Bukefalos 28 år!

Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Så, en lite lätt (eller oftast väldigt) överviktig häst som luftas snarare än motioneras har det alltså bättre än en häst, som tävlas, men som tränas hårt och målmedvetet? Som är i kondis och välmusklad?

För att dra det långt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det beror ju på hur hästen uppfattar det.
Livskvalitet sitter inte enbart i hur vältränad som man är.

Det finns både psykiska och fysiska åkommor som båda dessa hästkategorier kan lida av.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Eller inte alls klockrent :devil:. Stor skillnad på en häst som får gå som "kompis" eller vad som kallas skogsmulle och en häst som tränas stenhårt för att vinna några rosetter.

haha ja för alla tävlingsmänniskor rider skiten ur sina hästar och har inga som helst känslor för dom :D

Nej då vi drar inte alls alla över en kam i den här tråden.

Det finns skogsmullar som missköter sina hästar och det finns tävlingsryttare som missköter sina hästar, hur man sköter sin häst har inte med att göra om man har valt att tävla eller inte.

Men enligt många på buke så ska man inte tävla för då är man djurplågare :o

jag kan lova er att jag och min häst älskar varandra och vi har otroligt kul ihop trots att vi tävlar det finns inte bara svart eller vitt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Du uttrycker dig som att där skulle finnas ett motsatsförhållande i det.
Trots?

Vari ligger nöjet för hästen?
Vari ligger nöjet för hästen att luffa i skogen?

Har nog sett lika många hästar som farit illa bland tävlings- och skogsmullehästar. Skillnaden är att tävlingshästarna syns av flera
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Du uttrycker dig som att där skulle finnas ett motsatsförhållande i det.
Trots?

Vari ligger nöjet för hästen?

du är varmt välkommen att komma hit och hälsa på mig och titta på gården så får du se med egna ögon hur bra min häst har det, åk gärna hit utan förvarning och spionera på oss också så får du se hur älskad han är, hur trevligt liv han lever och hur roligt vi har ihop ;)

Det finns massor med människor som tävlar, men som ser till hästens bästa och älskar sin häst tycker det är tråkigt att du bara dömmer ut alla på det där sättet utan att ha någon koll.

Han varken hårdtränas, misshandlas eller har fråntagits sitt hästliv, vi rider mestadels i skogen och har roligt tillsammans, oftast barbacka och full fräs över fält på lösa tyglar, det är det vi gillar bäst :) vi tränar väldigt allsidigt hoppar både ute i naturen och på bana, rider dressyr ett par dagar i veckan.

Han har jätte kul och jag med, han kommer alltid när jag ropar på honom och är gosig :love:

Och jag lovar dig han älskar att tävla, han tycker det är jätte skoj att få komma ut och visa upp sig och titta på snygga brudar och det är verkligen inget tvång, roligaste vi gjort tillsammans var när vi startade femgång barbacka, tror du allvarligt att en häst som känner sig tvingad skulle göra allt snällt trots att man rider barbacka inne på banan? vi har otroligt bra kontakt och han har också roligt jag skulle aldrig tvinga honom att göra något som han inte vill.

Han har det verkligen bra här och lever ett jäte fint hästliv, han går med ston hela tiden, har enorma hagar med skog på vintern och gigantiska sommarhagar med bete på sommaren, han går ute mycket och får den bästa maten, inget är tvång utan lek och att ha roligt. Jag älskar honom otroligt mycket och skulle aldrig göra honom illa.

egentligen borde jag inte skriva till dig för det enda du är ute efter är att såra mig och trycka ner mig, jag borde inte svara dig alls, förstår inte varför du är så emot mig och har sånt behov av att trycka ner mig, vad har jag gjort dig?

Du gör mig ledsen så fort jag öppnar munnen här inne på buke och jag har fått jätte dåligt självförrtroende av ditt hackande, jag hoppas att du mår bra och känner dig glad över att du får mig att känna mig ledsen.

Du beskyller mig för att inte ta hand om min häst för att jag tycker det är roligt att tävla och du skriver ett långt inlägg om hur dålig och ful min häst är jag blir faktiskt ledsen.

Du är en vuxen människa som sitter och trycker ner en ung tjej bäst du kan har du inget samvete i kroppen?

och kom nu inte och säg lilla du, du har inte mycket erfarenhet, höj upp nivån på konversationerna lite, var trevlig och ödmjuk och sluta trycka ner mig.

Jag har inte gjort dig något vad jag vet. Snälla låt mig bara vara jag ber dig jag orkar inte mer jag vill inte ha några mer kommentarer från dig, alla kan inte älska alla men var åtminstone neutral och säg inte massa elaka saker. jag vill kunna skriva här på buke utan att behöva ta massa skit från just dig. Låt mig vara snälla jag måste kunna få prata med andra utan att du lägger dig i. Du har sårat mig tillräckligt det räcker nu.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är en öppen allmän diskussion på ett forum, varför tar du åt dig personligen av allt?

Använd ignorera-knappen i så fall.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är en öppen allmän diskussion på ett forum, varför tar du åt dig personligen av allt?

Använd ignorera-knappen i så fall.

för att just den här människan skriver elaka saker till mig personligen hela tiden, jag blir ledsen över det hon skriver och hon slutar aldrig trots att jag bett henne tidigare. Det enda jag vill är att hon ska låta mig vara ifred och inte kommentera det jag skriver.

Jag undrar hur kaxig hon skulle vara om vi stod mitt emot varandra i verkligheten, folk säger vad fn som helst till varandra bara för att det är på internet.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hästar är oerhört tillmötesgående djur.
De ställer upp för oss i alla lägen.
Det viktiga är att kunna lyssna på hästen och dess behov.
Den är inte alltid så tydlig.

Kanske kan det ändå vara så att hästen skulle föredra att springa fritt på stora ytor och äta?

Jag kan f.ö. inte förstå att du tar mina inlägg så personligt.
Det som jag skriver är min åsikt i ämnet.
Den åsikten skiljer sig tydligen från din åsikt.
Jag står dock alltid för min åsikt och diskuterar sådana här saker mycket även i verkligheten.

Du hittar också på vissa saker som jag aldrig har påstått.
Samt tillskriver mig egenskaper som jag inte har.
Jag skulle önska att du läste vad jag skriver i stället och försöka att förstå vad jag menar.

Det finns en devis som jag försöker att leva efter.

"Din häst är ett nöje för dig - fråga dig om du är ett nöje för din häst"
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

för att just den här människan skriver elaka saker till mig personligen hela tiden, jag blir ledsen över det hon skriver och hon slutar aldrig trots att jag bett henne tidigare. Det enda jag vill är att hon ska låta mig vara ifred och inte kommentera det jag skriver.

Jag undrar hur kaxig hon skulle vara om vi stod mitt emot varandra i verkligheten, folk säger vad fn som helst till varandra bara för att det är på internet.

Men Inte_Ung var inte alls elak här hon ställde bara en fråga. Ibland kan det vara så att man läser in elaka saker som inte finns bara för att man tror att någon tycker illa om en. Ska jag vara ärlig så tror jag du är ensam om att se elakheten i inlägget här.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Vari ligger nöjet för hästen att luffa i skogen?

Har nog sett lika många hästar som farit illa bland tävlings- och skogsmullehästar. Skillnaden är att tävlingshästarna syns av flera

Håller med dig på många sätt.
Däremot är det ju så att den som inte tävlar eller tränar för att nå nya mål hela tiden (det finns ju de som "tävlingstränar" utan att tävla trots allt) har mer att förlora på att hästen inte går som den "ska".

Men det är farligt att dra alla över en kam. Man ska bara vara medveten om att otäckheterna finns, och det gäller att upptäcka dem. Och att ha rent mjöl i sin egen påse, så man slipper ta åt sig av diverse kommentarer.

/Ia, som skapade tråden och dessutom ridit tre SM, tävlat i 12 år och siktar vidare på tävlingar med unghästen med sikte på ett till SM i framtiden. Typisk tävlingsryttare. Fast med insikt. Och glada djur!
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det beror ju på hur hästen uppfattar det.
Livskvalitet sitter inte enbart i hur vältränad som man är.

Det finns både psykiska och fysiska åkommor som båda dessa hästkategorier kan lida av.

Hästar är ju världens största atlet och självklart mår den bra av att vara vältränad men då måste det ju vara på ett sätt som är uppbyggande för hästen och inte nedbrytande vilket majoriteten blir eftersom väldigt få är insatta i hur man bygger upp en häst både psykiskt och fysiskt.

Mina hästar tycker det är fantastiskt roligt att tävla , dom är ju fälttävlanshästar och gillar sitt arbete men självklart är nöjet mitt, dom hade ju helst bara gått och betat i hagen om dom fick välja. Dom går ju inte där i hagen och tänker att dom vill tävla men när vi är på tävling så tycker dom det är roligt. Dom är fortfarande hästar på alla sätt och vis och även om den ena tävlat svår internationell klass har han alltid fått vara häst och fått gå ute i stora hagar, även dygnet runt på sommaren med hästkompisar.

Hade iof inte med topic att göra utan bara ett inflikande i hela tävlings kontra icke tävlings diskussionen.

Men lite topic då så gäller ju ämnet inte bara islandsvärlden utan även hela ridsporten som sådan att klimatet har blivit hårdare känns det som och inte bara i eliten utan även på mkt lägre nivå där det blir vanligare och vanligare att hästarna behandlas med silkesvantar och varken får gå i hage eller går dom i hage så är dom själva pga skaderisk.

Färre och färre rider ut i skog och mark utan håller sig i ridhus, allt på bekostnad av hästens psyke så nej det är inte bara tävlingshästen som mår psykiskt dåligt utan även hobbyhästen.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Man måste ju kunna diskutera saken och se hur man kan kompromissa så att även hästen skall vara nöjd och må bra på alla sätt och vis.
Där finns ju alltid en risk att man på tävlingsdagen prioriterar tävlingen även om hästen signalerar t.ex. att den är övertränad.
Man har ju satsat så mycket.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Vi måste börja fundera över hästens villkor i sporten.
Så att det inte blir fel.

Vissa klarar utmärkt att balansera livet för sin häst medan andra går till överdrift och riskerar därmed att överanstränga hästen eller ge den ett liv som påverkar hästens psyke negativt.
Det finns glada, pigga, motiverade och intresserade tävlingshästar och det är ju så som man vill att det skall vara.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Helt sant. Man måste kunna öppna ögonen och se längre än till sin egen gårdsplan och inte bara skyla på andra.
Det blir ofta så- skogsryttarna gnäller på tävlingsryttarna, tävlingsryttarna ger igen.

Det blir bättre om man kan säga "Ja, det finns mycket skräp inom min sport/min inriktning/min genre. Liksom inom många andra. Men JAG gör mitt absolut bästa för att inte falla för det, och försöker göra allting så bra jag bara kan".


Och om alla kunde göra så... ja, tänk, vad trevlig stämning vi hade haft, och oj vad trevligt våra hästar hade haft det!


Jag skulle vilja säga såhär: När man inte längre tävlar för att det är kul att göra något roligt med sin häst, då börjar man glida ut på den hala isen. Och när man bara "åker häst" för att man själv tycker att det är så himla kul, ja, då borde man kanske börja fundera på hur hästen kan börja tycka att det är roligt också.

För vi kan väl alla vara överens om att en glad häst är stark, lagom i hull, tränad väl för sin uppgift och rids i en fördelaktig form där den kan bära sin ryttare utan att ta skada av det- och dessutom får lov att vara uppskattad, få beröm, ha en glad ryttare som sitter upp varje gång, och som får göra varierande jobb och inte bråkas med när den inte klarar av något som den uppe på ryggen vill?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Man behöver faktiskt inte rida på hästen för att den skall vara glad.
Stora hagar med roliga hästkamrater ger också en glad häst.
Ett sto med föl som får gå på stora arealer är också en glad häst.

Det som jag tycker är viktigast är att hästen inte pressas om det tar emot för den.
Man måste också vakta på att man hindrar hästen från att överanstränga sig.

En pressad och överansträngd häst är inte glad.
Den kan bli het, nervös, slö, hispig eller visa någon annan reaktion som man måste ge akt på.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag hoppas att du som tycker de är så fruktansvärt att människan satt sitt egna nöje framför hästens (vilket innefattar allt som inte innebär en lös häst i skogen) även är vegan. För köttdjur om några är inte glada djur och produceras endast för människans behov.

Så om man nu är en dålig människa för att man tävlar sin häst borde man vara djävulen själv om man äter kött eller dricker mjölk. Allt enligt dina egna argument om djurens nöje framför sitt eget.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart är vår sport på väg?

Självklart- häst i stor hage med hästkompisar är också glad. Den är ju nästintill vildhäst, så då behöver vi ju inte domesticera dem alls ;)

Självklart är både pensionärer, avelsston, osv, säkert också lyckliga hästar. Jag pratade om ridhästar och hur man får en lycklig ridhäst.
Det finns ju t.o.m hästar som är gladare som ridhäst än som vilande häst på lösdrift. Jag har ett exempel hemma, t.ex.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp