Vårt badrum (uppdatering & bilder)

Det där förhandlar jag alltid bort. Kickbacken ska ju till er, inte företaget. Det är ju sällan sett på utförandepriset.

Hur menar du? Vi gick aldrig vidare med offerterna så jag djupdök aldrig i den, men jag tolkade det som att företag X har 25% rabatt på material hos företag Y. Alltså om vi köper material av företag Y och anger att det är genom företag X så får vi 25% rabatt. I de offerter vi fick var arbetskostnaden specificerad, samt kostnad för material och verktyg såsom spackel mm. Men att kostnad för kakel och inredning tillkommer och detta köper vi in själva. Varifrån vi vill såklart, men hos företag Y får vi rabatt genom utföraren.
 
Hur menar du? Vi gick aldrig vidare med offerterna så jag djupdök aldrig i den, men jag tolkade det som att företag X har 25% rabatt på material hos företag Y. Alltså om vi köper material av företag Y och anger att det är genom företag X så får vi 25% rabatt. I de offerter vi fick var arbetskostnaden specificerad, samt kostnad för material och verktyg såsom spackel mm. Men att kostnad för kakel och inredning tillkommer och detta köper vi in själva. Varifrån vi vill såklart, men hos företag Y får vi rabatt genom utföraren.

Kickbacken går som kreditering till företaget som ni handlar via. Ni får alltså en rabatt (som en lika gärna kan förhandla sig till när en kommer in från gatan eller beställer tillsammans med grannarna) medan företaget som ska utföra jobbet får en rejäl kreditering (kickback) för er beställning.

Jag begär alltid en naken offert, och vill inte vara bunden till någon leverantör av huvudmaterialet (plattor/golv/tapeteter). Däremot kontrollerar jag med plattsättaren om denne kan hantera plattorna och att denne kan ta in t ex fog etc som funkar med de materialval jag gjort. Det materialet går alltid på löpande. Nu är det sällan/aldrig jag tar in en fastprisoffert, jag tycker det blir billigare att planera och arbetsleda själv och därför tar jag det på löpande och köper materialet själv.
 
Senast ändrad:
När jag renoverade mitt badrum gjorde jag en riktig upphandling (eftersom jag då jobbade en del med LOU och tyckte det var roligt :D ) och tog in (onödigt) många offerter och träffade varenda hantverkare som jag tog in offert från. Det var inte på grundarbetet som några pengar skiljde. Och då är det nog bra mycket enklare, billigare och passar en själv bättre att planera sitt badrum och vilken hantverkare man vill ha helt själv, än i samverkan med grannar.
 
Tack för en mkt bra och upplysande tråd. Jag befinner mig i exakt samma position (förutom då att brf:en inte har sagt nåt om stambyte), och kommer använda er som inspiration för att fräscha upp badrummet. Kanske kan man hitta en hantverkare som kan hjälpa till med detta jobb.
 
Det går långsamt framåt! Vi har haft annat att stå i så det stannade av lite, men nu är även en ny duschslang och fäste på plats :up: Vi har även beställt en glasvägg samt en spegel med lampa runtom som vi får installation av 26 april.

475097AE-B3BC-48C8-806D-BC4AF5980B3D.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 592
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 462
Senast: Daff
·
Hemmet Vi ska eventuellt göra om badrummet framöver och jag behöver inspírerande bilder av fina badrum. Vårt badrum är inte stort, ca...
Svar
14
· Visningar
10 821
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp