värmlandsvagnen..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tess444
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 10 546
T

tess444

Hej!

Sitter och kollar lite på begagnade transporter eftersom det snart lär bli dags att inhandla sig en..

Men det jag funderar på är hur värmlandsvagnen kan vara mycket billigare än de andra märkena :confused: Man kan ju få en rätt så ny för en överkomlig summa..

Är det nån här som äger en värmlandsvagn? Är ni nöjda med den?

Har hört ryktas att den inte är lika stabil som andra märken,så det vore kul att få lite svar efter era erfarenheter :)

Tack! mvh Terese

Sv: värmlandsvagnen..

Har haft en som jag inte var nöjd med. Mörk och skranglig.
En budgetvagn till ett på tok för högt pris.

Min var två-tre år gammal när jag köpte den och det hade aldrig varit en häst i den så den var fräsh så sett men inget jag rekomenderar. :angel:

Har du tittat på typ Christ, Böckman mfl? Har själv en Christ som jag är supernöjd med. Stora, ljusa rymliga, stadiga bakom bilen och helt OK i pris.

Jag har lånat VV och kört med och tycker inte om dem, inte mina hästar heller för den delen, eller unghästen i stallet. De krånglar vid lastningen, den är mörk, den skramlar och skakar när man kör.
Om du ska ha en vagn med några år på nacken så tipsar jag hett om Trane, Kylinge är nog också vettiga. Till och med svårlastade hästar kliver snällt in i min Trane. Den är lätt att köra, ligger stadigt (enkelaxlad dessutom) och har hög lastvikt.

När vi skulle köpa transport så kollade vi på Värmlandsvagnen. De hade släp uppställda för långtidsleasing på en mack. Trots att släpen var nya såg de ut att vara smäckigt gjorda. Jag gillade inte alls detaljernas passform. När man synade släpen så såg de inte alls så noggrannt tillverkade ut. Dessutom en mörk vagn.

Vi köpte istället en begagnad Trane -91, den är vi mycket nöjda med. Det enda vi önskar är säkerhetsbommar fram, men det får bli när vi köper en nyare transport :)

värmlandsvagnen går väldigt dåligt efter bilen, speciellt när den är tom. de gröna bleks snart av och blir fula. jag har ett tranesläp och det är jag jättenöjd med!

Hej,

Jag har en Värmlandsvagn 02:a grön och jag är mycket nöjd med den!

Det enda jag åndrar med den är att jag inte valde sparkskydd på sidorna. Min häst gillar att gnussa bakhoven mot väggen :(

Men att vissa säger att den inte går bra bakom bilen kan jag inte förstå. För oss har den ALDRIG vobblat osv. Vi har även kört i ca 80km/h i snö storm och snö slask medans resten av bilarna körde saktare så vi fick köra om och släpet följde med så fint så!

Att dom är mörka innut i kan jag hålla med om. Men man kan juh alltid måla om :D

Att färgen blekanar har väll med att man inte sköter om sin transport ;)
Själv tvättar jag min helt och oljar in den alltid i början av sommaren och sedan igen på slutet av sommaren. Min ser ut som ny pga detta :)

Jag kan iaf rekomendera en VV om man inte har råd med dom andra dyrare. Det är juh lite mera finesser i de andra.

//Jozzi

Jag har haft en (helt ny) och den var inte alls bra, liten, trång, skramlig och ventilationen är icke-existerande. :crazy:

Här i Norge kan du få en ny för 35.000, vad jag förstått är dom ganska mkt dyrare i Sverige. Köp heller ett av Böckmanns plywoodsläp, då får du kvalite till bra pris.

Vi hade en begagnad VV (den var då ca 5 år gammal) för några år sen.

Det som var bra:

Priset.

Väghållningen var helt ok (inte som vår nya boggie, men som sagt helt ok).

Mindre bra på vårt ex:

Brun inuti = mörkt.

Löjlig ventilation (liten vridlucka på dörr o två hål mitt på taket som alltid släppte in vatten!).

Mattan var riktigt kass. Sprucken ordentligt på många ställen.

Filtmattan på luckan helt slut.

Golv o väggar förvånansvärt dåliga på vårt ex (jag vet att det gäller alla plyfasläp, men glasfiber är såååå skönt ;))

Inga säkerhetslösningar (på vårt ex).

Krånglig bomlösning bak.

Kvalitet på taket var dåligt. Tunt och med sprickor lite här och där.

Jobbigt med hård överlucka (men det är det på alla svenska märken, men rollo är så mkt skönare).

I kort: Kolla matta, golv o väggar. Kolla taket och titta på säkerhetsdetaljerna (jämför med konkurenterna).

Vi är inne på vår andra VV och vi har varit nöjda med det mesta. Vetilationen är dock ingen höjdare, så till den nya köpte vi två extra ventiler och satte in, och det gjorde stoor skillnad!

Dock: Golvet var ingen höjdare i vår första, fick bytas redan efter 5 år, men hittills ser det bra ut i den nya..

hej,

Har preics inhandlat en hely ny VV, den nyare modellen.
En boggie, den helt ljus inuti (inte som dom gammla mörka vagnarna)
+ att där är 3 fönster i den, vilket där inte heller varit på dom äldre.
nya säkerhetslösningar för bommen m.m, och bätrre matta in än förr.
Väghållingen är inget alls att klaga på.

Så jag kan rekomendera den nyare modellen av VV :)

Senast ändrad av en moderator:

Har en 99:a som jag inte är helt nöjd med. Min häst har blivit väldigt krånglig att lasta sen jag löpte det och det var han inte innan. Skramlar något fruktansvärt och bommarna bak är krångliga att stänga, inte så bra om man har en häst som backar ut på en gång! Dessutom är det enda släp som jag någonsin varit med om att det har vobblat, en vv (enaxlat)...

Hej!

Jag har en VV 1500 -03 (boogi), och jag trivs jättebra med den. Går jättefint bakom bilen, kan jämföra med en Kylinge (enaxlad) som jag kör ibland, då känns det som bilen leker känguru. VV-släpet har aldrig vobblat eller hoppat trots snabb körning :devil:
Lätt att lasta i och ur, den är lite tight, så jag har en x-tra lång bom bak så hästarna kan stå med väggen på sne.
Skulle dock vilja ha bättre ventilation

Vetilationen är dock ingen höjdare, så till den nya köpte vi två extra ventiler och satte in, och det gjorde stoor skillnad!

Vart köpte ni dom, vart i transporten satte ni in dom, gjorde ni det själva?

Är jättenöjd med min -05:a! :)
Den har boggie och är stabil att köra, inte speciellt trång. Hög i tak och luftig!
Är jättenöjd!

Jag ärockså nöjd med min 04 som plockades ut i dec det året.

Det enda minuset är ventilationen, den är inte tillräcklig.

UME-släp!!! det är det avgjort bästa..
Vi har ett -04 och det är riktigt bra.. De är bäst i test :)

Jag har en värmlandsvagn -94 som jag har haft i 6 år och den har varit helt ok. Nu skall jag byta golv och sälja den för jag har köpt nytt släp(böckmann denna gången), men den har fungerat bra. Tycker att VV har bättre väghållning än vad som sägs här. Det är enaxlat så det går inte att jämföra med mitt nya boggiesläp vad gäller stabiliteten, men jag tycker att värmlandsvagnen har oförtjänt dåligt rykte. Jag har visserligen skött mitt släp ganska bra, men att det först nu efter 12 år är dags att byta golv är väl ganska bra betyg? Den är mörkbrun så inuti så visst är den mörk, men samtidigt ser den inte sjaskig ut som mitt nya släp blir direkt efter att hästen lutat sig mot en vägg. Det jag inte gillar är ventilationen som flera andra skriver.
Jag tror att det är en ok bruksvagn om man inte åker väldigt mycket och långt för då kanske man skall titta på en dyrare vagn.

Vi har en värmlandsvagn som vi haft i ett par år nu. Köptes begagnad i mycket bra skick, nästan som ny. Funkat jättebra. Det som vi kommit på på senare tid som en nackdel är att den är lite mörk inuti, men annars är vi väldigt nöjda med vår och den har funkat jättebra!

Tack så hemskt mycket för alla era svar! :)

Ja det finns ju en del att välja mellan..men funderar starkt på att inhandla en beg. kyllinge ,ja man får väl se vad man hittar så småningom..har ju tid på mig att söka.

mvh Terese

tess444 skrev:
Hej!

Sitter och kollar lite på begagnade transporter eftersom det snart lär bli dags att inhandla sig en..

Men det jag funderar på är hur värmlandsvagnen kan vara mycket billigare än de andra märkena :confused: Man kan ju få en rätt så ny för en överkomlig summa..

Är det nån här som äger en värmlandsvagn? Är ni nöjda med den?

Har hört ryktas att den inte är lika stabil som andra märken,så det vore kul att få lite svar efter era erfarenheter :)

Tack! mvh Terese

Vi kollade på värmlandsvagn förut. Men det finns varken Störtbågar eller panikbommar... sen finns det bara fronturlastning på dom senaste släpen. Har också hört att dom är väldigt mörka inuti. Kanske är dom billigare pga dom sakerna. Men vad vet jag, men jag skulle aldrig köpa en värmlandsvagn...:crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt... 2
Svar
26
· Visningar
2 657
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 954
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 624
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31