Varmblod/svenskt halvblod

B

Blåbär

Är det samma sak?
Jag har alltid fått för mig att Varmblod är travare
 
Dags för Immer att träda in igen! :D

Hästraserna delas in i tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponnyer.
Varmblodiga hästar är lite smäckrare, ädlare, och hit hör bl a fullblodshästar, svenskt halvblod, varmblodiga travare m fl.
Kallblodiga hästar är grövre och till kallblodsraserna hör t ex kallblodstravare, fjordhäst, nordsvensk brukshäst och Dölehäst.

Det du kallar varmblod heter egentligen varmblodig travare (eller varmblodstravare).

Immer
 
Och för att göra det ännu krångligare så heter stamboken för halvbloden:
Riksstambok för svenska varmblodiga hästen
för varmbloden heter stamboken:
Svensk travstambok
 
Jag tycker det är fånigt att försöka blunda för att i framför allt travkretsar men även i övrigt talspråk, så kallas varmblodstravarna helt enkelt varmblod. Benämningan har de fått för att skilja dem från kallbloden, som forfarande ofta kallas nordsvenska travare trots att det är länge sedan rasen delades och kallblodstravaren fick egen stambok med nytt namn. På motsvarande sätt har halvbloden kallas halvblod för att skilja dem från fullbloden.

Ska man vara riktigt strikt så ska ett halvblod egentligen vara en förstakorsning mellan ett fullblod och en annan häst. Hur många ställer upp på den definitionen idag???

Läser vi en annons om 10-årigt varmblod tror jag ingen av oss sitter och funderar på om det möjligen är en arab eller en lipizzaner man menar..

Ett par andra exempel där man använt ord i överförd betydelse är när hushållsmaskinen assistent kom att beteckna en hel typ av maskiner trots att det från början var ett varunamn. Numera använder man väl en matberedare i stället, men "hoover" (dammsuga) går ju fortfarande att göra med långt fler dammsugare än de från Hoover...
 
Låt folket i travkretsar säga varmblod om varmblodstravare, övriga tycker jag kan kalla raserna för deras rätta benämning. :D

Jag är antagligen så pass gammal i hästvärlden (läs: ridhästvärlden) att jag, om jag läser annonser om varmblod till salu, mycket väl kan undra om det är ett svenskt halvblod. Faktiskt.

Vidare är det väl bara här i Sverige en del likställer varmblod och travare. Svenskt halvblod heter t ex Swedish Warmblood på engelska. Det finns lettiska varmblod, danska varmblod och belgiska varmblod för att nämna några exempel och inga av dessa raser är travare.

Hur många gånger har man inte sett vad dessa förväxlingar leder till? Enbart här på Bukefalos kan man nämna trådar/inlägg såsom:
"Miltons pappa var varmblod - är varmblod bra på att hoppa?"
"Travare är jättebra på svår dressyr och hoppning, det har jag sett på Internet när jag sökte på svenskt varmblod"

Immer
 
Dom behöver inte söka på internet ang svårklass travhästar.
Kom till oss!!! :devil:
Hingstskrällen á 1 år hoppar 160 staket från ett galoppsprång... :D

Och gamla Wibbe visar både piaff och passage när vi får in främmande "karlar" :angel:

AM
 
:D

Min kallblodstravare behärskar ALLA skolsprången. (I hagen, vill säga). Uppsuttet har vi bara kommit till öppnor och slutor än så länge....

Immer
 
SVENSKT varmblod är lika med travare.
Däremot är svenskt halvblod en varmblodig ras (alltså ett "varmblod") precis som danskt varmblod, hannoveranare, holsteiner, kwpn osv.
 
Ånej, nu är du ute och reser. Svenskt varmblod är INTE detsamma som travare. Däremot finns det en ras som heter Svensk Varmblodig Travare.

Svenskt varmblod - som tillhör stamboken för svenska varmblodiga hästen - är halvblod. På engelska heter det Swedish Warmblood.

Immer
 
Men snälla nån, hur kommer det sig då att avelsförbundet för halvblod heter Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen om Svenska Varmblod betyder varmblodiga travare??

du bör nog läsa på lite till...
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

jag ägde en varmblodig travare förut som aldrig i hela sitt liv gått på travet, men hans förälldrar hade gjort det. Frågade någon så sa jag ju inte att han var en varmblodig travare för han hade ju aldrig gått på travet. Han var ridhäst. Han hade inte ens siffrorna på halsen som varmblodiga travare brukar ha.......


En fråga ifrån mig nu som jag undrar över, här i England där jag bor just nu så har jag en foderhäst som är en Dutch Warmblood. Jag tycker att hon ser ut precis på pricken som ett svensk halvblod.
Så vad är skillnaden på Dutch Warmblood och svenskt halvblod?
Någon som har mer info om Dutch Warmblood?
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Bägge är ridhästraser där den ena har sin stambok i Sverige och den andra har sin i Holland, om det nu handlar om renrasiga hästar.
Dessutom så kan vissa av de här hästarna vara godkända även för det andra landets stambok. Så att de är lika är ingen slump för de har mycket gemensamt.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Svenskt Halvblod heter Swedish Warmblood utomlands. Så det är preics som Masse skrivit ovan.
Hade samma häst varit född/reggad i Sverige hade den antagligen kunnat haft rasen Svenskt Halvblod.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Det är antagligen samma sorts hästar eftersom den svenska stamboken är öppen och de svenska varmbloden består av olika tyska varmblodsraser.
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Frågade någon så sa jag ju inte att han var en varmblodig travare för han hade ju aldrig gått på travet. Han var ridhäst. Han hade inte ens siffrorna på halsen som varmblodiga travare brukar ha.......
Så du menar att en shetlandsponny som inte jobbar i kolgruvorna kan vara en nordsvensk brukshäst, om den istället bor i norrland?
 
Sv: Varmblod/svenskt halvblod

Hahaha shit vilket kul inlägg. x) Awesome.
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
11
· Visningar
1 043
Senast: jemeni
·
Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Rosett
·
Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 392
Senast: __sofia__
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp