Varmt sovrum

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ufot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 2 383

Bukefalos 30 år!

Lite för dyrt + att de flesta är för stora, tunga och högljudda. Jag är ytterst ljudkänslig.
Ja dyrt är det absolut. Vi hade tur och hittade en på rea men det blev ju ändå 5000kr. Dock värt det för oss att slippa gå under av värmen! Vi stod ut i 7 år sen fick det vara nog.

Ett mycket enkelt och billigt tips som vi använt oss av är att ha några stora PET-flaskor med vatten i frysen att ta fram när det är dags att sova. Att ha två sådana bredvid sig inrullade i en kökshandduk svalkar mer än man tror.

Fönstret är ca 140x120.

Silverdukarna säljs i 200x200 och 350x210.

Är det bättre att köpa den större och vika den dubbelt?

Portabel AC! Dock behöver du ju en hink för att samla upp vatten och kunna leda ut värmen i rör genom fönster (vi har gjort en skiva). Hjälper oss väldigt bra i sovrummet, kyler ner gott och ett måste där vi bor!! (Bor i gammalt hus utan träd så solen verkligen gassar på- solläge hela dagen....).

Läste sen att du är ljudkänslig men jag tycker man vänjer sig och jag sover gott i svalkan den ger.

Hur välisolerad är väggen? Om den inte är så isolerad så den också släpper igenom värme så hade jag nog satt silverduk även där. Jag har en gammal mörkläggningsgardin utanför mitt fönster och ned en bit på väggen och det gör extremt stor skillnad!

Både jag och maken har varsin portabel AC, vi höll på att dö av värmeslag 2018 och sen dess har de hängt med. Båda låter högt och det var jobbigt i början. Nu har jag den på året runt på nätterna fast på fläkt. Kan inte sova utan att ha den på nu. Den är fantastisk och jag kommer gråta den dagen den bestämmer sig för att säga upp sig.

Fönstret är ca 140x120.

Silverdukarna säljs i 200x200 och 350x210.

Är det bättre att köpa den större och vika den dubbelt?
Det tror jag inte.
Jag använder silverduk på bilen för hundarna, har den enkel men täcker hela bilen. Supereffektiv!

Funderar på fastsättningen, och om din hv kan ha åsikter om du hänger något som skulle kunna ramla ner, på utsidan av huset? För säkrare fastsättning skulle jag hellre klämma fast den mellan fönster och fönsterkarm om det går. Jag klämmer fast min i bildörren. Kan skada duken lite men påverkar inte effekten, det är ju bara i kanten, och skadar inte bilen.

Både jag och maken har varsin portabel AC, vi höll på att dö av värmeslag 2018 och sen dess har de hängt med. Båda låter högt och det var jobbigt i början. Nu har jag den på året runt på nätterna fast på fläkt. Kan inte sova utan att ha den på nu. Den är fantastisk och jag kommer gråta den dagen den bestämmer sig för att säga upp sig.
Vi har också portabel AC, jag sover riktigt gott i mullrandet :o

Ts jag rekommenderar också portabel AC. Om du ska ha den i sovrummet behövs ingen värstingmodell.
Vi köpte en begagnad för länge sedan som varit guld värd och förra året köpte vi en till ovanvåningen när en butik körde halvapriseterbjudande.

Håll lite koll på begagnatmarknaden kan du ha tur att hitta en under tusenlappen.

Det tror jag inte.
Jag använder silverduk på bilen för hundarna, har den enkel men täcker hela bilen. Supereffektiv!

Funderar på fastsättningen, och om din hv kan ha åsikter om du hänger något som skulle kunna ramla ner, på utsidan av huset? För säkrare fastsättning skulle jag hellre klämma fast den mellan fönster och fönsterkarm om det går. Jag klämmer fast min i bildörren. Kan skada duken lite men påverkar inte effekten, det är ju bara i kanten, och skadar inte bilen.
Jag har balkong utanför fönstret.

Har funderat på fastsättning och tror jag kör silvertejp på fönsterkarmen. Fönstret behöver inte kunna stängas.

Har beställt en duk och tror det kommer att gå att få upp den. Jag kommer inte att kunna titta ut, men det gör inget.

Nu är ju det här ute, men måste ändå slå ett slag för silverduk. Vi har det på ena uteplatsen vid husvagnen. När det blir vidrigt varmt, så drar vi ned silverduken och sen sitter i väldigt behaglig temperatur bakom.

Bifogade filer

• IMG_20260418_110102.webp
    IMG_20260418_110102.webp
    470,3 KB · Visningar: 84
Jag har balkong utanför fönstret.

Har funderat på fastsättning och tror jag kör silvertejp på fönsterkarmen. Fönstret behöver inte kunna stängas.

Har beställt en duk och tror det kommer att gå att få upp den. Jag kommer inte att kunna titta ut, men det gör inget.
Jo, du kommer att kunna se ut för silverduken är som en väv.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka