Värmlandsvagnen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linabergmer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 5 490
Sv: Värmlandsvagnen?

Man får ju tänka på priset!!!
Är helt nöjd med min, har bytt golv efter 10år + fått laga mellanväggen den blev sned sig när en häst försökte sparka sig ut.
Men Boj släpet såg lika dant ut när han hade åkt (inte min).

Jag har skaffat lång bom, för tycker det är lite trångt med de smala.
Kör alltid med övre luckan 5cm öppen för bättre ventilation.

har själv köpt mig en VV och ventilationen är helt kanon i den. körde min häst 3,5 timme förra helgen och han avr inte ens fuktig när jag kom fram. tummen upp för vv. finns säkert andra bra vagnar också men jag är nöjd ;)

Álin skrev:
Ni som har gröna VV, hur gör ni när dom har blivit solblekta? Läste något om att olja in dem, vad för olja ska man då använda?
Kan ju måla, men frågan är om det håller (erfarenhet av att det inte håller så bra med vanlig färg på plyfa)

nu har ju inte jag en VV, utan ett henra.. men grönt det är det ju:crazy: och ser precis lika tråkigt ut som VV:n..
jag oljade in med helt vanlig träolja som jag spädde ut med thinner(stavning?) och det såg banne mig ut som nytt:)
bara att pensla på, låta dra sig en stund och sen torka av överflödet med en trasa;)

att måla är nog inget man ska ge sig på, om det inte ser helt förjävligt ut, för det kan man räkna med att få göra om oftare än oftast.. plyfan som används på släp är ju extremt hård så det finns nog inte många färger som fastnar på det.. därför man spär ut träoljan också exempelvis..

många släp som är i olika färger har ju laminerats (tror jag att det heter) och detta görs tydligen redan innan det monteras ihop;)

Ja hon som säljer den sa att vi ska olja in den så blir den som ny, tänker använda marin-träolja, sådan som till båtar. Blir fuktbeständig yta.

Får man fråga vad du får se för en 01? Är det boggi? Vikt?

Nu tycker jag att alla är :devil: negativa.
Har själv vv och inte finns det mkt att klaga på som många säger det är en "billig" transport men en hyfsad hade den gröna -00 först men nackdelen var att man inte kan ta ut mattan så när den görs ren så rinner vattnet och blir kvar under och gör att golvet måste bytas. + alla mörka transporter (på utsidan ) blir 5-10grader varmare för hästen att stå i. Har nu en vit 05;a och kör väldigt mkt 5-6 dagar i veckan och har gjort i ett år alldrig något fel på den jag och de som hyr den av mig tycker att den går mkt stadigt efter bilen , ska tillägga att det beror inte bara på transporten hur den går efter bilen utan och så vilken bil du drar med minst lika viktigt.

Båda mina släp har varit 1500kg boggi

Om dom Gröna transporterna bleks använd linolj el vanlig mat olja det gör att vagnen ser "ny" ut.

Lycka till med ditt släp köp! Mylan

Senast ändrad av en moderator:

Kan man inte ta ut mattan? Så urbota dumt tycker jag, med tanke på att det är trägolv. Men är där verkligen såna skarvar så där rinner under vatten/urin mellan golv och matta? Ligger inte dom tätt i hop menar jag?

linabergmer skrev:
Hej! Har letat transport nu ett tag, kravet var boggi och att den har totalvikt på ca 1500kg (har E kort). Har hittat en värmlandsvagnen boggi 98 års modell med totalvikt på 1500kg. Hur är denna vagn att köra? Finns det delar som ofta går sönder? Kvaliten? Vill veta allt om denna vagn för och nackdelar.
Och så till priset, får köpa den för 20000:- och den ska besiktigas nästa vecka och det gör dom nyvarnade ägarna innan försäljning. Hur verkar priset?

Har en VV -04 å är supernöjd, högt i tak,ljus innuti, det är extra fönster i den jag har uppe i taket, bra ventilation både i dörr och tak, lampa innuti,boogie men känns inte som man har den bakefter, går oerhört lätt att köra, så jag är bara positiv till VV....har iofs en vit så blektfärg är jag ju inte berörd av.Jag gav 44000 kr för min -04 direkt från VV försäljningsställe då vi bor 2 mil därifrån.

Är nyfiken vad du ska ge för den i pris? Men det kanske du inte vill säga?

Jodå, jag ger 35.000 för den. Känns inte så farligt faktiskt, snarare billigt tycker jag. Den finns ju på www.hast-slap.se under begagnade hästtransporter.

Jag hade en Wvagn boggi 03 sadelskåp.
Vi var helnöjda med den. Men vi köpte ny bil o inget Ekort.
Så vi körde med 100 kg för myucke. Den vägde 1500kg vi fick dra 1400kg. Sålde den till firman vi köpte en NY HENRA ASMASON Helt suverän.
Ventelationen på W är dålig. Nu märkte jag skillnad. Henran är gör bra ventelation.

Har just varit i kontakt med VV för att berätta att frambommen på 04:an lossnade i båda svetsarna på ena sidan när vi körde häst sist. När vi öppnade transporten hade dessutom bakbommen lossnat, dvs hästen hade i praktiken transporterats utan bommar i en del mil på motorväg. Hästen åkte lugnt och fint under färden, trampade om och rörde sig lite, men inget anmärkningsvärt.

Ska nu testa en 06:a, de har ett nytt bomsystem, vi får väl se...

Jag har lånat en VV ett par gånger, mina annars så lättlastade hästar vägrade gå in i den efter de åkt i den en gång. Varför vet jag inte, men något är det ju som de inte gillar, om det är för att det är mörkt eller bullrigt - ingen aning? Har nu en ny henra som är jag supernöjd med eftersom hästarna glatt kliver på - det är de som bestämmer vagn - inte jag ;)

Álin skrev:
Jodå, jag ger 35.000 för den. Känns inte så farligt faktiskt, snarare billigt tycker jag. Den finns ju på www.hast-slap.se under begagnade hästtransporter.
:angel: :angel: jag gav 36 för min -03a (tagen i bruk -04) boggie öppningsbara fönster osv.. inte mkt extra men ändå, mer en reflektion över att VV:n inte alls verkar vara särskilt "billig";)

Hade också gärna köpt en Henra, men det har jag inte råd med.

Nej speciellt inte med tillbehör. Fast om man tänker på det andra sättet, inte får man en extrautrustad Boj, Ume, eller kanske Henra, Kylinge från 2001+ för 35 pix :p
Så billigare än de andra är dom iaf.

Tycker du 35 verkar för dyrt?

Min ena häst har bara åkt gamla släp, typ GAMLA ;) Nä men under -90, och enkelaxlat. Och hon har inte åkt alls ofta i sitt 21 åriga liv. Och inte åkt öht på 7 år.
Så det blir bara positivt för henne med boggie och fronturlast och icke-hal ramp att kliva på.

Systers hästen tramsar lite i vad som helst, har han inte lust att åka så krånglar han lite men han går alltid in sen.
Han har åkt allt från sin ägares sprillans ny extra rymliga Böckmann (ja han krånglade lite när han skulle in i den sist med) till vårt enaxlat Trane -89..
Klart han har inte åkt annat än boggie i hela sitt liv, så han tyckte det var konstigt att rampen "satte sig" när han klev på den i vårt Trane. Men som sagt han trixar lite i vilket släp som efter vad vi har sett.

Har en VV-05. Den är vit utanpå och innuti, alltså inte mörk. Har inte haft den mer än en månad knappt så jag vet inte riktigt hur den kommer att vara i längden. Kan komma med synpunkter senare ang ventilation, skramlighet mm. Har bara lastat pållen en gång och hon går alltid in själv utan att tveka, hoppas nu inte hon vägrar nästa gång:eek: för då åker jag tillbaka med den direkt och klagar å hennes vägnar:devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då... 2 3
Svar
57
· Visningar
9 005
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela...
Svar
3
· Visningar
1 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka