Världens barn

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Gammeln
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 423
Sv: Världens barn

Helt OK resonemang så länge man själv aldrig någonsin söker läkarvård eller tar hjälp från samhället. Det finns ju så mycket människor så man borde ju rimligtvis inte själv vilja bidra till att fler överlever (inte ens en själv).

Så bara för att jag prioriterar att ta hand om mig och min familj, och i andra hand skänker till organisationer som jobbar med djur, så har inte jag rätt att söka läkarvård? Eller tolkade jag dig fel nu?

Jag tror dom flesta som anser att planeten är överbefolkad ändå ser till att ta hand om sig själva faktiskt.

Det är väl upp till var och en hur man vill prioritera antar jag (även om jag tycker att en del har en lite sorglig inställning till människor utanför landets gränser).

Själv är jag världsförälder plus att jag har tagit för vana att varje fredag skänka 50 kronor till någon av dom olika hjälporganisationerna. Jag ser det som att jag "hoppar över" en öl på krogen eller låter bli att köpa något jag kanske ville ha men egentligen inte behöver och byter ut det mot X antal livsräddande vaccinationer, rent vatten till X antal personer osv. Ett ganska enkelt val när man tänker så.

Sen brukar det bli en lite större slant till akuta insatser vid dom katastrofer som ju tyvärr inträffar då och då.

Om du tycker att fattiga människor lika gärna kan dö för jorden är ändå överbefolkad så ja, då tycker jag att du resonerar märkligt om du inte tycker att detta gäller dig med. Varför ska du få hjälp och få leva bara för att du haft turen att födas här?

Vart skrev jag att dom lika gärna kan dö? *letar*

Får inte jag tycker det är bättre att rädda djurarter från utrotning?

När du skriver att "det finns så många människor" och sen lägger till att jorden redan är överbefolkad så kan jag inte tolka det som nåt annat än att du inte tycker att man behöver hjälpa människor, för vi är ändå så många. Och vad innebär det i förlängningen?

Du får tycka vad du vill, jag får ifrågasätta det. Precis så funkar det.

Inget. Händer väl att jag ringer ett dyrare nr då o då om det stöds genom tv eller liknande. Köper kanske något där en viss summa går till någon barnfond.
Jag gör däremot annat för att försöka göra saker och ting bättre såsom att skänka leksaker m.m. till fattigare hem i Ungern.

Annars så skänker jag pengar till WWF, Greenpeace, hjärt-och lungfonden och djurens rätt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Igår aå fick jag detta meddelande när jag skulle gå in på facebook. Jag har då försökt att följa de steg som krävs för att öppna kontot... 2
Svar
35
· Visningar
2 276
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr" Konserter- som av någon anledning var... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
6 034
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag har tidigare i ungvuxen ålder endast varit i kontakt med kuratorn på vårdcentralen vilket tyvärr inte fungerade under 2023-2024. Tog... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 755
Senast: Redfox
·
Kropp & Själ De senaste årtiondena har vi sett tydligt hur den kristna högern i USA har påverkat politik och lagstiftning här hemma i norden. Jakten... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 618
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka