Varifrån får hästens hovar fukt?

Problematisk

Trådstartare
Läste en diskussion på facebook om hovar, hovvård osv. Bland annat om hur/varifrån hästens hovar tar upp fukt, där åsikterna var väldigt spridda. Vissa menade att hovarna inte "tar upp" fukt utifrån över huvud taget. Andra menade att det är bra att spola vatten på torra hovar, för att de tar åt sig fukten och det gör hovarna bättre. Och ytterligare andra tyckte att hästen ska stå i/på blöt mark, gräs eller liknande för att hovarna tar upp fukt från marken då.

Blir mest förvirrad och undrar, hur ÄR det? FINNS det något sant svar, eller är det en sån där grej som ingen egentligen vet?
 
Hovarna tar upp fukt både inifrån kötthoven och från utsidan.
Du ser aldrig en häst med torra hovar när miljön runt dem är fuktig (gräs, lera etc)

Och en snustorr miljö runt hovarna - snustorr spånbädd eller lika snustorr hage - suger ur fukt ur hovarna.

När jag arbetade aktivt som hovslagare hände det att jag virade in hovar i blöta handdukar, när de var sådär uttorkade. Och de blev faktiskt lättare att jobba med på relativt kort tid - vilket i min värld bevisar att fukt tas upp utifrån.
 
När jag arbetade aktivt som hovslagare hände det att jag virade in hovar i blöta handdukar, när de var sådär uttorkade. Och de blev faktiskt lättare att jobba med på relativt kort tid - vilket i min värld bevisar att fukt tas upp utifrån.

Oj, häftigt att du märkte skillnad så fort!
 
Jag fick ett tips från en hovslagare för länge sen,när min häst var tvungen att stå på boxvila, att ställa hovarna i hinkar med vatten så att de kunde suga åt sig fukten. Det funkade super bra, brukar fortfarande göra det ibland på sommaren när hagarna blir torra.
 
Jag fick ett tips från en hovslagare för länge sen,när min häst var tvungen att stå på boxvila, att ställa hovarna i hinkar med vatten så att de kunde suga åt sig fukten. Det funkade super bra, brukar fortfarande göra det ibland på sommaren när hagarna blir torra.
Hur länge stod hästen med hovarna i vatten då? Vi har ett sto med "halvkassa" hovar som ofta blir torra på sommaren, så om det kunde hjälpa henne att stå med hovarna i vatten vill jag gärna testa!!
 
Hur länge stod hästen med hovarna i vatten då? Vi har ett sto med "halvkassa" hovar som ofta blir torra på sommaren, så om det kunde hjälpa henne att stå med hovarna i vatten vill jag gärna testa!!
står den inne på nätterna, eller är den ute dygnet runt?
Är den inne kan man vattna ströet lite, så att det inte suger ur fukten ur hovarna.
 
Hästarnas hovar tar upp fukt utifrån. Vid torka sommartid brukar jag hälla ut vattenbaljan i hagen, då fuktas hovarna lagom när de dricker. Är det blött gör jag det inte, då behöver de istället komma in och torka upp. Ett lerigt underlag är en hovdödaren, det ska ingen häst gå i alls. Torka är också en hovdödare och då får man tillföra fukt utifrån. Blöta hovar luckras upp, blir porösa och går sönder medans torra hovar blir så hårda att de trasas sönder av den anledningen.

En lagom fuktig/torr miljö är det bästa. Därför ser jag torv som det självklara strövalet i boxen. Spån torkar ut hovarna något hemskt.
 
Kan man se skillnad på om hoven går sönder av torka eller fukt? Jag har en bekant som har problem med att hennes hästs hovar trasas sönder. Hen tänker att det beror på torka och badar hästens hovar emellanåt, men med lite eller ingen effekt. Är vatten det bästa att fukta med eller kan t.ex. olja även användas?
 
Kan man se skillnad på om hoven går sönder av torka eller fukt? Jag har en bekant som har problem med att hennes hästs hovar trasas sönder. Hen tänker att det beror på torka och badar hästens hovar emellanåt, men med lite eller ingen effekt. Är vatten det bästa att fukta med eller kan t.ex. olja även användas?
Min hovis säger att man ska undvika olja till vardags, olja blockerar vatten och vatten bör vara det som hoven är gjord för att hantera. I naturen hittar ju hästen ingen olja.
Om det inte ger någon effekt att blöta hovarna, och hagen är torr, så är det kanske något annat som behövs. Man kanske ska ta ett blodprov och se om hästen har några brister. Analysera grovfodret och se om det finns några brister där.
 
Min hovis säger att man ska undvika olja till vardags, olja blockerar vatten och vatten bör vara det som hoven är gjord för att hantera. I naturen hittar ju hästen ingen olja.
Om det inte ger någon effekt att blöta hovarna, och hagen är torr, så är det kanske något annat som behövs. Man kanske ska ta ett blodprov och se om hästen har några brister. Analysera grovfodret och se om det finns några brister där.
Tack för svar! Jag har för mig att det främst är under den varmare säsongen, och då är hagen torr. Dessvärre tror jag inte ägaren kommer ta varken blodprov eller analysera grovfodret, men kanske kan vattna ströet i boxarna då de står på halm/spån.
 
står den inne på nätterna, eller är den ute dygnet runt?
Är den inne kan man vattna ströet lite, så att det inte suger ur fukten ur hovarna.
Hon går på lösdrift, så alltid ute. Har dock tillgång till box, så hon kan stå inne lite vid behov, dock helst inte hela nätter, därav frågan hur länge de behöver stå med hovarna i vatten (eller med blöta handdukar) för att det skall få effekt! :)
 
Kan man se skillnad på om hoven går sönder av torka eller fukt? Jag har en bekant som har problem med att hennes hästs hovar trasas sönder. Hen tänker att det beror på torka och badar hästens hovar emellanåt, men med lite eller ingen effekt. Är vatten det bästa att fukta med eller kan t.ex. olja även användas?
Ja det kan man. En för blöt hov blir uppluckrad och trasas sönder som om du drar nagelfilen åt fel håll medans en för torr hov går sönder i bitar. Vid sömhålen brukar det vara lätt att se eller om hästen tappar en sko. Vid för blöt hov blir sömhålen stora eftersom hoven är så porös att sömmen rör sig så mycket medans på en för torr hov går bitar ofta av hoven om de tappar. En häst med för blöta hovar trampar ofta av skon så att inga bitar går av utan skon bara "faller" rakt av. Sedan kan hoven bli så porös att bitar faller också men det ser annorlunda ut. Svårt att förklara.

Hästens hovar behöver lagom med fukt varje dag. Att bada snustorra hovar emellanåt gör hovarna sämre, det värsta för en hov är tvära kast mellan att vara jätteblöta och jättetorra vilket ofta är orsaken till trasiga hovar på sommaren. Fukten måste vara jämn varje dag. En torr hov man börjar behandla kan man hjälpa att hålla kvar fukten längre tid med hjälp av olja. Då badar man hoven en kvart eller så och oljar in hoven, helst två gånger/dag men minst en gång/dag. Oljar man bara in hoven hindrar man den fukt som finns i omgivningen att komma in så det är ingen lösning för att fukta utan olja är en barriär både utåt och inåt.

Sedan spelar såklart anlag in också men man kan komma långt även med dålig kvalité rent genetiskt med rätt balans i foderstaten och en bra miljö för hovarna.
 
Jag gör som @TinyWiny med torra hovar - vatten först och sen vegetabilisk olja ovanpå vilket bidrar till att den tillförda fukten hålls kvar längre. Funkar ypperligt bra på sommartorra hovar, och rekommenderas av hovslagare.
 
Ja det kan man. En för blöt hov blir uppluckrad och trasas sönder som om du drar nagelfilen åt fel håll medans en för torr hov går sönder i bitar. Vid sömhålen brukar det vara lätt att se eller om hästen tappar en sko. Vid för blöt hov blir sömhålen stora eftersom hoven är så porös att sömmen rör sig så mycket medans på en för torr hov går bitar ofta av hoven om de tappar. En häst med för blöta hovar trampar ofta av skon så att inga bitar går av utan skon bara "faller" rakt av. Sedan kan hoven bli så porös att bitar faller också men det ser annorlunda ut. Svårt att förklara.

Hästens hovar behöver lagom med fukt varje dag. Att bada snustorra hovar emellanåt gör hovarna sämre, det värsta för en hov är tvära kast mellan att vara jätteblöta och jättetorra vilket ofta är orsaken till trasiga hovar på sommaren. Fukten måste vara jämn varje dag. En torr hov man börjar behandla kan man hjälpa att hålla kvar fukten längre tid med hjälp av olja. Då badar man hoven en kvart eller så och oljar in hoven, helst två gånger/dag men minst en gång/dag. Oljar man bara in hoven hindrar man den fukt som finns i omgivningen att komma in så det är ingen lösning för att fukta utan olja är en barriär både utåt och inåt.

Sedan spelar såklart anlag in också men man kan komma långt även med dålig kvalité rent genetiskt med rätt balans i foderstaten och en bra miljö för hovarna.
Tack för den utförliga förklaringen! Hästen ifråga tappar stora delar av hoven varje gång den drar av en sko, hovslagaren är där, osv. Ägaren badar som sagt emellanåt, men i övrigt vill hen inte göra något för risken att hovarna istället blir för blöta. Men det verkar som att de inte får tillräckligt mycket fukt helt enkelt. Jag ska meddela vad du har skrivit och hoppas hen tar det till sig för hästens skull.

Ursäkta att jag lånade tråden @Problematisk
 
Tack för den utförliga förklaringen! Hästen ifråga tappar stora delar av hoven varje gång den drar av en sko, hovslagaren är där, osv. Ägaren badar som sagt emellanåt, men i övrigt vill hen inte göra något för risken att hovarna istället blir för blöta. Men det verkar som att de inte får tillräckligt mycket fukt helt enkelt. Jag ska meddela vad du har skrivit och hoppas hen tar det till sig för hästens skull.

Ursäkta att jag lånade tråden @Problematisk

Låna på! Väldigt bra och lärorika frågor och svar :bow:
 
Jag vet en som använde dessa, blött dem och lät dem sitta på, med bra resultat
 
Jag vet en som använde dessa, blött dem och lät dem sitta på,
76200023_boots.jpg
 
Som nu när det är torrt på sommaren så är hästens hovar fuktiga på morgonen pga daggen, brukar pensla på olja på hovarna då så fukten stannar kvar lite längre in på dagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 037
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 832
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp