Varmt sovrum

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ufot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 2 383

Bukefalos 30 år!

Ja alltså jättejätteeffektivt. Enda haken var att sugkopparna lossnade med några dagars mellanrum och den inte var i perfekt storlek för mitt fönster. (och att jag ehum gjorde mig illa när jag stod på en stol för att få fast dem igen och ramlade, gör inte det)

Har för mig att man typ kunde se ut lite. Men jag brukar inte titta ut genom sovrumsfönstret :) och det var så skönt med skugga.
Är också lite orolig för att det inte ska hålla och jag får absolut inte ramla. Som tur är, är balkongen precis utanför så fönstret är inte högt upp.

Har googlat, men de jag hittat måste installeras med ett utblås. De har varit både stora och dyra och låtit massor.

Men, jag kanske har missat något?
Länka gärna.
Det är den här typen hon har, inte en riktig ac men kyler bra. Hennes är inte med kylklampar men kan tänka mig det funkar bra

Bifogade filer

• Screenshot_2026-04-17-16-37-12-090_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2026-04-17-16-37-12-090_com.android.chrome.webp
    36,8 KB · Visningar: 70
Jag köpte det där kyltäcket förra året. Funkar inte för mig men har hört att en del andra varit nöjda. För mig var det svalt ett par minuter men sedan blev det varmt.

Bättre att satsa på silverduk dvs att förhindra att värmen kommer in i rummet.
Tror du har rätt.
Tror mer på att köpa ett linnelakan att använda det som täcke.

Silverduk ska köpas. Verkar vara det mest effektiva.

Persiennerna är nedragna hela tiden. Har mörkläggningsgardiner i sovrummet. Fönstret är öppet dygnet runt.

Har du testat att stänga fönstret dagtid? Stängda fönster isolerar mot både kyla och värme. Omvänt så släpper öppna fönster in såväl vinterkyla som sommarhetta. Så på sommaren så vill vi har stängda fönster dagtid när det är varmt ute och öppna fönster på natten när det är svalt ute.

Kyltäcke köpte jag efter en annan tråd här. För en gångs skull researchade jag inte så jag fick hem nåt skit från Kina i ett äckligt material som dessutom stank kemikalier. Skickade tillbaka det.

Det är möjligt att det finns såna som faktiskt kyler men jag tvivlar på det.

Kyltäcke köpte jag efter en annan tråd här. För en gångs skull researchade jag inte så jag fick hem nåt skit från Kina i ett äckligt material som dessutom stank kemikalier. Skickade tillbaka det.

Det är möjligt att det finns såna som faktiskt kyler men jag tvivlar på det.
Delar ditt tvivel.
Tror mer på silverduk och fläkt.

Silverduk är ju billigt att köpa och det största problemet är just solen som ligger på.

Alltså det är 9 grader ute och sovrummet är jättevarmt pga solen som ligger på.
Den andra ändan på lägenheten är sval, men där går det inte att ställa en säng.

Delar ditt tvivel.

Silverduk är ju billigt att köpa och det största problemet är just solen som ligger på.

Ja jag tror absolut att silverduk och fläkt kan hjälpa. Och jag förstår din panik om sovrummet, jag hade samma i somras. Men jag har skaffat luftvärmepump sen dess så i sommar får den kyla.

Ja jag tror absolut att silverduk och fläkt kan hjälpa. Och jag förstår din panik om sovrummet, jag hade samma i somras. Men jag har skaffat luftvärmepump sen dess så i sommar får den kyla.
Hade jag planerat att stanna hade jag investerat i något, men hyresrätt + sökande efter nytt jobb går det inte riktigt.

Vi har en AC. Den har hjul så enkel att flytta från rum till rum. Ingen installation behövs mer än att man hänger ut röret ur fönstret. Vi har en sån grej man köper till som håller fönstret tätt så ingen varm luft kommer in.
Den kyler svinbra och har även sovläge men vi behöver sällan ha den på på natten när den kylt ned sovrummet innan man går och lägger sig.

Vi har en AC. Den har hjul så enkel att flytta från rum till rum. Ingen installation behövs mer än att man hänger ut röret ur fönstret. Vi har en sån grej man köper till som håller fönstret tätt så ingen varm luft kommer in.
Den kyler svinbra och har även sovläge men vi behöver sällan ha den på på natten när den kylt ned sovrummet innan man går och lägger sig.
Lite för dyrt + att de flesta är för stora, tunga och högljudda. Jag är ytterst ljudkänslig.

Delar ditt tvivel.

Åh jag såg någon som hade bara ett täckeslakan (utan täcke) och sedan en fläkt som riktades in mot öppningen vid änden av lakanet vars kanter var fast under madrassen. Hela lakanet blåstes upp av fläkten och en katt (eller var det en hund?) låg där i och såg ut att ha det jätteskönt och svalt :D

Även om du kanske inte vill krypa in i ett lakan så ;) så kan jag tänka mig att hela lakanet blev mycket svalt av den behandlingen innan läggdags!

Åh jag såg någon som hade bara ett täckeslakan (utan täcke) och sedan en fläkt som riktades in mot öppningen vid änden av lakanet vars kanter var fast under madrassen. Hela lakanet blåstes upp av fläkten och en katt (eller var det en hund?) låg där i och såg ut att ha det jätteskönt och svalt :D

Även om du kanske inte vill krypa in i ett lakan så ;) så kan jag tänka mig att hela lakanet blev mycket svalt av den behandlingen innan läggdags!
Inte alls en dum idé.
Ska pröva ... fast jag tror inte hunden vill krypa in. Hon tål värme betydligt bättre än husse som helst vill ha 10-15 grader i sovrummet....

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka