägsna vargtänder betraktas enligt jordbruksverket som ett operativt ingrepp.
Ingreppet är oftast enkelt men svårighetsgraden varierar eftersom vargtänder kan vara väldigt olika.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Hästvård Min häst ska operera bort sina vargtänder. Undrar hur länge ni väntat med att rida? Om ni ridit redan dagen efter? Givetvis bettlöst...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 867
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp