Varmare terrarium

Bukefalos 30 år!

sthu

Trådstartare
Ska få hem vandrande pinnar snart.
Jag har gjort i ordning ett terrarium från Exaterra på 30*30*45 med nättak och ljusramp.

Luftfuktigheten är helt ok, men det är kallt! Just nu bara 18,8 grader. Kallare än omgivande rum.

Hur värmer jag upp det till en pinn-vänlig temperatur?
Sett att det finns mattor och lampor, vad är bäst?

Jag skulle välja en liten matta, gärna med termostat. Jag använder sådana man köper för frösådd till nästan alla mina, de känns säkrare än reptimattorna tycker jag. 🙂

Jag skulle välja en liten matta, gärna med termostat. Jag använder sådana man köper för frösådd till nästan alla mina, de känns säkrare än reptimattorna tycker jag. 🙂
Ja, har kollat lite på reptilmattor men de ser lite "läskiga" ut. Samtidigt har jag ju värmematta till växterna utan att tänka två gånger så det borde ju vara säkert.
Jag kikar i butiken vad de har. Tack!

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, har kollat lite på reptilmattor men de ser lite "läskiga" ut. Samtidigt har jag ju värmematta till växterna utan att tänka två gånger så det borde ju vara säkert.
Jag kikar i butiken vad de har. Tack!
Växtmattorna blir aldrig lika varma trots att de inte har termostat, jag gillar dem!

Jag har reptilmattor till både katter och växter, har funkat bra i väldigt många år. (Fast köper man ändå nytt och inte har något problem med att det är lite bulkigare kan man ju lika gärna satsa på växtmatta med en gång.)

Jag har reptilmattor till både katter och växter, har funkat bra i väldigt många år. (Fast köper man ändå nytt och inte har något problem med att det är lite bulkigare kan man ju lika gärna satsa på växtmatta med en gång.)
Jag har haft ett par som blivit supervarma om de blivit instängda under terrariet och som jag inte vågat ha kvar. Sett en hel del brännskador på reptiler från dem också, så jag är mycket skeptisk om de inte har termostat, minst.

Jag har haft ett par som blivit supervarma om de blivit instängda under terrariet och som jag inte vågat ha kvar. Sett en hel del brännskador på reptiler från dem också, så jag är mycket skeptisk om de inte har termostat, minst.

Bra att veta!

Jag har ju bara erfarenhet av en enda modell, den har fungerat utmärkt för djuren men kan bli lite för varm för att ha sådd direkt på.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag försöker googla men blir verkligen inte klokare. Vad ska jag ha egentligen? Finns ju tusentals olika mattor och grejer..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka