Värmlandsvagnen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linabergmer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 5 490
L

linabergmer

Hej! Har letat transport nu ett tag, kravet var boggi och att den har totalvikt på ca 1500kg (har E kort). Har hittat en värmlandsvagnen boggi 98 års modell med totalvikt på 1500kg. Hur är denna vagn att köra? Finns det delar som ofta går sönder? Kvaliten? Vill veta allt om denna vagn för och nackdelar.
Och så till priset, får köpa den för 20000:- och den ska besiktigas nästa vecka och det gör dom nyvarnade ägarna innan försäljning. Hur verkar priset?

Sv: Värmlandsvagnen?

Du får väl en hyfsad vagn för pengarna. Har haft VV själv förut. Tyckte den var tungdragen, mörk och bullrig men jag hade aldrig några större fel på den. Ska du köra mycket och långt och tävla så nja... Har en star trailer Ringo star nu och det är en himmelsvid skillnad på kärra. Men det är ju stor skillnad på priset också... Men ska man använda den väldigt mycket så skulle jag hellre lägga till lite.

Men om du har e-kort är ju inte totalvikten av betydelse. Det är ju främst hästens vikt och tjänstevikten som spelar in...

VV är skramlig, mörkt och klen med usel ventilation. Jag kan faktiskt inte komma på något bra att säga om den, man får dessutom PRECIS vad man betalar för. Det gör att jag inte tycker den är prisvärd, trots lågt pris.

Nej, jag tycker inte heller om Värmlandvagnen. Den ligger inte alls lika stadigt bakom bilen som andra släp jag dragit (både enkelaxlat och boggie, nya och äldre vagnar). Den är mörk, ventilationen är kass och den är skramlig.

Jag får väl rycka in och vara lite positiv här.
Jag hade en VV boggi förut, en 00:a. Jag tyckte den var helt ok.
Upplevde den som väldigt stadig på vägen och att den skulle vara skramlig kan jag inte hålla med om alls.
Jag hade aldrig några fel på den mer än mindre justering av bromsarna, Däremot kan jag hålla med om att den var något mörk eftersom den hade bruna innerväggar (gröna modellen).
Enda anledningen till att jag bytte vagn var att jag behövde ha sadelkammare så jag bytte in den och köpte ett Boj. Annars hade jag haft den kvar för jag var helt nöjd.

Jag funderade på VV, men ändrade mej då de är mörka inuti, skramliga enligt många och billiga (drar öronen åt mig då.. :p ) Bra andrahandsvärde brukar vara bra släp.
Har ändrat mig till Kylinge.

Dessa problem ser jag med VV samt sådant kosmetiskt som att färgen bleknar och den blir fort ful på utsidan, enl bilder jag har kollat på annonser.

Usch vad negativa alla vi är... Men VV är inga bra släp. Jag håller med alla ovanståendeom vad som är fel på den samt tillägger de livsfarliga öglorna på bommen som hästen lätt fastnar i med grimman.

Men i torsdags fick jag trots allt hyra ett VVsläp. Det var en -06:a och det har skett en dramatisk utveckling! Släpet är mycket ljust invändigt, hade panikbommar framm och ett helt nytt bomsystem som är MYCKET bättre än det förra och känns mer solitt.
Trots denna bra förändring är det fortfarande inte särskilt trevligt att ha bakom bilen och det är inte jättebra plats om man kör två hästar.

Hade jag varit du hade jag satsat på Kylinge, Brenderup eller Boj begagnat.

kajsa_kavat skrev:
Just det, glömde... Ventilationen i VV är ganska usel...
Ursäkta men villken ventilation???

Lånade en VV (1500) från mitten på -90 talet och jag led med hästen. Hett, bullrigt, ostadigt, lågt i tak. Usch!

Har en enkelaxlad reko(1300) från -98 och den går tyst stadigt och med bra ventilation.

Lånar..
Vi har ett Umeåsläp Boggie A35 som nu står på reparation för att jag blev påkörd.
Vi har alltid haft Umeåsläp.

Eftersom vi måste ha släp stå på gården så blev vi nu tvugna att hyra ett i ett par veckor.
Det blev just värmlandsvagn boggie.

Bara nackdelar.
För det första är den oerhört stötig.
Den har sk. Fuskboggie då alla hjul är likadana.
Umeåsläpet flyter på gropig väg medans värmlandsvagnen hoppar i alla gropar.

Den är lägre och mörk invändigt.
Och den är tung.

När jag körde hem med den första gången så var det precis som om jag hade sto med föl i...Den var tom.

Näää...skulle aldrig köpa ett sådant.

AM (som kör häst flera gånger i veckan)

HeJ!

Jag brukar låna ett vv-släp, enkelaxlat.. Tycker det är helt ok, pållan klagar inte, ljust invändigt, men kanske lite dålig ventilation när jag tänker efter. Tycker inte det är särskilt tungt att dra och så är det väldigt lättbackat. Smart lösning på bakbommar om häst vill åka brett eller smalt.

Tycker det är klart bättre och mer lättkört än de Brenerup-släp jag kört (någon nämnde ett sånt), men jag kör inte så väldigt ofta förstås.

/ Lavinia

Álin skrev:
Jag funderade på VV, men ändrade mej då de är mörka inuti, skramliga enligt många och billiga (drar öronen åt mig då.. :p ) Bra andrahandsvärde brukar vara bra släp.
Har ändrat mig till Kylinge.

Dessa problem ser jag med VV samt sådant kosmetiskt som att färgen bleknar och den blir fort ful på utsidan, enl bilder jag har kollat på annonser.

Ändrat mig igen, har nu hittat en finfin VV från 2001 som vi ska titta på på söndag :D Skadar aldrig att kika. Dessutom var där fronturlastning på den och en takfönster, vilket jag tycker är bra.
Den har som sagt bleknat på utsidan, men piss i missisippi. Går ju att måla om vettja :p

hade aldrig i hela mitt liv stoppat in min häst i en VV... ett misstag man inte gör mer än en gång:crazy: min lättlastade pålle gick från att kunna lastas av mig ensam, till att totalvägra att öht gå på:eek: efter en körning i VV:(

ALLTING skramlar i dom, mörka på insidan, äckligt material på lämmen som knappast går att göra rent, världens kant i nederkant på skötarluckan (visserligen har jag en kant i mitt henrasläp också ,men det syns på ett helt annat sätt än i VV:n) mm mm mm

nä blurk kräksmiley är vad jag hade velat beskriva VV:n med:crazy:

Jag har en StarTrailer, boggi, med totalvikt 1450 kg (egentligen 1500 men den är nedtypad) och innan denna hade vi en VV (dock enkelaxlad). Jag trivdes inte med den mörka, rangliga VV som jag hade, den är nog dessutom en av anledningarna att min häst är lite svårlastad. Det har blivit bättre efter transportbytet dock.

Jag rekommenderar Star, de är mycket rejälare, tystare, stabilare.. ja allt. :bow:

20 000 för en -98 VV låter däremot rätt billigt. Hur ser golvet ut? De brukar ruttna nämligen.
Vi fick 23 000 för vår -95:a med bytt golv.

Jag har en vv som jag är jätte nöjd med. Hästarna tycks trivas att åka i den dom alltid går rätt inn självmant. Nu har vi satt inn ett extra fönster i fram och en extra ventil i taket. Men som sagt jag och hästarna trivs utmärkt med vårat vv släp.

Ni som har gröna VV, hur gör ni när dom har blivit solblekta? Läste något om att olja in dem, vad för olja ska man då använda?
Kan ju måla, men frågan är om det håller (erfarenhet av att det inte håller så bra med vanlig färg på plyfa)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då... 2 3
Svar
57
· Visningar
9 005
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela...
Svar
3
· Visningar
1 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka