Vårmammor 2010 del 13 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 13 <3

Jag har här hemma sen ditt förra inlägg tagit upp vår sophantering lite med gubben.
Eftersom innan lillen kom bara blev en, kanske två tunneldningar om året. Då med hushållspapper och de där förgrymmade små påsförslutarna som innehåller både plast och metall som sitter på brödpåsarna. Vi sorterade ner allt i mikroskopiska delar och komposterar allt organiskt, så blev det inte mycket mer.
Men nu så blir det ju faktiskt mer. Så jag kommer ringa kommunen i morgon och beställa ut en tunna som kommer iaf en gång i månaden.

(Har ju sett så himmla coola dekorationer som folk sätter på sina fula gröna tunnor och gör dem betydligt fränare. Ville med klista ;))

Sen att vi kommer få dra den där tunnan 2 kilometer tur å retur kommer inte bli nån höjdare. Men jag får väl ta traktorn.

För jag är faktiskt rätt miljömedveten av mig (förutom när det gäller mitt bilåkande. Men jag måste få åka ut och träffa folk, annars blir jag knäpp) Det mesta är ekologiskt i kylen/skafferiet. Vår djurbesättning fodras ekologiskt och vi sprutar inget gift på åkrarna och beterna.

Senast ändrad:

Jag har här hemma sen ditt förra inlägg tagit upp vår sophantering lite med gubben.
Eftersom innan lillen kom bara blev en, kanske två tunneldningar om året. Då med hushållspapper och de där förgrymmade små påsförslutarna som innehåller både plast och metall som sitter på brödpåsarna. Vi sorterade ner allt i mikroskopiska delar och komposterar allt organiskt, så blev det inte mycket mer.
Men nu så blir det ju faktiskt mer. Så jag kommer ringa kommunen i morgon och beställa ut en tunna som kommer iaf en gång i månaden.

(Har ju sett så himmla coola dekorationer som folk sätter på sina fula gröna tunnor och gör dem betydligt fränare. Ville med klista ;))

Sen att vi kommer få dra den där tunnan 2 kilometer tur å retur kommer inte bli nån höjdare. Men jag får väl ta traktorn.

För jag är faktiskt rätt miljömedveten av mig (förutom när det gäller mitt bilåkande. Men jag måste få åka ut och träffa folk, annars blir jag knäpp) Det mesta är ekologiskt i kylen/skafferiet. Vår djurbesättning fodras ekologiskt och vi sprutar inget gift på åkrarna och beterna.

Bra! :bow:

Hur är det med att elda upp blöjor i flispanna? Jag brukar gå och kasta in en påse då och då. Precis som akb så sorterar vi i stort sett allting, kompost, kartong, plast osv, men just blöjor, våtservetter, hushållspapper och diverse småsaker brukar jag slänga in i vår flispanna. Kan likagärna slänga dem i tunnan, men det känns mer miljövänligt att göra såhär, men om det inte är det ska jag börja kasta dem i tunnan. Blir närmre och inte lika jobbigt, hehe, så inte mig emot. :p

Hittade ett litet ljug i mitt förra inlägg..
Vi har faktiskt ingen kompost, så jag vet inte om det kan kallas kompostering:o
Jag tömmer hinken på gödselstacken och blandar ner i gödslen.
Sen ligger det där och bränner/ruttnar och sen kommer ut på våra åkrar.
Växer finfint:laugh::D

Sambons mamma har en kompost, men jag tycker inte det är lika effektivt. Men hon sköter den inte så bra. Typ bara öppnar och fimpar ner. Man ska väl vända och toppa den ibland med.

Det är som sagt förbjudet att elda hushållsavfall. ;) Spelar ingen roll om det är flispanna, plåttunna eller vad det nu kan vara.

Okej, jag skäms som en hund över min MYCKET dåliga stall/box-ritning. Eller nej se inte det som en ritning, mer som en beskrivning. Vet inte hur pass mycket ni ser eller hur stor fotot blir. Men i alla fall "översta långsidan" är ett ganska stort fönster i varje box. Sedan är det den där mellanväggen mellan boxarna som vi kommer mura upp (som det ser ut i nuläget). Mitt på andra långsidan sitter stalldörren (den sitter inte där nu, utan mer till höger, men ska flyttas). De där gröna strecken är boxdörrar (fortfarande i obestämt material - förslag??? jag vill ju helst ha som Tobbe Larsson :D ). Dessa dörrar ska nog vara sneda, som på bild. När man sedan öppnar ena boxen så kan ena hästen gå ut och sedan får man öppna nästa dörr för att släppa ut nästa häst. Anledningen till detta upplägg är eftersom jag vill ha hästarna i den ouppvärmda delen, vill kunna ha fönsterna öppna i boxarna. Dock måste de gå igenom den uppvärmda delen när de ska ut ur sin del, på gott och ont. Var lite inne på att där det är fönster i boxarna, på något vis istället sätta typ engelska boxdörrar, men det känns inte okej, eftersom då hamnar hästarna mitt ute på gräsmattan i trädgården och på fel håll. Så därför kommer denna lösningen få fungera.
Vill verkligen bara ha mina egna hästar så upplägget med två boxar känns kanon, kan alltid skylla på att jag inte har plats, om någon kommer och frågar om boxplats :D

Så vad tror ni, är jag HELT ute och cyklar, är detta genomförbart? Gärna lite synpunkter på detta skulle jag vilja ha, utan att ni sågar mig totalt vid fotknölarna, shit vad nervös jag blev nu :eek:

32293971.jpg

Ser att jag skrivit "dörr mellan stall och garage" vid stalldörren. Detta stämmer inte riktigt. Byggnaden är på 160 kvm och bilgaraget för en bil ligger i andra änden med dörr emellan. Denna uppvärmda mellan-del kommer fungera som ryktplats, sadelkammare. Där finns även en kamin, ifall vi blir helt strömlösa någon dag ;) Nej, den kommer absolut inte användas, men det är en häftig grej och den kommer få stå kvar =) Kanske att elda blöjor med ;) (förlåt, kunde inte låta bli, såg diskussionen ovan)

Jag tror jag gick och dog lite nu!
Utöver en massa fasta avgifter och grejer ska de ha 3 kronor kilot för sophämtning!
Är det så jäkla dyrt för er med?
Nästan så man skulle smälla upp ett värmeverk här hemma på gården.
För man får bra betalt för eldniningsmaterialet samt att man tar betalt för värmen man producerar!
Då skulle jag fanimig bli rik på en månad:devil:

En fullpinkad morgon blöja väger typ ett kilo, sen alla andra, mindre tunga blöjor under dagen då på det. Får börja torka ungen med vanligt toapapper som jag kan spola ner i toaletten, för pengen för slamtömmningen är bara en piss i havet i jämförelse.

Eller potträna i tidig ålder, han har ju fått för sig att vara tidig med allt det andra ;)

Senast ändrad:

Jag tycker du är duktig:D

kan du bara öppna en boxdörr i taget? Jag kanske har helt fel, men tänkte fråga iaf..

Tänkte bara på om det skulle vara så att det börjar brinna,(peppar peppar) och du behöver ha ut hästarna snabbt..då bör ju båda boxar kunna öppnas snabbt och lätt..mest de jag tänker på om det nu är som jag tror..(kan vara helt fel på det såklart)

Du får lägga blöjorna på tork ute i solen innan du slänger dom! :D Det är svindyrt med sophämtning. Nu ingår det i vår samfällighetsavgift på 800 kr/mån, men jag har för mig att det var en rätt hög avgift på den tiden jag fick räkning för det.

Jag tycker du är duktig:D

kan du bara öppna en boxdörr i taget? Jag kanske har helt fel, men tänkte fråga iaf..

Tänkte bara på om det skulle vara så att det börjar brinna,(peppar peppar) och du behöver ha ut hästarna snabbt..då bör ju båda boxar kunna öppnas snabbt och lätt..mest de jag tänker på om det nu är som jag tror..(kan vara helt fel på det såklart)

Ja det går bara att öppna en boxdörr i taget, enligt ritningen, så du är helt rätt på det ;) Jag har tänkt precis som du, att ifall det börjar brinna.. Kom gärna med förslag på hur jag annars kan göra. Kanske får ha vars en dörr annars från boxarna och ut till andra delen. De måste dock i så fall vara hel-täckta i och med värmen i andra delen..

Eller börja med tygblöjor:D

Uscha! Funderar på att sätta mig i en lägenhet med sopnedkast i trappuppgången. Lagom bekymmersfritt...

Du kan inte göra boxarna lite mindre då? Så kanske du kan lösa det med dörrarna på annat sätt. För ingen av dina hästar är väl 170+?
Fast du kanske bygger för framtida hästar med? Som kanske är lite större.

Om du ändå måste flytta stalldörren, varför inte göra engelska boxdörrar där istället? Du kan du ha öppet ovandelen medan du håller på i stallet och pysslar och sen stänga för att hålla värmen inne i det uppvärmda utrymmet. På våren/hösten kan ju ovandelen vara öppen helt. Eller sätt in två vanliga dörrar, om det är möjlig alltså, då slipper du den lilla trekanten och boxarna blir lite större :)

Såg att du redan svarat medan jag skrev...

Senast ändrad:

Men du- ville du inte ha dörr ut från andra hållet med? Vid fönstret.... Då kvittar det ju om du inte kan öppna båda inne på en gång... De kommer ju dessutom ut mkt snabbare i vilket fall :)
Ett fönster kostar ju typ hälften av en dyr stalldörr... Då kan du ju ha engelska boxar ut...

Men du- ville du inte ha dörr ut från andra hållet med? Vid fönstret.... Då kvittar det ju om du inte kan öppna båda inne på en gång... De kommer ju dessutom ut mkt snabbare i vilket fall :)
Ett fönster kostar ju typ hälften av en dyr stalldörr... Då kan du ju ha engelska boxar ut...

Tänkte jag med på, kanske en bra lösning:)

Du kan inte göra boxarna lite mindre då? Så kanske du kan lösa det med dörrarna på annat sätt. För ingen av dina hästar är väl 170+?
Fast du kanske bygger för framtida hästar med? Som kanske är lite större.

Jo mindre boxar hade jag absolut kunnat ha, jag vill inte ha mycket större hästar ändå =) Men har du någon läsning på hur det hade löst boxdörr-frågan? För det går ju inte att ha en gång framför boxarna ändå innanför "stall-området".

*kl*

Nu är beslutet taget iaf..Blir försäljning av hästen:cry::(

Tror det blir bäst, både för honom och oss...men usch..

Om du ändå måste flytta stalldörren, varför inte göra engelska boxdörrar där istället? Du kan du ha öppet ovandelen medan du håller på i stallet och pysslar och sen stänga för att hålla värmen inne i det uppvärmda utrymmet. På våren/hösten kan ju ovandelen vara öppen helt. Eller sätt in två vanliga dörrar, om det är möjlig alltså, då slipper du den lilla trekanten och boxarna blir lite större :)

Såg att du redan svarat medan jag skrev...

Det var en trevlig tanke, faktiskt, med engelska boxdörrar inåt byggnaden, smart!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 571
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 564
Senast: Edla
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
555
Senast: Rosett
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 705
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka