Vårmammor 2010 del 10!

Sv: Vårmammor 2010 del 10!

Jag har kommit på smidigaste sättet att göra och förvara Turemat på, och det blev en riktig favorit.

Jag gjorde potatismos med morötter och majs i. Sen kokade jag köttbullar med lite havregryn, kryddor och örter i. Sen klickade jag ut stora klickar mos på ett bakplåtspapper och tryckte ner i en köttbulle i varje, frös dem så och sen i fryspåse. Hur smidigt som helst när det sen ska ätas! :) Ska göra likadant med andra grejer. Lagade förut i muffinsformar men Ture är stor i maten nu så det blir för lite.

Hur går det för er som har barn som kryper i ilfart och reser sig mot allt? Slår de sig mycket? Ture gjorde inte det i början utan välte ganska lugnt och i balans men igår drog han i tre gånger ordentligt. Funderar på att köpa liten lära-gå-hjälm eftersom vi har stengolv i huset där han är på dagarna.

Hur mycket har ni säkerhetsanpassat husen? Min älskade pappa byggde två grindar av en gammal spjälsäng (vi hade ju så breda dörrhål) och så en från ikea. Sen har jag satt hörnskydd på vassa låga bord och så ska vi få dit lådstopp idag eller imorgon. Nåt mer? Behöver tips nu känner jag... Ture är en torped.

Blev paprikapulver och vitpeppar i gräddsås samt champinjoner. Broccolin och champinjonerna körde jag i mixer, ärtor och majs fick vara som de var.
När jag rotade runt i kryddskåpet fick Isabella tag på vindruvor som hon pulade in i munnen hela så jag glömde av mig i kryddningen men det blev gott ändå, saknade bara lite salt men det får vara när det är hennes mat.

Cyllene: Är det fabrik-köttbullar eller hemgjorda? Har funderat på om man t.ex. tar mamma scans köttbullar, borde man inte kunna köra dem i micron? De steks iaf inte då.

kl

En annan sak jag har funderat på, när ni andra går ut och går. Går ni när det är sovdags eller när som?

Förr när jag kunde gå (innan snön kom) då gick jag ute med Ture när jag visste att han höll på att bli trött, sen gick jag lagom runda tills han somnade så jag sen kunde få nåt gjort när han sover. Att gå hela tiden han sover skulle aldrig funka här.

Jag gör egna köttbullar. Bara köttfärs, havregryn och kryddor. Gör till bollar och lägger i kastrull. Tar ungefär lika många minuter som att öppna ett mamma scanspaket tror jag! :)

Sist när jag köpte kättfärs delade jag det paketet innan jag frös så jag har till lagom Ture-mat. Blir kanske 10-15 köttbullar och det räcker ju länge. Att göra köttbullar till Ture på ett kilo skulle jag aldrig orka. Det ska vara smidigt och inte ligga i frysen för länge.

Jag hatar att rulla köttbullar, dels kan jag inte rulla runt och sedan blir man så äckligt kladdigt :angel: jag gör gärna biffar men då använder jag skedar så jag slipper ta i det mer än eventuellt när jag gör "köttfärssmeten". Får göra biffar till Bellan med teskedar :idea:
Varför har du i havregryn, för smak eller utfyllnad (eller inget av det)?

Jag tänkte ang. gå var om någon går ut för att barnet ska få titta på naturen eller är det enbart för sövning. Jag använder ofta vagnen som sövning, går till brevlådan och tillbaka sedan parkerar jag henne i stallet så får hon sova medan jag mockar. Är hon vaken under mockningen får man sjunga så mycket :angel:

Om du har kranen på och tar rinnande vatten mellan köttbullarna blir det bara flottigt- inte kletigt...
Sen kan man spritsa köttbullar med om man vill.

Ang köttbullar så har Ebba ätit stekta likväl som kokta. Så om du värmer i mikron lär det nog inte vara problem

Vi går ut lite när som, oftast försöker jag undvika tider då jag vet att det är risk att bebis somnar. Känns lite trist att sova bort promenaden, när det finns så mycket roligt att se. Är vi ute länge, 2-3 timmar, så brukar det iofs bli en lur nånstans där ändå. Vagnen är ju rätt sövande om man börjar bli trött.

Fast jag gillar inte känslan av att bli flottig heller, är lite fjompig när det gäller matkladd.
Spritsa köttbullar? Aldrig hört talas om, det lät spännande men blir de inte platta då på ena sidan? Fast man kanske inte ska spritsa dem som maränger ;)

Mabuse: men vad finns det att se? Kanske iofs annorlunda i stan än här i skogen, bara en massa träd.

Å, det finns otroligt mycket att se! Träden t ex, det brukar vara fullgod underhållning att gå under träd här, det har varit ett jätteintresse från första början. Och sen kan det ju finnas någon fågel med lite tur, otroligt fascinerande. Och om det blåser rör sig grenarna, jättekul.

Så träd är inte så bara, det är värsta underhållningen! Igår gick vi på isen förbi ett stort pilträd, det var så roligt att bebis satt och skrattade åt det.:D

Senast ändrad:

Haha, vad olika vi har det. Ture är nöjd så länge det finns träd, men här på slätten är de lätträknade så här finns bara himmel. :D

Mamma har dock haft honom i vagnen på stan nån gång och det tycker han är helkul. Likaså att åka kundvagn på maxi. Inte lätt att vara bonnbarn...

Nej några träd är inte roliga men åka kundvagn är roligt och kasta sig efter allt som råkar komma nära :D
Mitt barn har tydligen inte lika bra fantasi som Mabuse barn :angel:

Min lilla dotter ligger just nu däckad tillsammans med sin pappa efter en 4 km promenad till centrum där hon tittade storögt på allt som fanns i vår väg. Sedan ca 1 timmes "promenad" inne i centrum. Hon tycker det är riktigt roligt att kika på allt och det gör henne väldigt trött. Nu kommer hon garanterat sova 2 timmar ( och pappa också :p )

Selma är också helt fascinerad av att sitta i kundvagnen på affären. :D hon älskar att titta på människor, men hon blir mer exalterad av att vara med i stallet och klappa hästarna. Min Goa bonnatösa. :love:

Selma är i samma fas som ture. Full fart medvetslösoch upp och stå på allt. Vi måste köpa skåpstopp och grindar, men hittills har det gått bra. Vi har några högra trösklar i huset som hon har ramlat nedför några gånger och är därför väldigt försiktig när hon kryper fram. Än så länge... Här hemma är tvättmaskinen den mest spännande just nu, vare sig den går eller står tom. Bra barnvakt med andra ord...

Jag måste planera mitt promenerande lite, för Vilgot somnar alltid i vagnen. Idag sov han t.ex i 3 timmar på förmiddagen. Han vaknade precis till lunch, så då var det bara att klä på oss och gå ut precis efter maten för att han inte sova hela promenaden. Han somnade ändå efter 30 min, så det blev 30 min sömn. Hade jag gått ut senare hade han sovit en hel timme och det blir lite för mycket. Han måste ju kunna sova när vi lägger honom för kvällen också, vi är väldigt noga med att han ska nattas så nära 19:30 som möjligt.

Vi har just nu en enmansfirma som kommer och städar, men hemma hos mina föräldrar har vi haft enmans till stora företag, som tex hemfrid. Vi har fått tag på alla småfirmor genom kontakter.

Vi har sagt till hur vi vill ha det städat. Jag vill tex inte att hon puffar upp våra soffor, då jag vill göra på "mitt sätt", haha, låter besatt, men så illa är det inte. :p och sen så kalkar hon av vårt kök och badrum varje gång och dammar alla lister osv, alla gör inte det. Säg vad du vill ha gjort för att få det gjort. Hemma skrev vi en lista på allt, nu har jag bara dragit det muntligt här, men funderar på att skriva en lista för bådas skull.

Jag tror vi betalar 300-350kr i timmen och så Rut på det. Min sambo har det som löneförmån på jobbet, så jag är inte helt säker på priset. Vårt hus tar 3-4h att städa och det är på runt 120kvm, två plans. :)

(har försikt skriva det här inlägget sen igår, men Selma har lyckats trycka bort det alla gånger och då har jag blivit så less. :p

Nej några träd är inte roliga men åka kundvagn är roligt och kasta sig efter allt som råkar komma nära :D
Mitt barn har tydligen inte lika bra fantasi som Mabuse barn :angel:

Äh, det är nog inte fantasi, utan mer att min bebis är väldigt förtjust i att titta på saker. Kasta sig efter sånt som råkar komma nära skulle inte hända här, man måste titta noga och ingående först. Likadant med folk på bussen t ex, ingen kan tokglo som vår bebis. Med helt nollställt ansikte dessutom, det kommer bli en mästare på arga leken det här tror jag! :rofl:

*kl*
Snabbinlägg, och ett nördigt sådant.
Ni iphone-fantaster, har ni 16 eller 32 GB? Jag får förlänga mitt abb. på fredag och har bestämt mig för en iphone 4, men nu ska jag klura ut om jag ska ha en 16 eller 32:a. :p Vilket i-landsproblem va? (fast ett sådant behöver jag efter en vansinnesdag här hemma. S har vrålat från 12.30 till närmare 15, övertrött så det heter duga och inte ville hon somna heller. Nu är hon sig själv igen. :love: )

Isabella är en riktig materialist, saker är skoj och ju mer hon får desto roligare är det! :D Människor däremot stirrar hon också ut och alltid gjort.

Vi har inga bestämda tider för nattning, ibland skulle jag vilja ha det men samtidigt kvittar det. Ofta tar vi in hästarna runt kl 20 och efter det får hon välling och somnar förhoppningsvis ngn gång efter det ;) Idag har hon t.ex. vägrat att sova nu på eftermiddagen så vi kommer ha en underbar liten tjurig unge i kväll. Nu är det försent att somna, då sover hon inte förrän 22.30-23 och det orkar inte jag.

Haha! Har du också fallit dit?! ;) Har du jättemycket musik och bilder som du vill ha i den så kanske 32 Gb är att rekommendera. Jag har ett par hundra låtar och ca 500 bilder och använder bara en liten, liten del av mina 16 Gb. Ändå har jag några appar som är ganska stora. För min del räckte det till och med med 8 Gb som jag hade på förra iPhonen.:)

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 605
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
541
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 149
Senast: LenaH
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka