Vart är dressyren på väg?

För att visa att även om jag tycker bättre om ridningen så
den var då, så är den inte perfekt.

Ja, den typen finns också, och dom sitter och tragglar med
sina halvblod dag ut och dag in med sina krumelurer i
ridhuset och går bara bakåt i utvecklingen.

Att tro att man inte kan komma längre är ett fatalt misstag
som gör att man hamnar långt ner. Finns alltid mycket kvar
att lära, jag har, för ett år sedan, skolat om från klassisk
dressyr till western. Och visst är det svårt.
Jag gick i skola hos en av de bästa, och även om westernridningen
i grund och botten går ut på samma sak, är det många saker man
får vrida och vända på, för att inse att det inte är fel.
 
visst, läckra hästar på bilderna, men för 40-50 år sedan tog inte alla ryttare bilder på sig när de red, ryttarna ser dock inte ett dugg bättre ut än dagens OS ryttare, samma sits och inte lite slappare på vissa bilder :confused:
 
Nej, då var det långt ifrån alla som hade ridbilder på sig.
Men faktum är att dålig ridning idag är mer accepterad än
den var då, och mindre utbredd. Den förekom då, och den
förekommer nu, men den är accepterad nu.

Det är det stora felet.
 
ja dålig ridning borde verkligen inte accepteras, man har ju sett hur det har utvecklats mer och mer och det är fler som inte ridit så länge eller har haft bra ridgrund som skaffar häst. det är tragiskt men vad kan man göra?

visst det står artiklar om det i ridsport tidningar här och där men de går aldrig rakt på sak, det är mer sånt som har hän toch de finns små detaljer som berättar att ryttaren som har fått hästen till det dåliga skicktet inte kan så mycket och inte har en bra grund i ridning eller annan ridsport.
 
Satt och kollade på en gammal videoinspelning från dressyr-VM från -90 förra veckan. Jag har aldrig sett mer än ett fåtal bilder på ekipage från mitten av 1900-talet, men om man jämför dagens elitdressyr med den för 10-15 år sedan har vi ju tagit ett enormt steg framåt! På inspelningen kommer en häst in på banan och gör en travökning med totalt tappad bakdel och påskjut lagom till max Msv idag, och Inga-May sitter som kommentator och säger glatt "Ja, så ska det se ut!". Passagen va inte mer samlad än den samlade traven, inte sällan man undrade varför de gick in i piaff från samlad trav.. :D
Slutorna, både i trav och galopp, satt jag bara och skrattade åt..! Tänk att man kunde få poäng för en felställd skänkelvikning på den tiden! :D
Galopppiruetterna såg ut att va hämtade från en western uppvisning, och i bytesserierna (framför allt ettorna) såg hästarna stelbensopererade ut.
Gången överhuvudtaget hos hästarna va sällan över medelmåttlig, pinsamt usel i många fall. Knappt någon hade det lilla extra "stinget", den extra utstrålningen vi har idag. Det såg mest ut som om de spelade upp en inprogramerad uppvisning, som de både tyckte va både tråkig och uttjatad.
Sitsen såg riktigt usel ut i jämförelse med dagens, skänklar som flaxade hit och dit och ryttare som satt som hösäckar. Inte ens vår kära Kyra satt särskilt vackert på den tiden.
Vill givetvis inte dra alla över en kam, men jämför man det VM-et med förra årets har det ju hänt enormt mycket med dressyren.

Detta är ju bara eliten, har ingen aning om hur det såg ut i de lägre klasserna på den tiden, men jag upplever det som att idag finns det så himla många fler som satsar på sin ridning. Därav så många "rötägg" med felaktigt ridna hästar och illa ridande ryttare.
Samtidigt verkar det ju som om "rötäggen" inte kommer nån vart med sin ridning, eftersom standarden i eliten är så pass hög, i jämförelse med för 10-15 år sedan.

Hur det såg ut ännu tidigare vet jag inte alls som sagt, men faktum är att det HAR blivit bättre, även om det fortfarande inte är bra.
 
Inga-May ger jag inte mycket för överhuvudtaget direkt. :crazy:

Sen finns det precis som jag tidigare nämnt både bra och dåliga
ryttare både nu och då.
 
För det första, jag tycker de allra flest 10-12 åringar rider mycket trevligt, kanske inte alldeles korrekt alltid men ofta mycket trevligt. Överlag naturligtvis, det finns alltid undantag.

Jag håller fortfarande inte med dig. jag tycker inte det är alls så vanligt med hästar bakom lod/pappade bakkärror/spända hästar/ illa sittande ryttare som du verkar tycka. Jag förstår inte var du hittar alla dessa ekipage? Jag tror inte att det är fler nu än förr som rider illa nu är det bara lite mera extremt, men som flera andra skriver så är mycket annat bättre.

Jag tycker inte bilderna du la ut visade något speciellt. Jag tror det var travbilden som såg väldigt trevlig ut, de andra tycker jag inte var något att höja till skyarna.
 
Nej, tyvärr finns det inte mycket gamla bilder ute på nätet,
men jag ska gå igenom en del kartonger (bla kort som ska
skickas till Immer) och då ska ni få se på ridkonst. :bow:

10-12 åringar finns det både bättre och sämre av. Inom
dressyren finns det oerhört många trevliga 10-12 åringar. :bow:
De är helt klart käckast och trevligast inom hela dressyrsporten,
ta däremot och kolla på hoppbanan. :crazy:
 
beror de ju på vilka tävlingar man tittar på ingen kan rida från början...de e ju något som tar ÅR att lära sig,vad gäller den andra bilden kan jag inte alls hålla med idg om att de ser ut så i högre klasser innom ponnydressyren och e de nån som rider så så får de iaf inga poäng
 
Jag måste få gå mot strömmen lite här..

För tre år sedan var jag och tittade på en regional dressyr här på klubben, kikade på LA-klasserna. Och jag blev ganska förfärad faktiskt. Det var MYCKET - i mitt - tycke - dålig ridning.

I år var jag och tittade igen, såg två La, en MSV och en St Geaorg. Och jag såg faktiskt inte ett enda ekipage där jag förfasat rynkade på näsan. Utan det var betydligt trevligare ridning, inte så mkt dra ihop och sparka på som tidigare etc.

Vissa av hästarna som såg urfina ut på framridningen blev dock spända på banan och presterade betydligt sämre. Och i VISSA (inte alla) så tog ryttaren i lite mer på banan än på framridningen för att försöka korrigera det (vilket då ledde till än värre spändhet etc). Jag har dock förståelse för att man de minutrarna man är på banan hanterar ev problem annorlunda än på framridningen.

Så, jag tycker faktiskt det börjar se betydligt BÄTTRE ut överlag, även om skräckexempeln finns än och alltid kommer att finnas.
 
Nu ska jag vara lite grinig ;)

Av skräckexemplen..

Bild 1 - vet vi VAD ryttaren försöker åstadkomma i den där sekvensen? Försöker hon driva, eller är ett helt pass ridet så? Det vill jag veta innan jag uttalar mig.

Bild 2 - hästen är TRE ÅR. Att den då i en sekvens trillar fram, säger det egentligen något om hur den rids? Hur såg nästa bild i sekvensen ut? Och återigen, hästen är tre år, ingen vet hur länge den är riden. Det kan, eller kan inte, förklara sitsen ("livräddningssists"/unghästsits).

Bild 3 - Vad är det för häst & ryttare? vad påstår de sig ligga på för nivå? Är det en rutinerad ryttare + häst, eller är det en oerfaren häst eller ryttare?

Det är sådant jag skulle vilja ha svar på, och så skulle jag eg vilja se tio bilder bakåt och tio framåt. Jmf med när man fångar galoppmomentet när ett framben bär all vikt på bild. Det ser oftast ganska trist och framstupa ut, men om du istället i samma språng fångar momentet när bakdelen tar upp vikten, då kan det se heeelt annorlunda ut..

Återigen - bildbedömning av enstaka stillbild, som fångat 1/10-dels sekund och fryst det, är fruktansvärt vanskligt..
 
Återigen - bildbedömning av enstaka stillbild, som fångat 1/10-dels sekund och fryst det, är fruktansvärt vanskligt..

:bow: En anledning till att jag aldrig kommenterar ridbilder
på Gnägg.

Men börjar vi med bild ett, så försöker hon antagligen driva
hästen med sätet. Spelar ingen roll, vad jag ville påpeka
var att många ryttare sitter ju så hela passet.
På bild två, spelar ingen roll om hästen är tre år. Den
sitsen ("unghästsitsen") kan knappast hjälpa hästen att
komma i en bra remontform.
Och på bild tre, visst är det oftast ett olyckligt foto
när hästen landar på framdelen i galoppen, så behöver det
inte se så dåligt ut som det gör på den bilden. Ta en titt
denna Även om det inte direkt är en bild på
bra ridning, så ser du att hästen automatiskt inte hamnar
på bogarna så som hästen på första bilden gjorde.
Sen finns det ju hästar som har mer eller mindre bärig galopp.
 
Du har rätt. Det viktigaste är att man försöker.

Min poäng var egentligen att det är VÄLDIGT jobbigt att höra att man rider dåligt, när man tror att man rider rätt bra :crazy: Jag påstår alltså inte att jag kan rida. Men som du, jag försöker! Just nu så blir jag ledd av en person på marken och skrittar bara, för att jobba med min sits. Jag har ju som tur är ingen egen häst! Det är ju än mycket jobbigare om det är ens egen häst som man inte kan rida utan att skada...
Inlägget säger väl egentligen inta bara att det inte finns några bra ryttare. I förlängningen så innebär det ju också att det finns väldigt få bra tränare kvar. Det är alltså svårt att veta om man kan lita på sin tränare eller inte. Jag har tillräckligt med kunskap för att avgöra om något är skadligt för hästen eller uppbyggande, men de flesta har ju inte det.
På den ridskola som jag red på tidigare så kunde de ingenting! Trots att den ena ridläraren red msv dressyr, och den andra hade kvalat in till Falsterbo hoppning. Det är ju lite skrämmande tycker jag! Om det känns jobbigt för MIG, som bara har ridit i 12 år, att höra att jag inte har en tillräckligt bra sits. Hur känns det då för dem? Det går nog inte ens... Man får låta den generationen ryttare passera och hoppas att nästa, och nästnästa blir bättre.

Eller?
Finns det något sett att lära gammla hundar sitta? :devil:
Mvh/Marie
 
En sak till...

Till alla:
Det finns alltid en korrekt form att rida i OAVSETT vart hästen är i sin utbildning! Det är ju så man ser om hästen går bra eller inte!!! Inte genom att jämföra med den perfekta formen och sitsen som kommer efter många ÅR av skolande av hästen! Det första steget när man lär sig rida (allt enligt mina egna ideal :smirk:) är ju att få en korrekt sits, att bli snabb & precis i sin hjälper och att kunna stanna, svänga, starta hästen utan problem och bankningar och ryck! Det är väl det som kallas LC, eller har jag missförstått allt? I LC'n är inte en hög grad av samling viktigt. Det som kallas form i LC pogrammet är att hästen är avslappnad och mjuk och svarar bra på ryttarens hjälper. Det är väl inte alltför mycket att kräva av en 10-12 åring?
När man kommit så långt skall man börja samla också. Då börjar det komma in lite enklare övningar som skall leda till mer samling. Eftersom dessa övningar automatiskt leder till mer samling om man gör dem rätt med sits och mjuka hjälper, så kommer det inte att vara ett problem att klättra i klasserna. Det ena leder till det andra i naturlig följd. Men det KRÄVER en bra sits. Annars kommer man bara att motverka sig själv och hästen hela tiden.
Ett problem idag är att både dommare och tävlingsdeltagare verkar tro att samling och form betyder "halsen krökt". Och om man inte kröker hästen hals så är allt annat dåligt. Sanningen är den att om man kröker hästen hals innan den är redo så förstör man bara hästen, och skapar spänningar. Folk verkar bara veta hur det färdiga resultatet skall se ut! De har ingen aning om hur man tar sig dit och att det tar tid! Så de försöker endast efterlikna idealet och så blir det pankaka.

Alla de bilder som har visats upp här tycker jag har varit dåliga. Ingen av dem har visat en ryttare och häst som vet vilken nivå de befinner sig på och ridit därefter. De "gammla" bilderna visar alla på hästar som har blivit upplyfta förtidigt, det kan man se eftersom ryggen sänks, och bäckenet inte är vinklat. Men visst, det är skickligt gjort. Väldigt precis och de vet exakt vad de vill. Men jag tycker fortfarande att det är en skadlig form för hästen (när den inte är redo). De "nyare" bilderna visade alla ryttare med dålig sits som försökte korrigera sin egen dåliga sits med händer och skänkel. Visst, det är ju bara ögonblick, men de är ju insatta för att vi skall disskutera dem, eller hur? :smirk: Jag tycker alltså att det framför allt är sitsen som har blivit sämre. Sen skulle det ju inte skada om folk tog reda på lite basic-anatomi och började fråga sig VARFÖR de gör som de gör.

Men det är väl tur att folk inte kan rida för annars skulle jag ju vara arbetslös :devil:
 
Jag tycker alltså att det framför allt är sitsen som har blivit sämre.

:bow:

Men det är väl tur att folk inte kan rida för annars skulle jag ju vara arbetslös
Och jag skulle knappt haft några inkomster. :p
När jag själv började rida, då var det sitsträning runt runt
i ett ridhus för en militär. Efter åtta månader fick jag för
första gången rida med kontakt på tyglarna.
Efter två år fick jag kliva uppåt ett steg och rida någon
annan än den kronhäst som andvändes för sitsträningen.

På den tiden kunde folk, som lärde ut, det dom lärde ut. :bow:
 
Det som saknas idag, är att alldeles för få ryttare är kritiska! Det är ingen som vill/vågar ifrågasätta sina tränare, spec. inte våra unga ryttare. det är ingen som ifrågasätter dressyr"eliten" eller ingen som ifrågasätter deras träningsmetoder, deras hästhållning och varifrån deras kunskap kommer ifrån.
Visst, det har startas en viss debatt om rollkur, men hur stor är den eg.????? Skulle knappt kalla det debatt...
Vad har hänt med alla tränare som vill deras elever ska ifrågsätta dom? Vad har hänt med frågivsa elver som frågar "varför ska jag göra den här övningen?, Vad ger det mig och hästen?" "Varför ska jag använda en graman?" Osv osv...
Det är där det ligger i grund och botten! Vi anser att våra tränare är allsmäktiga och allt dem säger är lag, alldeles för få tränare bryr sig inte längre om helheten, de kör ridpasset och sen så åker dom hem... En tränare ska ju kunna hjälpa sin elev med allt ifrån utrustning till ridbiten. En tränare ska vara en person som ger en tips och råd inte kommenderar ut order.
Jag har sett alldeles för många exempel på tränare som har fått frågan "varför ska jag göra detta?" och svarat -därför jag säger det :mad:

//Lill_flesky som älskar att grilla in tränare med frågor och som faktiskt inte alltid har samma åsikt som henne heller :)
 
Stämmer ganska bra.

Läste lite gamla trådar här, om jävlar vad tränarna försvaras!
MEN tävlingsmeriter är aldrig någon garanti för att personen
i fråga ska vara en duktig tränare/ryttare.
 
"varför ska jag göra den här övningen?, Vad ger det mig och hästen?" "Varför ska jag använda en graman?"

Å andra sidan kan man ju välja att rida för en tränare som BERÄTTAR detta utan att man själv behöver fråga. De bra tränarna brukar inte heller sätta på graman på sitt tränade ekipage om inte ryttaren själv vet i vilket syfte och när den ska användas. Min tränare hoppar över sådant och går "en annan väg" om en övning inte fungerar så som det var tänkt för mig och hästen.

Men redan på ridskolan behöver ju eleverna få veta VARFÖR de gör saker, inte bara bli fjärrstyrda och lyda kommandon.
 
Sant, sant. fast jag tycker du kunde slopat bilderna, du beskrev så bra i text hur du menade =)

personligen tror jag att det är två saker som spelar in ganska mkt. Ett) De gamla hästkarlarna är en utdöende art och det kommer en - två generationer som fått HELA hästeriet från ridskola. Vilket inte alltid är så lyckat... Det är mkt som inte hinns med att läras ut på ridskolorna. Och två) man har så förbaskat bråttom! Det ska gå fort, fort, och då är det lätt att ta till "genvägar". Jmf med förr i tiden när remonterna var armens fyraåringar under inridning. En fyraåring idag har ofta ridits sen den var tre, gårr treårstest och matchas mot fyraårschampionatet/andra årgångstester. Som inte direkt är att leka med alla gånger.. Tittar man t ex på vad som ngår i Breeders id ressyr för femåring så börjar man förstå... Och "hobbyryttarna" som ska sköta jobb, hus och familj samtidigt har svårt nog att hinna med att utbilda en unghäst alla gånger, och så ska de försöka uppnå de målen (oavsett omd e tävlar breeders eller ej så tenderar man ju att JÄMFÖRA sina hästar av årgång xx med andras. Sådana trådar dyker ju ofta upp här, "hur mkt kan era fyraåringar" t ex... Och så får man lite panik om man ligger "efter"..)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp