Bukefalos 28 år!

Varm eller kallsko?

Nej, det är ingen öppen låga vid varmskoning!
Det beror på vad folk har för utrustning. Den ugn jag sett värmdes av gaslåga. Diskutabelt om den var öppen men är det totalt eldningsförbud är det dumt att börja debattera det.

024.JPG
 
Skona som sitter på är inte brandrisken då dom kylts ner utan det är loppor som kan flyger när skon riktats som kan ligga och pyra ett bra tag innan det börjar brinna.
Det kan jag förstå även om risken verkar väldigt väldigt liten om arbetet sker på en grusplan och inte gräs eller liknande är i närheten. Dock så torra och varma somrar som denna så borde väl all skoning behöva brandvakt vid riktning av skorna då risken finns att det flyger gnistor också. Med tanke på att det varit riskabelt bara att rida ut med hästar med skor på i skogen denna sommaren pga risken för gnistor.
 
I mitt stall är det inte tillåtet att varmsko. Min brandförsäkring täcker inte heta arbeten i stallmiljö. Att ta bort allt brännbart i det heta arbetets närhet är en omöjlighet i en 3 m bred stallgång med boxar med halm i på båda sidor. En inackordering har en hovslagare som varmriktar skorna i sitt specialbyggda släp och han har fått ok till det, men skon ska kylas där inne (slutet utrymme). Jag var den första som han stött på under hans 20 år som hovslagare som frågade efter hans Heta Arbeten licens. Sååå typiskt hästtjejer :o.
Har utbildningen själv och skulle aldrig drömma om att ta in en glödgad sko i stallet. Har även jobbat i industribrandgrupp och släckt otaliga bränder på pappersbruk så jag vet hur fort det går...
 
I mitt stall är det inte tillåtet att varmsko. Min brandförsäkring täcker inte heta arbeten i stallmiljö. Att ta bort allt brännbart i det heta arbetets närhet är en omöjlighet i en 3 m bred stallgång med boxar med halm i på båda sidor. En inackordering har en hovslagare som varmriktar skorna i sitt specialbyggda släp och han har fått ok till det, men skon ska kylas där inne (slutet utrymme). Jag var den första som han stött på under hans 20 år som hovslagare som frågade efter hans Heta Arbeten licens. Sååå typiskt hästtjejer :o.
Har utbildningen själv och skulle aldrig drömma om att ta in en glödgad sko i stallet. Har även jobbat i industribrandgrupp och släckt otaliga bränder på pappersbruk så jag vet hur fort det går...
Skönt med någon som har koll, tycker ju kunskapen borde blivit större efter denna sommar.
 
Det kan jag förstå även om risken verkar väldigt väldigt liten om arbetet sker på en grusplan och inte gräs eller liknande är i närheten. Dock så torra och varma somrar som denna så borde väl all skoning behöva brandvakt vid riktning av skorna då risken finns att det flyger gnistor också. Med tanke på att det varit riskabelt bara att rida ut med hästar med skor på i skogen denna sommaren pga risken för gnistor.
Du tycker risken är liten och jag tycker den är stor så där tycker vi olika. För mig hör varmsmide hemma i en smedja och inte ute under bar himmel.
 
Du tycker risken är liten och jag tycker den är stor så där tycker vi olika. För mig hör varmsmide hemma i en smedja och inte ute under bar himmel.
Åsikterna går ju olika uppenbarligen mellan hovslagare också, hur ofta har det hänt tex att det tagit eld under ett sånt arbete? det säger ju också en del om hur stor risken är eller huruvida man bör undvika all form av sånt arbete utanför smedjan.

Klart man inte ska göra arbetet bredvid torrt hö osv, men det verkar ju dom flesta som varmskor ha koll på. På stallet jag stod i så fanns vad jag kunde se inga ställen som skulle kunna ta eld direkt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 535
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Hästnyheter Frusna fötter och tår i kylan? Det finns flera sätt för ryttaren att hålla sig varm under vinterns ridturer. Charlotte Pettersson tipsar...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp