Vårjacka för bredaxlad

Islandshästryttare

Trådstartare
Finns det i dammodell? Själv börjar jag känna mig rätt uppgiven. Har testat mig igenom jackor på HM, Lindex, KappAhl, Åhlens Bikbok och MQ nu. Ett femtontal modeller. Ingen sitter bra över axlarna. Har också i omgångar beställt hem femton vårjackor från olika onlinebutiker. Skickat tillbaka samtliga.

Är väldigt bred över axlarna det känns hopplöst. Har hittat några på sportbutiker som fungerar men jag skulle vilja ha en snygg damjacka. Tips någon?
 
Finns det i dammodell? Själv börjar jag känna mig rätt uppgiven. Har testat mig igenom jackor på HM, Lindex, KappAhl, Åhlens Bikbok och MQ nu. Ett femtontal modeller. Ingen sitter bra över axlarna. Har också i omgångar beställt hem femton vårjackor från olika onlinebutiker. Skickat tillbaka samtliga.

Är väldigt bred över axlarna det känns hopplöst. Har hittat några på sportbutiker som fungerar men jag skulle vilja ha en snygg damjacka. Tips någon?
Fjällräven? Tierra? Tycker generellt friluftsmärkena funkar bättre när man är bredaxlad. Har annars samma problem som du. Naketano funkar bra också, om man inte vill en mindre friluftsbetonad jacka.
 
Måste det vara en damjacka? Eller skulle en snygg klassisk jackmodell från herravdelningen fungera?

Själv kan jag inte ha damjackor heller då jag inte kan ha figursydda modeller. Är för bred över axlar, bysten och höfter så de sitter aldrig snyggt på mig. En rak herrjacka i typ bomber- modell brukar fungera till exempel. Får oftast lägga upp ärmarna dock.
 
Didriksons? Eller valfritt friluftsmärke.

I övrigt är det ju mycket passformen och hur jackan är skuren som avgör, jag tror det gäller att hitta en modell och storlek som är åt det sportigare hållet. Mvh, en annan bredaxlad människa
 
Fjällräven? Tierra? Tycker generellt friluftsmärkena funkar bättre när man är bredaxlad. Har annars samma problem som du. Naketano funkar bra också, om man inte vill en mindre friluftsbetonad jacka.
Nakatano var ett nytt märke för mig ska kolla på det.
Måste det vara en damjacka? Eller skulle en snygg klassisk jackmodell från herravdelningen fungera?

Själv kan jag inte ha damjackor heller då jag inte kan ha figursydda modeller. Är för bred över axlar, bysten och höfter så de sitter aldrig snyggt på mig. En rak herrjacka i typ bomber- modell brukar fungera till exempel. Får oftast lägga upp ärmarna dock.

Kanske att det kan fungera med en herrmodell. Är bara så trist att inte kunna hitta en snygg damjacka.

Fjällräven och nog stor storlek.

Didriksons? Eller valfritt friluftsmärke.

I övrigt är det ju mycket passformen och hur jackan är skuren som avgör, jag tror det gäller att hitta en modell och storlek som är åt det sportigare hållet. Mvh, en annan bredaxlad människa

Jag har redan jacka som funkar bra av friluftsmärke som är åt det sportigare hållet men hade velat ha en snygg damjacka som komplement att använda i vissa sammanhang. Men det kanske bara att inse att min kroppsform inte är byggd för damjackor av snyggare snitt. Bara så trist.
 
Kolla på Bergans. Också friluftsmärke, men med flera modeller som ska vara "snygga på stan". Deras jackor är de enda jag kan ha, alla andra känns trånga över axlar osv.
 
Vad är det för typ av jacka du vill ha? Skulle det funka med något lite mittemellan frilufts- och "fin"-jacka, typ lättviktstäckjacka? Tänker att de finns i många färger, och även i hybridvarianter med ärmar i stretchigt material. Jag har breda axlar (dock inte så tjocka) och har flera sådana jackor som sitter bra. Om du har grova armar kanske det går att sprätta loss eventuellt foder i ärmarna för att ge mer plats i tex. kavajer. Förstås inte så kul att behöva göra, men det kan ge några centimeter 🙂.
 
Elvine som finns på Åhléns brukar passa mig med breda axlar och långa armar. Leta också efter jackor med dropped shoulder, de är ofta mer förlåtande än rena axelsömmar som ju måste sitta bra.
 
Elvine som finns på Åhléns brukar passa mig med breda axlar och långa armar. Leta också efter jackor med dropped shoulder, de är ofta mer förlåtande än rena axelsömmar som ju måste sitta bra.


Provade mig igenom samtliga modeller på Åhlens igår av märket Elvine..En modell satt okej, de övriga var för trånga över axlarna.
 
Vad är det för typ av jacka du vill ha? Skulle det funka med något lite mittemellan frilufts- och "fin"-jacka, typ lättviktstäckjacka? Tänker att de finns i många färger, och även i hybridvarianter med ärmar i stretchigt material. Jag har breda axlar (dock inte så tjocka) och har flera sådana jackor som sitter bra. Om du har grova armar kanske det går att sprätta loss eventuellt foder i ärmarna för att ge mer plats i tex. kavajer. Förstås inte så kul att behöva göra, men det kan ge några centimeter 🙂.


Jag vill ha något snyggare än en friluftsjacka. Från början hade jag en vision om någon snyggt skuren damjacka eller kappa men det har jag insett är en utopi det kommer jag inte att kunna köpa om jag inte går till någon som syr upp en jacka åt mig. Vilket jag inte riktigt har pengar till.

Så just nu är jag ganska öppen för det mesta så länge det inte skriker friluftsjacka om den typ eftersom jag redan har en sån jacka som funkar. Ska kolla lite mer på nätet efter någon hybrid typ då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 553
Senast: svea
·
Äldre Jag ska på bröllop nummer 2 om tre veckor. Min första bror gifte sig i juni och min andra under kommande fest! Jag var tärna på förra...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp