Vart åka på weekend?

Bokade ett hotell i Paddington med. Ska bara bestämma mig nu också :p
Kommer nog avboka det dyrare då jag hellre lägger pengarna på mat, shopping, museum m.m. :)

Det i Kensington är hundralappen billigare än Paddington så det hänger på vilket som har bäst läge att ta sig till sevärdigheterna (dom vanliga - Buckingham Palace, Big Ben m.m.)?
Vi behöver säng, toa och dusch, sen klarar vi oss. Frukost finns ju på stan även om jag ser att barnet får i sig en smörgås innan vi börjar dagen men finns det något i närheten så är det ju lugnt.

Sån där hoppa på hoppa av buss, är det något att ha?

Salange du haller dig inom zon 1 sa ar allt ganska nara och till och med gangbart i bra vader, reseskillnader mellan paddington och kensington ar inget o hanga upp sig pa!
Paddington har ett snabbtag direkt till Heathrow som bara tar 15 min, (Heathrow express) men tycker det kostar mer an det smakar.

Hop-on-hop off har jag aldrig provat, men det ar underskattat att aka "vanlig" rod buss i London - man ser en hel del sa ocksa. Om Sverige har "contactless" bankkort ar det jattelatt att betala ocksa, bara att halla upp bankkortet mot lasaren vid foraren, annars far du fixa ett oyster vid en tunnelbanestation.
Nar aker ni?
 
Bonustips!
Ladda ner appen 'Citymapper'. Lätt bästa sättet att navigera med, visar alla transportalternativ, inklusive Borisbikes!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Hade också tänkt skriva London, var där med min, då femåring för några år sedan i december, förutom winter wonderland och jullunch med tomten på Hamleys (vilket ni av förklarliga skäl inte kan göra något av det) besökte vi naturhistoriska och science museum (båda gratis) vilket dottern, som idag blivit en riktig tweenie, skulle uppskatta idag också, liksom att vandra i St James Park, mata ekorrar, titta på slottet och vaktombytet. Tror ni hittar på massor av grejer :-)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Salange du haller dig inom zon 1 sa ar allt ganska nara och till och med gangbart i bra vader, reseskillnader mellan paddington och kensington ar inget o hanga upp sig pa!
Paddington har ett snabbtag direkt till Heathrow som bara tar 15 min, (Heathrow express) men tycker det kostar mer an det smakar.

Hop-on-hop off har jag aldrig provat, men det ar underskattat att aka "vanlig" rod buss i London - man ser en hel del sa ocksa. Om Sverige har "contactless" bankkort ar det jattelatt att betala ocksa, bara att halla upp bankkortet mot lasaren vid foraren, annars far du fixa ett oyster vid en tunnelbanestation.
Nar aker ni?
Det man får se upp med om man använder sitt bankkort är ju att ta reda på avgifter vid köp utomlands. Kan bli många extraavgifter vid varje resa.
 
  • Gilla
Reactions: MM
jullunch med tomten på Hamleys
Litet OT, men Hamley's... är det nån som vet vad som händer där?
De köptes ju 2015 av kinesiska holdingbolaget C Banner, och ganska omgående började det pratas om nedläggning av åtminstone butiken på Regent Street till förmån för en skobutik(?). Jag var i butiken vid jul 2016 och då trodde nog alla att det bara var månader kvar. De allra flesta av personalen var redan uppsagda och jobbade på uppsägningstid. Men det verkar som om det fortfarande är business as usual...?
 
Litet OT, men Hamley's... är det nån som vet vad som händer där?
De köptes ju 2015 av kinesiska holdingbolaget C Banner, och ganska omgående började det pratas om nedläggning av åtminstone butiken på Regent Street till förmån för en skobutik(?). Jag var i butiken vid jul 2016 och då trodde nog alla att det bara var månader kvar. De allra flesta av personalen var redan uppsagda och jobbade på uppsägningstid. Men det verkar som om det fortfarande är business as usual...?
Ingen aning. Var i dec 2015 jag var där. Då var det bra. Låter oerhört tragiskt om affären ska gå i graven.
 
Bokade ett hotell i Paddington med. Ska bara bestämma mig nu också :p
Kommer nog avboka det dyrare då jag hellre lägger pengarna på mat, shopping, museum m.m. :)

Det i Kensington är hundralappen billigare än Paddington så det hänger på vilket som har bäst läge att ta sig till sevärdigheterna (dom vanliga - Buckingham Palace, Big Ben m.m.)?
Vi behöver säng, toa och dusch, sen klarar vi oss. Frukost finns ju på stan även om jag ser att barnet får i sig en smörgås innan vi börjar dagen men finns det något i närheten så är det ju lugnt.

Sån där hoppa på hoppa av buss, är det något att ha?

Vi bodde på Corus Hotel Hyde Park. Trevlig hotell vid Kensington Garden och Hyde Park. Vi betalade inte extra för frukost utan åt på stan. Rekommenderar Le Pain Quotidien för det. Finns lite varstans i London. De har både frukost och lunch. God mat.

Hoppa på och hoppa av buss är väl så där. Vi stod rätt länge och väntade på en som skulle komma så när vi väl kommit på bussen så ville vi inte hoppa av och riskera att vänta lika länge igen så då åkte vi rätt lång sträcka och satt och tittade. Trevlig rundtur annars.

Prata med personalen i tunnelbanan om vilket kort/biljett som passar er bäst. Oystercard man fyller på eller dagskort osv. De är väldigt hjälpsamma och trevliga! Vi tog oss runt med tunnelbanan.

Våra favoriter var Natural History Museum (dinosaurierna) och Towern!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Litet OT, men Hamley's... är det nån som vet vad som händer där?
De köptes ju 2015 av kinesiska holdingbolaget C Banner, och ganska omgående började det pratas om nedläggning av åtminstone butiken på Regent Street till förmån för en skobutik(?). Jag var i butiken vid jul 2016 och då trodde nog alla att det bara var månader kvar. De allra flesta av personalen var redan uppsagda och jobbade på uppsägningstid. Men det verkar som om det fortfarande är business as usual...?
De finns fortfarande kvar på både Regent Street och i andra delar av Storbritannien, så det verkar inte gå någon nöd på dem än i alla fall! :)
 
London är jätte härligt att åka till men det är väldigt varmt nu på sommaren... var där för ngt år sedan och höll på att förgås av värmeutslag 😓. Ska iofs dit i augusti nu så blir antagligen ännu värre 😅 men har planerat in några dags utflykter till strand i alla fall.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Att flyga med norwegian, funkar det bra att välja lowfare eller är det att föredra med lowfare
Annars är tunnelbanan i London smidig att ta sig fram med.

Jag är grymt nojjig för att hamna typ i Wales. Jag har en förmåga att råka ut får sådana saker :p
Men väl där ska vi väl våga oss på det med :D
 
Salange du haller dig inom zon 1 sa ar allt ganska nara och till och med gangbart i bra vader, reseskillnader mellan paddington och kensington ar inget o hanga upp sig pa!
Paddington har ett snabbtag direkt till Heathrow som bara tar 15 min, (Heathrow express) men tycker det kostar mer an det smakar.

Hop-on-hop off har jag aldrig provat, men det ar underskattat att aka "vanlig" rod buss i London - man ser en hel del sa ocksa. Om Sverige har "contactless" bankkort ar det jattelatt att betala ocksa, bara att halla upp bankkortet mot lasaren vid foraren, annars far du fixa ett oyster vid en tunnelbanestation.
Nar aker ni?

Tanken är att åka om 2 veckor. Ett av mina visakort går att blippa på det viset, är ju smidigt isf :)
 
Vi bodde på Corus Hotel Hyde Park. Trevlig hotell vid Kensington Garden och Hyde Park. Vi betalade inte extra för frukost utan åt på stan. Rekommenderar Le Pain Quotidien för det. Finns lite varstans i London. De har både frukost och lunch. God mat.

Hoppa på och hoppa av buss är väl så där. Vi stod rätt länge och väntade på en som skulle komma så när vi väl kommit på bussen så ville vi inte hoppa av och riskera att vänta lika länge igen så då åkte vi rätt lång sträcka och satt och tittade. Trevlig rundtur annars.

Prata med personalen i tunnelbanan om vilket kort/biljett som passar er bäst. Oystercard man fyller på eller dagskort osv. De är väldigt hjälpsamma och trevliga! Vi tog oss runt med tunnelbanan.

Våra favoriter var Natural History Museum (dinosaurierna) och Towern!

Dinosaurierna är barnets måste se så det blir nog dit vi går först av allt :)
Hon ska ha upp mig i pariserhjulet med :crazy: Har världens höjdskräck :nailbiting:
 
Kollar flyg med Norwegian, klarar man sig med bara handbagage eller ska jag lägga till att checka in en väska?

Tänkte packa väldigt lätt dit, och försöka att inte shoppa så mycket :o :p
Men jag får ju ta 10 kg och barnet 10 kg och det borde väl räcka? Tänkte ju inte plocka med några större grejer hem och inga förbjudna saker i handbagaget heller tror jag. typ en deo, parfym, kanske mascara och mediciner som vi båda kommer ha intyg på (narkotikaklassade).
 
Kollar flyg med Norwegian, klarar man sig med bara handbagage eller ska jag lägga till att checka in en väska?

Tänkte packa väldigt lätt dit, och försöka att inte shoppa så mycket :o:p
Men jag får ju ta 10 kg och barnet 10 kg och det borde väl räcka? Tänkte ju inte plocka med några större grejer hem och inga förbjudna saker i handbagaget heller tror jag. typ en deo, parfym, kanske mascara och mediciner som vi båda kommer ha intyg på (narkotikaklassade).

Inga vätskor i handbagaget!
 
Kollar flyg med Norwegian, klarar man sig med bara handbagage eller ska jag lägga till att checka in en väska?

Tänkte packa väldigt lätt dit, och försöka att inte shoppa så mycket :o:p
Men jag får ju ta 10 kg och barnet 10 kg och det borde väl räcka? Tänkte ju inte plocka med några större grejer hem och inga förbjudna saker i handbagaget heller tror jag. typ en deo, parfym, kanske mascara och mediciner som vi båda kommer ha intyg på (narkotikaklassade).

I det har vadret kommer du langt med handbagage, du behover ju knappast packa nagra tjocka klader, sa salange du inte planerar att shoppa massor sa skulle jag absolut noja mig med handbagage!
 
  • Gilla
Reactions: MM

Liknande trådar

Äldre Sitter och planerar en liten tripp till London med mannen min. Var vill man bo om man ska ha nära till "allt"? Eller finns det...
Svar
2
· Visningar
536
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp