Lite OT men, tittar man på andra länder är de en del som faktiskt söker asyl i Sverige pga allmän värnplikt även om de sällan beviljas. De jag känner till är ffa Ryssland, Israel och Turkiet. Eritreaner beviljas men där är värnplikten något speciellt eftersom du tjänstgör så länge staten vill att du tjänstgör dvs, vissa har varit där i tio år eller längre + att de behandlas fruktansvärt, är gratis arbetskraft och fängslas om de protesterar eller bara, tja, vill åka hem till familjen.
Ryssarna vill inte skickas att strida - var Tjetjenen numera Ukraina och Syrien. Och de behandlas också med en otrolig penalism som resulterat i ett antal dödsfall.
En väns bröder, de har alla algeriska föräldrar men är födda i Sverige, kan inte hälsa på sin släkt i Algeriet. De har dubbelt medborgarskap, inget val eftersom tydligen alla med algeriska fäder får de automatiskt vid födseln, och de kommer tas direkt på flygplatsen och skickas att göra värnplikt. Så visst, jag kan förstå varför vissa flyttar utomlands istället för att göra värnplikt.
Nu säger jag absolut
inte att Sveriges föreslagna värnplikt är jämförbar med de länderna, men jag tycker att det är alltför svart och vitt att fördöma
@Sol för hens vilja att flytta till ett annat land pga sina barn, istället för att försvara 'fädernelandet'.
Jag tycker väl också att det blir lite väl mycket av, ja jag kan inte göra värnplikt pga av ålder, fysiska förutsättningar osv (vilket skulle stoppa mig också

) men yngre generationen måste göra det. Handen på hjärtat, hur många av de som har barn, skulle vilja att de kallades in till militären - alltså inte vård, logistisk eller liknande utan stridsförband - om det utbryter väpnad konflikt i Sverige?
Jag vet ärligt inte om jag skulle välja att stanna eller försöka fly till ett annat land. Ett val som de som kommer hit som flyktingar faktiskt har gjort och varför just de kommer att strida för att inte tvingas på flykt igen.
Men av vad som händer i Syrien idag skulle hända i Sverige är det tveksamt om jag skulle stanna. Om någon spränger först SÖS och sedan Karolinska med några veckors mellanrum, jag riskerar livet om jag inte är klädd på ett särskilt vis, död åt alla H&M konsumenter! Och den manliga delen av familjen riskerar att försvinna utan spår, då vette fasiken.
Om ryssen skulle komma är det inte för att utplåna Sverige och svenskarna utan mer neutralt, dvs, pga strategisk behov. Så chansen att de skulle släpa män från sina sängar för avrättning och att yngre män skulle försvinna spårlöst är därför relativt liten. Vad som händer kvinnor är mer osäkert, som vi alla vet är våldtäkt och övergrepp mot just kvinnor inte ovanligt i krig och konflikter.
But Wars and Justice have far different laws
And worhthless acts are often done quite well
The rascal’s shots are better than his cause
And I was hit and hit again and fell.
Heinrich Hiene