Bukefalos 28 år!

Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

Sv: Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

Nej, denna tråd startades av en person som ville ha råd och tips för sin ponny, övriga diskussioner tycker jag kan föras i fångtråden.

sedan tycker jag egentligen att frågan är helt ointressant. För har man en ponny som tidigare varit sjuk pga betet så skulle jag inte rekommendera att låta den ha fri tillgång. För övrigt drar jag min slutsats om frågan ang. invänjning till grönbete av erfarenhet, då jag vet flera som har resonerat som så, och fått återfall på sina fånghästar.

självfallet kan man undvika ett fånganfall genom invänjning om det handlar om foderbytet - vare sig det är bete, hö eller kraftfoder. Men jag hävdar ändå att dessa som får fång pga. ett för högt intag av kolhydrater under längre tid (med andra ord överviktiga ponnysar) inte går att vänja in. Och som sagt ser jag inte anledningen till varför de ska gå på grönbete?
 
Sv: Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

Varför ändrar du dig?
Det var bla detta ett citat från ett tidigare inlägg som jag svarade på

Men i de studier som finns idag finns ingen fakta (som jag har läst) där det syftas på att man skulle kunna göra en invänjning för kolhydraterna?

Nu menar du att du inte har läst det utan grundar det på dina erfarenheter.
Sedan är det nog inte du som bestämmer vad som ska diskuteras och var det ska göra det.


Det är inte bara tjocka hästar som är extra känsliga för att få nedsatt insulinresistens och därmed höga insulinhalter av ett bete rikt på kolhydrater.

Var står det att ts ponny är tjock? Jag kan inte hitta det.
Om den är det kan jag hålla med dig om att den inte bör gå på ett häftigt bete.


Nej, denna tråd startades av en person som ville ha råd och tips för sin ponny, övriga diskussioner tycker jag kan föras i fångtråden.

sedan tycker jag egentligen att frågan är helt ointressant. För har man en ponny som tidigare varit sjuk pga betet så skulle jag inte rekommendera att låta den ha fri tillgång. För övrigt drar jag min slutsats om frågan ang. invänjning till grönbete av erfarenhet, då jag vet flera som har resonerat som så, och fått återfall på sina fånghästar.

självfallet kan man undvika ett fånganfall genom invänjning om det handlar om foderbytet - vare sig det är bete, hö eller kraftfoder. Men jag hävdar ändå att dessa som får fång pga. ett för högt intag av kolhydrater under längre tid (med andra ord överviktiga ponnysar) inte går att vänja in. Och som sagt ser jag inte anledningen till varför de ska gå på grönbete?
 
Sv: Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

Nej. Du missuppfattar, jag skrev att jag inte har läst någon studie där det står att man kan vänja in hästar som är känsliga för kolhydrater på bete.. Som jag antar att du syftar på?

Jag är inte intresserad av någon hetsig diskussion, om du har någon fakta om att detta faktiskt är möjligt så får du gärna dela med dig, jag anser mig inte fullärd på något vis, och tar gärna emot nyheter i ämnet.
 
Sv: Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

Nej. Du missuppfattar, jag skrev att jag inte har läst någon studie där det står att man kan vänja in hästar som är känsliga för kolhydrater på bete.. Som jag antar att du syftar på?

Jag är inte intresserad av någon hetsig diskussion, om du har någon fakta om att detta faktiskt är möjligt så får du gärna dela med dig, jag anser mig inte fullärd på något vis, och tar gärna emot nyheter i ämnet.

Det är möjligt att vi skriver på olika sätt. Jag uppfattar dina inlägg som ganska så om inte hetsiga så i alla fall mkt bestämda. Det stör mig lite ,om jag ska vara ärlig, att man kan uttala sig så bestämt om att det inte går att vänja in en häst som är känslig för kolhydrater på ett bete utan att ha ngt egentligt stöd för detta. Bara för att du inte har läst det någonstans att man kan göra det så tycker i alla fall inte jag att man genast kan översätta det till det omvända förhållandet. Jag har inte läst ngt om det, skrev det tidigare, vilket var anledningen till att jag frågade dig var du hade läst det.
Det enda jag har läst om det är att det gäller att få ner insulinhalten i blodet. Om man lyckas med det så kan dessa hästar oftast äta gräs igen. Jag har förstått det som att det bara är de som är ganska så mkt IR om man nu kan säga så som aldrig kan gå på gräs.

Men detta är nog en för lång diskussion att föra, bara att bestämma sig för vilka hästar det handlar om är inte lätt. Jag menar tex alla de som har en lite annorlunda glukosmetabolism av olika anledningar. Du menar kanske de som har hunnit bli ännu sämre.
 
Senast ändrad:
Sv: Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

*kl* Ville bara påpeka att det är väldigt vanligt att pulsen går upp lite och hovarna blir varma när man släpper på bete,utan att dom för den sakens skull har fång.
 
Sv: Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

Det blir lätt fel i skrift, det har inte varit min mening att låta hetsk och otrevligt.

Det finns mycket som man ännu inte har kartlagt ang. ämnet fång i alla kategorier. Men jag tycker inte att det är så konstigt att man gör uttalanden utifrån erfarenhet - det är oftast en mycket god källa.

Nåväl. Jag tror inte att vi kommer längre i diskussionen. (lägger till en smilie för att inte verka sur och bitter) :laugh:
 
Sv: Varm i hovarna - vad gör man??? AKUT!

*kl* Ville bara påpeka att det är väldigt vanligt att pulsen går upp lite och hovarna blir varma när man släpper på bete,utan att dom för den sakens skull har fång.

Japp, har jag också läst i en artikel av Ove Wattle på SLU.

Själv trodde jag för några år sedan att det katastrof på gång varje vår när gräset började komma och vår häst blev lite varmare samt att pulsen kändes lite mer.

Speciellt mycket har jag kunnat känna pulsen varma dagar med mycket insekter, dvs när hästen har stått och stampat hårt och viftat med benen längre stunder pga insekterna så märker man det på pulsen i benen.

Men det gäller förstås att vara uppmärksam och lära sig känna igen det normala på sin egen häst. :)

Själv kan jag säga att jag är försiktig med alla foderbyten inkl betet. :)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 240
Senast: super
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 876
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp