Vart blåser minst i Sverige?

Kalmar är också lite av ett blåshål
Men Växjö borde ligga mest i lä och har ofta mycket soltimmar om jag minns rätt
Med några undantag brukar Växjö ligga i botten. En januari för ett par år sedan hade vi 20 minuter sol på hela månaden.
Nuförtiden tiden bor jag i Linköping. Hör är mer sol men också mer blåst. Vindstilla dagar är lätträknade...
 
Med några undantag brukar Växjö ligga i botten. En januari för ett par år sedan hade vi 20 minuter sol på hela månaden.
Nuförtiden tiden bor jag i Linköping. Hör är mer sol men också mer blåst. Vindstilla dagar är lätträknade...
Oops jag blandade nog ihop det :o
Men blåser det mycket i Växjö i genomsnitt :confused:
 
Eftersom de flesta vindar är västliga/sydvästliga kanske du får satsa på att bosätta dig öster om en bergstopp :D

I övrigt är det ju Visby och Luleå som oftast toppar soltoppen, men det är väl inga platser som är kända för att vara vindstilla direkt.
 
Jag hittade en rapport från SMHI med vindstatistik. I den fanns det nio orter som över tid hade en medelvind under 2 m/s. Flera av de orterna låg i ett rätt spritt kluster kring Jämtland/Västernorrland. Östersund hamnar ofta i topplistorna på flest soltimmar per år. Så svaret skulle kunna vara: Östersund.
 
Jag hittade en rapport från SMHI med vindstatistik. I den fanns det nio orter som över tid hade en medelvind under 2 m/s. Flera av de orterna låg i ett rätt spritt kluster kring Jämtland/Västernorrland. Östersund hamnar ofta i topplistorna på flest soltimmar per år. Så svaret skulle kunna vara: Östersund.

Soltimmarna stämmer kanske men jag vill meddela att i Östersund blåser det ungefär som i Härnösand (där det kan vara vindstilla fram till elva på förmiddagen men i övrigt nästan jämt blåser) :p.
 
Jag hittade en rapport från SMHI med vindstatistik. I den fanns det nio orter som över tid hade en medelvind under 2 m/s. Flera av de orterna låg i ett rätt spritt kluster kring Jämtland/Västernorrland. Östersund hamnar ofta i topplistorna på flest soltimmar per år. Så svaret skulle kunna vara: Östersund.
Det är nog inte vid Storsjöns strand man ska hållas då, snarare i en lämplig dalgång. Kanske Hammarstrand eller Sollefteå?
Vilka orter var det som SMHI sade?
 
Det är nog inte vid Storsjöns strand man ska hållas då, snarare i en lämplig dalgång. Kanske Hammarstrand eller Sollefteå?
Vilka orter var det som SMHI sade?

Jag ska erkänna att jag inte la jättemycket tid på att granska rapporten. :) Det var i alla fall inte i själva Östersund utan orter 10-20 mil N och S om Östersund. Men Sollefteå är ju en god kandidat. Där blåser det inte särskilt mycket. Inte som jag minns det i alla fall från åren jag bodde där.
 
Ja, Sollefteå är rätt vindstilla. Men de har för mycket snö och för mörkt vintertid för mig. :arghh:

Jag ska bara bli snuskigt rik (på nåt oklart sätt), så jag kan bo utomlands vintertid. ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
626
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
418
Senast: escodobe
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
623
Senast: Blyger
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp