Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag börjar med att hålla med TS fullt och fast, väldigt bra skrivet! :bow:

Otroligt tråkigt att läsa om vad din häst blev utsatt för, och just pga att jag själv fått höra och faktiskt se en del j*kligt märkliga metoder så har jag förkastat mina tankar på att skicka min häst på träning. Vi har haft för lång väg att gå tillsammans för att jag ska våga skicka iväg honom.
Och det är FEL. Man ska aldrig behöva vara orolig för att fatta ett beslut om att skicka hästen till tränare. Man ska kunna lita på att en tränare kan läsa min häst och arbeta med den på det sätt som passar individen.

Frågan är, var på vägen försvinner förståndet? Är det så fort man börjar tjäna pengar på hästen? Eller är det i ett tidigare stadium där man strävar efter ett bättre rykte? Och hur får man bra rykte och dålig hantering att klinga bra tillsammans?

Under fjolårets säsong stötte jag på ett nästintill kräkframkallande fall. Ägaren visste att hästen varit hängig på morgonen med kraftig svullnad på ett av benen, samt visat hälta. Ändå lastar man in sin häst och åker på tävling, lindar med isbandage och får tyvärr bort svullnaden helt. Lastar ur och vet.besiktar hästen, vilket går igenom, visar då ingen hälta heller. Därefter ställer hästen upp i två klasser + final.
Är det sunt? Nej.

Det är vi som ägare och ryttare som har det fulla ansvaret när det gäller hästarna. Vi får aldrig någonsin låta vår egoism gå före dem.

Jag och en vän diskuterade senast igår ang. vår egen ridning, om självförtroendet som går upp och ner och behöver pushas på då och då. Vi kom dock fram till att våra hästar är välmående, de är runda och fina, välmusklade och välridna. Någonstans gör man ju då rätt. Men hur kommer det sig att man som världens amatör får den insikten och inte en tränare som ett eller annat professionellt sätt tränar andras eller egna hästar?

Men man får ju något slags hopp när man ändå ser hur många som håller med TS och andra kloka inlägg i tråden :) Fler som er!
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Fy vilket bra inlägg :bow:

Nu har jag bara rykten att gå på om avd som har hänt, men det är ju så att man blir mörkrädd.
Min egen häst är långt ifrån en tävlingshäst, men jag har fått äran att rida några riktigt fina hästar. Vad hände med det? Blir folk så vana vid att rida fina hästar att de tar det för givet?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Tack! :)

Jag måste bara börja med att säga att jag blir så glad för reaktionerna på den här tråden, det känns skönt att det finns så många som funderar i samma banor, som är måna om sina hästar och som vågar diskutera även de sämre bitarna av vår sport.

har eg. inte tid att skriva mer nu, sambon sitter bredvid och petar på mig, tänkte bara visa min uppskattning för alla fina inlägg i tråden! :bow:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja tyvärr är du naiv, men jag tycker du ska fortsätta i den anda du skrev i stycket före.

För övrigt tycker jag att RESPEKTEN för hästen börjar försvinna så fort man ska tävla.
Bäst att ducka nu.

Det där var väl en jäkligt onödig och korkad kommentar, vadå dra alla över en kam. Bara för att ett fåtal inte behandlar hästarna väl betyder det inte att alla är dumma för att de tävlar. Finns massor med fina människor där ute som tävlar som behandlar sina hästar väl.

Så dra inte ner alla seriösa hästvänner som tycker det är roligt att tävla i skiten.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Visst finns det hästar som kommer hem onödigt stressiga. Men jag tror också att många hästar kommer hem och helt plötsligt är alerta och känsliga pga de blivit ridna av en duktig ryttare. Ägaren tycker sen att den är stressad för att denna inte alls har timingen och kunnigheten för att rida en så känslig häst.

Tränaren har gjort sitt jobb och utvecklat hästen till en bättre ridhäst men sen blir det fel när ryttaren rent ut sagt är för dålig på att rida. Jag tror att det här är ett vanligare problem än ni tror.. En tanke..
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Där tror jag dock att det oftast är kommunikationen mellan ägare och tränare som fallerar.
Ägaren måste vara noggrann med att berätta vad de verkligen vill ha ut av träningen, och vad de vill ha hem för häst. En superkänslig häst som utvecklats gångartsmässigt, eller en stabil töltmoppe? En duktig tränare kan ju anpassa träningen beroende på vad målet är.

Jag har både tränat hästar som är lite halvsega och där ägaren uttrycklingen vill ha en hjälp på vägen i utvecklingen till tävlingshäst, men också hästar som både behöver gångartsträning och dressyr men där man absolut inte får rida hästen känslig då ägaren är lite nervös, inte någon riktig stjärnryttare, blir rädd när hästen reagerar för kraftigt, osv. I ett sånt fall försöker jag ju inte få hästen sådär härligt känslig i munnen och "elektrisk" som jag själv vill ha den om jag hade ridit. Då får man tänka lite mer "om den här hästen skulle gått till en ridskola efter den här träningen, hur skulle man velat ha den då?".


F.ö håller jag väl också med silversvart som säger att man inte måste dra alla över en kam. Men det finns ingen anledning till att bli irriterad- jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och satsar riktigt högt, men jag blir inte ett dugg tjurig om någon påstår att det är lätt att tappa respekten för hästne när tävlingar kommer in i bilden.
För, det är faktiskt fakta, det är lätt för många att glömma essensen i ridningen när medaljer hägrar. Jag har sett åtskilliga ungdoms och YR ryttare skälla på sin häst, tjura, slänga hjälmar i marken, osv, bara för att det inte går bra. Både inom vår sport, inom hoppningen och inom dressyren.
Man brukar växa ur det, men de som inte gör det tror jag har lättare för att ta till otrevliga genvägar på hemmaplan senare i livet, istället för att ställa till en scen på tävlingsplatsen som när de var yngre...
Men visst, man ska inte dra alla över en kam, men att det inte ligger något alls i det Korven skriver kan man ju inte heller påstå. Tyvärr.

Men, jag måste ändå säga att det i allmänhet är MYCKET trevligare stämning runt ovalbanan än runt hoppbanan/dressyrbanan. Bl.a en av anledningarna till att jag slutade rida ponny!
Vi får bara kämpa för att upprätthålla den fina stämningen! :bow:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Tror att du har helt rätt i det du skriver. Det finns givetvis ryttare som inte kan hantera en pigg och känslig häst.

Det jag berättar om är riktigt misshandlade djur. Det är stor skillnad på en arbetsvillig och känslig häst och en misshandlad. Det är därför jag är glad att det äntligen händer något inom förbundet och att de sätter ner foten. Vi får se vad de kommer fram till när utredningen är klar. I mitt exempel med hästen med söndertrasad mun, ville jag påvisa hur svårt det är att få förbundet att agera. Det har det i alla fall varit tidigare.

Jag ville dela med mig av några riktigt hemska exempel och jag vet många fler tyvärr:( Inte i något av dessa fall är det ryttaren som inte är tillräckligt duktig. Har man inte sett dessa hästar och känner ryttarna så är det lätt att tänka att det oftast ligger hos ryttarna och jag önskar att jag kunde säga att det är så. Det hade ju varit det bästa givetvis men tyvärr...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det där var väl en jäkligt onödig och korkad kommentar, vadå dra alla över en kam. Bara för att ett fåtal inte behandlar hästarna väl betyder det inte att alla är dumma för att de tävlar. Finns massor med fina människor där ute som tävlar som behandlar sina hästar väl.

Så dra inte ner alla seriösa hästvänner som tycker det är roligt att tävla i skiten.

Nej dom behöver inte ta åt sig, men dom oseriösa finns ju där också, tro inte annat.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

jag tror inget annat jag vet mycket väl att det finns folk som inte behandlar sina hästar sjyst men det lät som om var och varannan tävlingsmänniska misshandlar sina hästar bara för att de tävlar.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Gränsen är ibland hårfin så jag tycker det är bra att problemet kommer upp till diskussion.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Man måste ju ärligt ställa sig frågan om vad hästen får ut av tävlandet?

Och helt ärligt så anser jag att tävlande med djur är mänskligt utnyttjande av djur.
I det ljuset så måste man som tävlingsryttare förstå det ansvar som man tagit på sig.
Hästen är en levande varelse och inte ett "sport-tillbehör".
Ansvaret att se till att tävlandet aldrig går ut över hästens välbefinnande ligger på ryttaren.

Men ändå så ser man hur ryttare läxar upp motspänstiga hästar som inte vill.
Om hästen inte vill - har vi verkligen då rätten att tvinga den?

Inte_Ung, tidigare både tävlingsryttare och domare.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

de flesta hästar tycker också att det är roligt att tävla och man vill ju träna, utvecklas och ha roligt tillsammans med sin häst och bara för det betyder det inte att man är elak mot hästen tvärt om sköter många ävlingsryttare sina hästar bättre till och med för att de är mer rädda om sina hästar än vad skogsmullarna är.

Ser ingen skillnad på skogsridning och tävlingsridning finns lika mycket skogsmulleryttare som misssköter sina hästar där ute i skogarna så sluta dra alla över en kam, det spelar ingen roll om man tävlar eller inte, jag kan lova dig att om man räknade ut procentuellt hur många som inte tävlar och hur många som tävlar som missköter hästarna så är det ungefär lika för det är slumpen som avgör och inte valet att tävla eller valet av tävlingsinriktning.
det är som att säga att alla travkuskar misshandlar sina hästar men inte dressyrryttarna det finns lika mkt skit överallt vilken gren eller inriktning man än väljer tyvärr.

Har man din inställning ska väl inte hästarna ridas alls i sånna fall låt dom gå i hagen och bli feta istället om det är så taskigt att ha en ryttare på ryggen och de inte får ut något av det.

Mina hästar blir jätte glada när jag kommer till hagen och älskar att bli ridna och tävlade också för den delen, behandlar man dom rätt så älskar de att vara med sina människor och hitta på saker precis som hundar eller andra djur som tyr sig till människor.

Min hingst älskar att komma ut och tävla och visst får han ut något av det, dels tycker han det är kul och ju mer tävlingsresultat han får destå mer ston kommer han få betäcka :p

Tycker du ska sluta med hästar helt om det är sånt djurplågeri att ha dom i fångenskap.

Jag ser det som ett utbyte, hästarna får kärlek och omvårdnad och jag får ha roligt TILLSAMMANS med hästen, hade de levt vilt hade de inte haft det så bra heller ont om mat, och hela tiden på flykt från faror.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

:bow:Kunde varit jag som skrev detta! Håller helt med dig, vi måste värna om djuren och aldrig börja se dem som tävlingsmaskiner. När en häst visar att den inte vill är det hög tid att tänka om.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Man måste ju ärligt ställa sig frågan om vad hästen får ut av tävlandet?

Och helt ärligt så anser jag att tävlande med djur är mänskligt utnyttjande av djur.
I det ljuset så måste man som tävlingsryttare förstå det ansvar som man tagit på sig.
Hästen är en levande varelse och inte ett "sport-tillbehör".
Ansvaret att se till att tävlandet aldrig går ut över hästens välbefinnande ligger på ryttaren.

Men ändå så ser man hur ryttare läxar upp motspänstiga hästar som inte vill.
Om hästen inte vill - har vi verkligen då rätten att tvinga den?

Inte_Ung, tidigare både tävlingsryttare och domare.

Jag håller med dig! :bow: Och tyvärr, tyvärr, är det här många ryttare brister.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

de flesta hästar tycker också att det är roligt att tävla och man vill ju träna, utvecklas och ha roligt tillsammans med sin häs .

Många hästar tycker visst att det är kul att träna och tävla.
Men inte alla.
Det där måste man som ryttare vara lyhörd för och lyssna på hästen så att man inte vare sig kränker den eller utnyttjar den på ett sätt som den inte trivs med.

Att människan, d.v.s. du, vill träna och tävla innebär inte att hästen vill det.
Så om inte hästen vill måste man låta den slippa och inte tvinga den.
Om man ändå vill tävla i det läget så måste man hitta en annan häst som också gillar tävlandet.

Det handlar inte om vare sig att låta bli att rida på hästarna eller att sluta ha dem i fångenskap.
Det handlar om att anpassa sig till varje hästs behov så att det inte blir "övergrepp på häst" av sporten.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag är visst helt ute och cyklar. Men varför är Madelen Johanson avstängd, vad har hänt?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp