Värma om en Passier...

QuickStar

Trådstartare
Minns jag helt tokigt eller visst ska det går att värma om en Passier bom?
På de nyare sadlarna går det är jag nästintill säker på men på de äldre? Kanske beror på hur gammal..min är nästan stenålders...

Någon som vet om man måste skicka sadlen till Passier (tyskland?) eller finns det någon på närmre håll?
Vill ju ha det riktigt gjort i så fall...

NÅGON SOM VET??

Sv: Värma om en Passier...

Nej, Passier har en fjäderstålsbom.

Dom värms inte om men de går att ändra, iallafall de nyare.

Som nån sagt, prata med Olof Ingdam. Lättast att få tag i honom om man ringer den danska affären.

Kostar 1500 kr ca att få bomen ändrad på fabriken.

hmm får ringa och fråga ingdams idag!

Tack för era svar, dock tror jag inte den går att ändra iaf, verkar bara vara de nyare..
Min är från -72..

QuickStar skrev:
hmm får ringa och fråga ingdams idag!

Tack för era svar, dock tror jag inte den går att ändra iaf, verkar bara vara de nyare..
Min är från -72..

Fast dom har använt sin "patenterade" trä-läder-bom hur länge som helst så det är ingen omöjlighet.

Numera har passier även en bom i syntet, sitter i deras lite billigare sadlar.

Senast ändrad:

Dom spänner om stålfjäderbommen, bommen är i tre så den går inte att smälta!! Däremot så finns det vissa modeller av Passier som har plastbom (enligt sadelmakare så är dessa rena skiten jämfört med PS-bommen...) och dom kanske kan värmas om.

Om din sadel är från 72 så är det garanterat trebom i den, kan inte tänka mig att dom använda plast den gången!

Jag har försökt ringa till Ingdams sverige men det fanns ingen abonnent på det nummer som fanns på hemsidan, i DK svarar dom inte, ska försöka senare igen

Har mailat till Passier för att kolla vilken bom det är i min sadel, om det i såfall går att ändra och hur jag i så fall går tillväga...
Väntar med spänning på svar...

Det är ju en PS-Baum (antar att det är vad de kallar bommen) så ledes borde det ju vara samma slags bom i min sadel som i de lite nyare PS Baum:arna eller?

Kan inte heller tänka mig att de började med plast så tidigt som -72, då borde min Passier vara bra mkt lättare än min gamla Stübben..

Näja väntar med spänning på svar, har även hittat en till gammal Passier... hmm har lite knas på gamla stübben hoppsadlar och passier dressyrsadlar.. Har ju snart sadlar till en hel ridskola :galen:

Nu har jag fått svar från Passier!

Det går att ändra bomvidden på min 32 år gamla sadel och då kan se även stoppa om och ändra panelerna för att få bästa passform.
Man skickar sadlen till dom i tyskland och det tar ungefär 2 veckor. Kostnad 160 eur så ca 1500 kr alltså.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 029
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 178
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 377
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?