Varmaste varmaste som finns.....!

Fotbollsspelare smörjer ju in benen i vämeliniment när de ska spela och det är kallt. Borde man inte kunna smörja in fötterna med detta innan man ska ut och rida??? :idea:
Naturligtvis måste man massera in det ordentligt så att man inte är fuktig efteråt.
Någon som provat????
 
Är de gamla hederliga trästigbyglarna utdöda??? Annars hjälper det rätt bra att klä en vanlig stigbygel på et sådant sätt att man samtidigt får en stor "tå-påse" som kan fyllas med halm om det blir riktigt kallt. Och att plocka av sporrarna, som faktiskt kyler en hel del.

Ett gammaldags alternativ till vintersrövlar för den som har kort men nog så intensiv vinter eller växer ur stövlarna på direkten kan vara att trä ett par jättesockor utanpå stövlarna och så ett par galoscher ytterst!
 
Där sa du något! Långa skrittpass är döden om man är frusen av sig. Bättre att trava och galoppera så mycket det går.
 
Bomull är överhuvudtaget inget material man ska ha om man fryser. Rejält underställ och flecce över så är man varm. Ull funkar också men närmst kroppen måste det vara ett tyg som andas.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg så nån kanske har gett samma tips redan. Det varmaste man kan ha på fötterna är ett par gummistövlar med yllefoder (helst sånt som man helt kan plocka ur och torka), har du oxå på 2 par yllesockar så fryser du garanterat inte. Jag har det hela vintern när jag är ute och kör och fryser inte, fast det är -25. Att rida med är det lite för klumpiga för. Så till ridningen har jag vanliga vinterriskor. Skoterskot är oxå varma, men det är ju inget för ridning.

Se till att ha ordenltliga sulor i skorna och flera par sockar. Helst bara ylle, bomull andas inte.

Köp ett underställ (el flera), de är oumbärliga. Har ett från Börjes för 149 kr och det funkar ypperligt. Ylletröja, långkalsonger, mössa och halsduk är ju självklarheter. Köp täckbyxor, enklast är att ha två par så att man kan tvätta eftersom de blir rätt skitiga när man har dem varje dag.

Vantar är svårast tycker jag. Flera par är nog bäst iaf. Inte fingervantar.
 
Nä, såklart menade jag inte tvunget plaststigbyglar, utan INTE metall.
Man kan ju riktigt känna hur värmen "rinner" ur fötterna om man har tunna skor och metallstigbyglar.
Fast jag tycker att det verkar lite bökigt att göra tåpåsar med halm i. :D
 
Som någon annan skrev: måååånga lager kläder funkar mkt bra. Jag hade redan vid ett par minusgrader:
linne
t-shirt
långarmad tunn tröja
långarmad tjock tröja x 2
vinterridjacka

Så jag kommer väl se ut som en michelingubbe i vinter :crazy:
 
gå in på: nordbo köldskydd AB

där har de kläder som tål - 45

bra va? :cool:
 
Jag glömde det varmaste underställ jag nånsin haft! Köpte ett i microfleece på Intersport i fjol. Underbart! Tröjan är dessutom tillräckligt snygg för att ha som tröja ifall man tar av sig. Dragkedja i halsen. Super.
 
Härom vintern när det var -25 ute så tog jag gubbens MC-kängor i st 46 och pulade i hästens löstagbara fårskinnsinlägg till benskdd i stövlarna. Första minuten blev det lite trång, men sen blev det perfekt. Jag frös inte ett dugg om fötterna!!!
Nackdelen var att det blev så klumpigt att jag knappt kunde gå.......
Synd att stövlarna inte var några storlekar mindre.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter 12 år i södra Sverige har jag återigen flyttat upp till Norrland. Till vintern behöver jag ett par ordentliga vinterskor till...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: DarkInNight
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 429
Utrustning Här har ni en riktigt frusen människa. Jag fryser liksom innefrån och ut :D vilket gör att jag verkligen drar mig för att rida...
2
Svar
33
· Visningar
2 850
Senast: Raderad medlem 124573
·
Äldre Nu när det börjar bli kyligt ute hösten är här och vintern kommer sakta krypande. Jag tänkte vi kunde ha en tråd med tips på kläder...
2
Svar
32
· Visningar
2 060
Senast: Blixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp