Vårmammor 2010 del 13 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 13 <3

Vi har ingen sophämtning härute i skogen, och rulla ner tunnan till vägen har vi ingen lust med:D
Vi sorterar allt, så det är typ bara blöjor och skräpet ifrån soptunnan i badrummet som vi eldar. Resten åker jag med till återvinningsstationen.

Det går att ordna med sophämtning, men de har eldat sopor härute sen stenåldern typ. Ingen har klagat, så vi fortsätter.

Och nej, det lutar inte värre än vanligt att elda blöjorna. Det är bara det att de är svåra att på bra fyr på.

Jag har sett i plast som en sköldpadda... Den verkar ju smart... Då kan jag ha den som pool i år ;) Ebba behöver nog inte sand i år... Hon lär ju äta den ändå ;)
VAnlig barnpool kan jag glömma... Hundarna tar nog sönder den med klorna... De livräddar allt som hoppar i vattnet

Påtal om sandlådor.
Har bett sambons jobbarkompis göra en till oss. Han snickrar friggebodar och lekstugor på fritiden, så en sån borde han kunna göra.
Vill ha en sexkantig med lock och breda kanter att sitta på.

Oscar har önskat sig massor av sandlådeleksaker och en sån där grävmaskin att ha i den i födelsedagspresent :laugh:

Oj, vilken fart det var här idag och igår kväll när jag sov gott. ;)

Vad tråkigt med hästen, men jag tror faktiskt att du tänker helt rätt. Jag skulle själv aldrig vilja ha häst halvhjärtat. Teoretiskt sätt så skulle jag nog både ha tid och råd med en "skogsmullehäst", men jag skulle aldrig vilja ha det så. Ska det vara häst så ska det vara på riktigt, så man utvecklar sin ridning. Sen förstår jag att det måste kännas helt fruktansvärt att sälja/lämna iväg en älskad kompis... :( När min medryttarhäst skulle säljas var jag jätteorolig för att hon inte skulle få det bra hos sin nya ägare. Hon flyttade långt upp i Norrland och när jag var på väg hem från Umeå där jag hälsat på en kompis åkte jag 15 mil extra för att hälsa på hästen. Har också hästens nya ägare som vän på Fb. Jag kan ärligt säga att hästen har det ännu bättre hos sin nya ägare än vad hon hade här. Framför allt så fullkomligt älskar den nya ägaren henne. :love: Så jag tror att det skulle kännas som en stor lättnad för dig också, om hästen kommer till någon som har tid och resurser och älskar den! Hälsa på kan du ju alltid göra.

Det kommer säkert en tid sen när Nelly är äldre, eller i värsta fall flyttat hemifrån ;), då du säkert har möjlighet att köpa en bra häst att träna med. Så har jag tänkt iaf om mitt hästeri. Fast jag ska ärligt erkänna att jag hoppas hoppas att det finns en liten hästtjej i min mage nu som jag kan skaffa ponny åt. :love: Det vore ju drömmen. :banana:

Men du vet väl att hästkillar brukar bli duktiga....

Själv håller jag verkligen knappt på med mina hästar :( Jag hoppas det blir roligare när jag ska börja med min 3åring... Har pratat om att komma igång på ridskolan men jag blir inte färdig til det... Jag kan inte gnälla ekonomiskt för jag får rida hur mkt jag vill gratis...

Skönt att du förstår hur jag känner..det känns verkligen halvhjärtat..

sen har min häst varit lite deppig senaste tiden..antagligen för han kännt hur jag mått..När jag sen gav mig tusan på att rida mer dressyr och sätta krav, så blev han sitt vanliga jag igen! Han kräver att få vara igång, och jag har varken tid eller pengar(för jag vill inte sitta själv o harva, jag vill träna isf) och när man då kommer igång, behöver man börja om lite från början igen

Han är så fin..verkligen en underbar häst..

men jag vill kunna ge min dotter den uppväxten hon förtjänar..vi ska inte dra in på saker (som tex en ordentlig vagn) för att jag ska kunna ah en häst som jag inte ens har råd med fullt ut..

Man hoppas ju att när Nelly blir lite äldre att hon vill ha ponny, då kanske man kan köpa den där överväxta connemaran med gott samvete;)

Usch, mitt hjärta gör ont..:(

Här:
sen har min häst varit lite deppig senaste tiden..antagligen för han kännt hur jag mått..När jag sen gav mig tusan på att rida mer dressyr och sätta krav, så blev han sitt vanliga jag igen! Han kräver att få vara igång, och jag har varken tid eller pengar(för jag vill inte sitta själv o harva, jag vill träna isf) och när man då kommer igång, behöver man börja om lite från början igen

och här:
men jag vill kunna ge min dotter den uppväxten hon förtjänar..vi ska inte dra in på saker (som tex en ordentlig vagn) för att jag ska kunna ah en häst som jag inte ens har råd med fullt ut..

tycker jag att du har skrivit två avgörande saker. Sen är det såklart inte lättare att verkställa beslutet bara för det, men jag tror att det kommer att kännas som en stor lättnad för dig när allt är över.

(Jag försöker inte få dig att sälja hästen, utan bara komma med lite råd på vägen)

Här kommer de utlovade bilderna från kalaset i lördags!

Stora pakethögen!
1rskalas023.jpg

Pappa försöker förklara för Vilgot att han ska blåsa ut ljuset...
1rskalas036.jpg

Vilgot fick smaka tårtan, mot mammas vilja :grin:
1rskalas041.jpg

Poolen med bollarna var populär!
1rskalas047.jpg

we

Vi har skurit av toppen på ett gammalt 200 liters fat.
Sen är det bara att slänga ner det som skall eldas. Packa inte för hårt bara då kommer det inte ner nåt syre, då brinner det inte så bra.
Se till att det inte är för mycket högt torrt gräs intill tunnan.
Oftast brinner det rätt bra om man bara fjuttar på det med en tändsticka.
Men eftersom vi eldar alla sopor med, inklusive svårtända blöjor så brukar vi ha lite diesel i med. Men jag brukar skoja till det med bensin när jag är själv, blir en sån rolig smäll då :D

:eek: AKB din lilla pyroman ;) :rofl::rofl:

:laugh: vilka härliga bilder! Vilgot ser ut att njuta :)

Senast ändrad:

*kl*
Haha, jag använde grilln iaf. Stolt. Värmde pannbiffen på den iaf. Pannbiff och potatissallad i solen efter att ha krattat och krattat och krattat.....

Fick lite ångest när jag insåg att jag var tvungen att ta bort Voksipåsen....

Oj, vad han har förändrats sedan sist jag såg bild på honom :eek: Han har verkligen gått från baby till barn! Kul kalas han verkar ha haft :)

Vist hade vu medryttare? Vill inte h*n köpa hästen/ha på foder och så kan du vara medryttare? Fast det blir kanske konstigt???

Usch, jobbiga beslut!
Men, jag kan verkligen förstå dig. Jag var tvungen att ta bort min häst i ungefär samma veva som jag blev gravid och först var jag helt inne på att skaffa en ny omgående, men jag är idag väldigt glad över att jag inte gjorde det. Jag känner att för mig hade det blivit ett måste mer än nöje och avkoppling. Jag hade inte kunnat ha häst och träna på det viset som jag gjort innan och då hade jag nog inte kännt samma glädje. Idag är jag faktiskt jättenöjd med att vara Medryttare en gång i veckan, jag får göra vad jag vill så då kan jag få både träna och koppla av, passar mig perfekt faktiskt.

Oregano, vilket mysigt kalas ni verkar ha haft och vad nöjd Vilgot ser ut i sin bollpool :) Håller med om att han är en "toddler" och ingen bebis längre. Är så roligt att se när de börjar få lite mer drag :).

Jag ser det bara som så att det blir mer omiljövänligt för en sopbil att åka extra upp hit för att tömma blöjor som ändå eldas upp på värmeverket.
Och vad kan en blöja innehålla? Knappast nåt miljögift iaf;)

Vi har dessutom skickat in en "Ansökan om befrielse
från sophämtning"-blankett och fått den beviljad. Så så olagliga är vi nog inte, inte i vår kommun iaf ;)

Senast ändrad:

Ta och googla på "elda hushållsavfall" så får du hur många träffar som helst som säger att det är förbjudet. Dessutom hittade jag en blankett för ansökan om befrielse från sophämtning och även i den står det särskilt att avfall inte får eldas. Det är ett brott enl miljöbalken, så jag vill bara göra dig uppmärksam på detta.

Även om blöjorna i sig själv inte innehåller något giftigt så bildas giftiga ämnen vid förbränningen. Förbränning i värmeverket sker under kontrollerade former med bl.a rätt syremängd och dessutom rökgasrening.

/Oregano - miljöingenjör med kurs i rökgasrening som faktist blir lite förgrymmad :mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 571
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 561
Senast: Edla
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
555
Senast: Rosett
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 697
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka