Vårmammor 2010 del 10!

Sv: Vårmammor 2010 del 10!

Kl

Usch.. Sitter och räknar på föräldrapenningen och får lite ångest.
Alla mina dagar (utom några få lägstabeloppdagar) försvinner till augusti. Samtidigt vill jag faktiskt inte skola in honom när han är ett i maj (eller ja då i juni) för sedan är det semestertider, sambon är hemma i fem veckor och förskolorna slås ihop och det blir rörigt för en liten ju... Men då hade jag sparat en hel sommar och kanske kunnat vara hemma hela nästa sommar med honom etc.
Trodde faktiskt att vi låg bättre till än såhär och har ändå försökt snåla lite på dagarna. Sambon får en jobbebonus nu till våren så då kanske jag kan spara in lite.

På ett sätt hade det varit helt okej att jobba i sommar för för Miltons del hade det då blivit en otrolig mjukstart; jag jobbar natt om somrarna, vilket betyder oftast två nätter i veckan = Milton bara på dagis två-tre dagar. Vissa veckor jobbar jag ju fem nätter, men då ligger det ju även på helgen och då är antingen sambon hemma eller mina föräldrar som är lärare.

Hur ska ni göra? Ingen kan ju klart neka mig en dagisplats, om vi sätter upp oss i tid såklart. Men vilket är egentligen bäst för barnet?
Kanske ska jag fråga mina föräldrar väldigt snällt ändå om jag kan jobba och om de då vill ha Milton hos sig de dagar jag måste sova? Sambons mamma jobbar ju också natt och det är ju inte säkert att det krockar och då kan han ju vara där vissa dagar.
Då slipper vi alltså dagis hela sommaren och jag kan ändå jobba.
Behöver dock höra av mig till jobbet snarast möjligt, de vill ju klart veta..

På tal om sängar förresten... Har ni spjälskydden kvar?
Ebba har ofta ben o armar utanför ändå....

Vi har ett halvt spjälskydd, som går uppe vid kortänden vid huvudet och där vid sidorna en bit ner på långsidorna (hängde du med? Det lät ju skitrörigt! :D ).
Har haft det så hela tiden och Milton är ganska så stilla i sängen. Tror faktiskt det kommer räcka till honom, sedan plockar vi nog av det helt =)

Jag vet inte heller hur jag ska göra... Tänk på att M du ska spara in på dagarna så gör det nu. Efter barnet fyllt ett år måste du ta 5 dagar om du ska ha kvar din sgi...

Får man skla in barnet innan sommaren- jag trodde inte det. Jag har ev fått nys m ett intressant jobb så jag tänkte klla lite mer snart... Får jag det så vill jag jobba! Sambon kan ju vara hemma en del men som tur är är syrran lovledig med sitt jobb så hon finns ju som back up

Jag vet inte heller hur jag ska göra... Tänk på att M du ska spara in på dagarna så gör det nu. Efter barnet fyllt ett år måste du ta 5 dagar om du ska ha kvar din sgi...

Får man skla in barnet innan sommaren- jag trodde inte det. Jag har ev fått nys m ett intressant jobb så jag tänkte klla lite mer snart... Får jag det så vill jag jobba! Sambon kan ju vara hemma en del men som tur är är syrran lovledig med sitt jobb så hon finns ju som back up

Ja jag vet... Men jag måste ta fem dagar som det är nu, tyvärr.. Har inte så hög SGI tyvärr..
Och så tänkte jag på en annan sak, om jag jobbar i sommar och sedan hoppar på studier direkt, har jag ändå kvar den SGI'n jag har nu, om jag väljer att vara hemma nästa sommar istället eller om det blir syskon senare etc.? Någon som har koll på det?
jag vet inte om man får skola in innan sommar, samtidigt kan de neka en? De är ju skyldiga att ge en en dagisplats om man ansöker senast fyra månader innan (är det va?).

Var precis ute på kvällsrundan med hunden och tänkte på detta och ju mer jag tänkte på det, desto mer borde jag jobba i sommar och OJ vad det bär emot :cry:
Sambon är hemma 5 veckor, slutet av juni och hela juli och det är ju framför allt då jag jobbar mest. Jag kommer nog att vara hemma med Milton hela juni ut och sedan jobba mina nätter i juli och augusti. Blir ju typ halva augusti för sedan är det ju inskolning på dagis (:eek:) och det blir jag som ska göra det.
De dagarna jag behöver sova när sambon väl är igång och jobbar igen så ska nog mina föräldrar ta Milton. Mamma sa senast idag att hon avundas Miltons farmor lite som jobbar natt och därmed är tillgänglig så mycket för oss och sina barnbarn. Mamma känner att hon inte riktigt får samma kontakt med honom som han får med farmor =( Så hon kommer nog bli jätteglad över detta förslaget och min pappa med!

Känns skittungt att ha tagit detta beslutet. Jag är säkert dölöjlig, men jag vill vara hemma med min pojke så länge till...... Det gör faktiskt riktigt ont i mig och jag blir så ledsen när jag vet att det sedan är över. Usch vad det lät, men ni förstår hur jag menar. Samtidigt är jag så glad över att jag faktiskt då har fått vara hemma mer än ett år med min prins och det är ju långt ifrån alla som är det.
Jaja, än så länge är vi ju bara inne i januari, men visst tiden går fort.. och snart är det säkert juli :cry:

Isabellas madrass är ingen flådig madrass, vet inte ens vilken den är men den är köpt på typ extra pris på IKEA :o just då brydde vi oss inte så mycket utan vi behöve en madrass och den kändes mjuk.

kl på mig själv

Mitt bröst är ömt idag men efter lite mer massage så är knölen mindre iaf :) Har sovit helt okej och det har bara gjort ont när man har vänt sig och bröstet har flyttat sig. Nu när jag sitter så känner jag ingenting.

Jag erkänner mig bitter över knölen....

Hahahaha :D Milton är ett mycket stilla barn; sitter där man sätter honom och där han somnar där ligger han ;) Sköööönt!

Snacka om lyx. Ture aka Ture-torped, oavsett om han är vaken eller sover. På dagarna kryper han i raketfart och reser sig mot allt, och när han var liten och inte kunde röra sig var han ju bara nöjd när man bar runt på honom. Och på nätterna har han alltid varit väldigt aktiv och sovit ganska oroligt. Nu när han vänder runt själv från mage till sida till rygg och kryper i sömnen är han både här och där. Han kan ligga med fötterna mot min mage eller huvudet i min armhåla. Har han bra nätter är det dock ganska lugnt, men det har han tyvärr ganska sällan. En på sju kanske?

Jag märker stor skillnad på honom på dagarna. Har han varit stilla och sovit bra behöver han inte lika mycket sömn på dagen som när han sovit oroligt. Då kan han behöva sove 1,5 timme gånger tre. Minst.

Nu somnar han vid 20.30 och vaknar ca 06.15.

Sover igen en timme vid 9.

Sen en timme vid 1.

Och sista luren vid 4.

Vi försökte dra på det och hoppa över sista sovpasset och sova tidigare, men då blir kvällen odräglig och han vaknade ännu tidigare på morgonen. Så länge jag är hemma med honom får han bestämma själv så nu mixtrar vi inget...

JAg tycker också att det är jättesvårt det här med sgi-dagar och hur man ska göra med dagis och inte. :crazy: Jag har snålat och bara tagit 4 dagar per vecka för att kunna vara hemma så länge som möjligt, men så kom chockbeskedet att vi i princip är tvingade att sätta in V på dagis i augusti för att få plats. Vi bor ju i ett villaområde på landet och här finns ett privat dagis bara 100 meter från vårt hus. Ett jättebra dagis som alla talar gott om. Så vi törs inte chansa. Så nu har vi levt på "existensminimum" i onödan liksom, kan jag känna. Dessutom bär det verkligen emot att börja jobba i maj. Då vill ju jag vara hemma och ute i solen! :grin:

Jag hade tänkt att jobba 4-dagarsvecka och ta ledigt fredagarna i maj. I juni är det en massa helgdagar och midsommarafton så det blir naturliga 4-dagarsveckor alla veckor utom en. Jag begärde fp en dag den veckan, men blev då uppringd av Fk som hävdade att jag måste ta fp på helgdagarna för att skydda min sgi. Hon hävdade bestämt att jag bara får 80% av lönen från jobbet eftersom jag jobbar 80%. :confused: Hur i hela friden kan jag få 80% av lönen om jag tar ledigt en dag?? :confused: Försökte förklara för henne att jag inte ens kan jobba på helgdagarna vare sig jag vill eller inte. Men det gick inte in. Så jag blev tvingad att ta fp dom dagarna och tappade sugen. Då kan jag ju lika gärna jobba den dagen och skita i Fk. :devil:

Hur mycket träffar era föräldrar barnen förrsten? Det låter som att de flesta har massor av kontakt med far- och morföräldrar. Min föräldrar bor 2 mil härifrån och träffar V kanske varannan vecka i genomsnitt. Då bara ett par timmar. En gång har de varit barnvakt. Då var vi på babysims info och på Ikea. Makens föräldrar bor 15 mil bort och dom träffar ju inte V särskilt ofta av förståeliga skäl.

Fortsätt massera och värma, så ska du se att de snart går över. :) Men jag förstår att du är bitter, det är inge roligt att haa ont.

Jag håller också på att räkna på sgi-dagar. Enda - absolut enda - fördelen med att vara sjukskriven nu är ju att jag sparar dagar. De dagar sambon och mamma tar ut är långt ifrån vad jag hade behövt ta.

Vi kommer ansöka om att få ha Ture på ett privat föräldrakooperativ en bra bit hemifrån. Det är överfullt med barn i vår kommun så ingen får de dagis de önskar utan alla sätts i en gammal utdömd lokal i världens sämsta område. Tre kompisars barn får börja där nu i vår trots att de bor i olika ändar av stan. Det kan ju dock se bättre ut till hösten när det är aktuellt för oss men jag tror inte det.

Mina föräldrar träffar ju Ture mer än mig eftersom de har honom på dagarna nu, och de är ju ofta här och hjälper mig med gård och hästar så de har alltid träffat honom mycket. Mamma, jag o Ture var ju i Spanien tex. Hans farmor och farfar träffar han max 1 gång/månad...

Vilken himla tur du har som har sån uppbackning nu när allt blivit som det har blivit. Det är ju guld värt, verkligen. :laugh:

Jag är nog mest bitter över att få problem när jag har slutat, jag som inte ens har haft sår eller antydan till stockning när jag ammade får knöl i bröstet nu, typ 2 veckor efter amningstopp *suck*

Mina föräldrar försöker träffa Bellan minst en gång i veckan. De träffade henne senast i fredags men nu när vi sitter i karantän i huset lär de inte se henne förrän hon är frisk. De bor 2 mil bort i V-ås. Mamma var barnvakt i 2 h då förra veckan men barnbarnet sov 1h och 20 min av den tiden så mamma var lite missnöjd :p
Bellans farmor och farfar bor 8-9 mil bort mitt i ingemansland, de försöker inte ens träffa Isabella mer än nödvändigt, tyvärr, så hon lär få samma taskiga kontakt med sina farföräldrar som jag hade med mina biologiska. Det kan störa mig lite för de är så himla noga med Isabellas kusiner, att träffa dem och ta hand om dem. Vi hade trott att de skulle engagera sig mera.

Senast ändrad:

Vad tråkigt att de gör skillnad på barnbarnen... Fattar verkligen inte hur man kan göra det. Men så är nog mina svärisar också litegrann. Men jag förstår ju såklart att avståndet spelar roll, V:s kusiner bor bara ett par kilomerer från dom. Äldsta barnbarnet har följt med dom på charterresa varje år (som de bjudit på) de senaste åren och naturligtvis kommer det inte att bli så med de andra.

Du får istället vara glad över att du klarat amningen så problemfritt som du gjort. :idea: Du är lyckligt lottad! :D

Kl
Vad förstår era barn nu? Alltså när ni pratar med dom? Tidigare har jag varit lite tveksam, att det kanske bara varit slumpen som gjort att V tittat på lampan när jag frågat efter den. Men nu vet jag att han förstår:
-Var är lampan, apan (väggklisterärket), katten, pappa mm
-Kan du klappa händerna?
-Vill du ha gröt? (Från att ha suttit väldigt lugnt och snällt blir han helt galen när han får frågan!)
-Kan du pussa mamma?
-Upp och stå!

Man får vara glad för det lilla :D

Jag tror inte Isabella förstår så mycket mer än sitt namn :o Hon förstår säkert mer än vad man tror men hon visar inte så mycket.

De förstår säkert långt innan de visar det. Det är kanske sista 1-2 veckorna som han börjat visa så tydligt att jag är säker. Häftigt iallafall, för jag har funderat så mycket på det där. Jag känner verkligen värsta pressen på mig att lära V allt jag kan. Tänk om han inte vet vad ett flygplan är när han börjar skolan liksom, för att jag glömt att lära honom det! :eek: Såklart fattar jag att det inte kommer att bli så ;), men ni förstår... Så nu håller jag på att berätta om precis allt jag gör hemma. Det kommer att bli en riktigt huslig pojk! :love:

Klätterträdet kom igår. :banana: Än så länge verkar det vara väl investerade pengar. Katten har varit ovanligt lugn nu på förmiddagen. :bow:

Ja men nu kom jag på! Hon förstår att säger mamma nej eller ajaj så får man inte röra :idea: Pappa testar hon fortfarande om han menar allvar med nej och ajaj, hon lämnar hans glasögon i fred i alla fall :p
Vad skönt att det fungerar med trädet. Vi hade ett som min katt bara älskade men det gick sönder och efter det så har vi inte köpt något nytt. Tror vi t.o.m. köpte en ny likadan när den första gick sönder bara för hans skull :)

Jag kom på igår att V nog lär sig vad nej betyder genom att studera katten. Hon satt på golvet och ville hoppa upp på köksbänken. Jag sa "neeeej!!!" jätteargt varje gång hon skulle ta sats och varje gång tittade V på mig och sa "ooh!" och såg jätteförvånad ut. Jag berättade då att katten var olydig och inte fick hoppa upp där. Katten förstår nej bra nuförtiden, men efter några försök hoppade hon ändå upp. Jag blev såklart oxtokig och plockade ner katten och fyade på henne. "ooh ooh ooh" sa V då! Han verkar förstå att jag är arg på katten och tycks inte bry sig det minsta om att jag ändrar tonläge så där. Då tänkte jag att han nog lär sig att mamma menar nej om mamma säger nej! :D

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 894
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
558
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 149
Senast: LenaH
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka