Vart går gränsen för att lägga sig i?

Sv: Vart går gränsen för att lägga sig i?

Gränsen för att lägga sig i och ge tips och råd går nog ungefär där mottagaren upplever att man lägger sig i.

Upplevelsen av att någon lägger sig i skapar i de allra flesta fall och för de allra flesta människor ett behov av att försvara det man gör ... Summa kardemumma ingen mottagare för hjälpen man vill ge.

Var gränsen finns är väldigt svårt att avgöra med en främling. Brukar därför välja mina ord väldigt väl om jag säger nått. Är jag minsta osäker på hur det kan uppfattas är jag hellre tyst.

En annan detalj är att det finns ganska mycket hästfolk i min närhet som inte delar samma uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel. Folk vill påverka varandra att göra det som är "rätt" utifrån sin egen uppfattning (bara för att vara snälla och hjälpa). Det är mycket det som ligger bakom osämja och irritation i stall enligt min erfarenhet. Om folk bara kunde acceptera varandras olikheter och olika sätt att tänka så hade man kanske kunnat slippa det.

Blir hästar utsatta för regelrätt misshandel så ska man givetvis försöka sätta stopp för det. Och då är det självklart att man säger något! Där finns det ju också lagstöd och man kan anmäla.
 
Sv: Vart går gränsen för att lägga sig i?

Man kan ju luras lite diplomatiskt;)

Ex. om du hade sagt; "ursäkta men jag råkade höra erat problem och jag har haft exakt samma problem med en tidigare häst jag hade. För MIG brukade det hjälpa att xxx eller xxx , kanske dte funkar för er oxå? För övrigt tycker jag ni ser huuuur trevliga ut som helst!

:angel:

Klockrent tycker jag. Hur kan man bli stött av det?

Jag har inte tävlat på år och dar så jag skulle nog bli supernervös om jag ska ut och tävla.

Skulle gärna ta emot tips som ges på ett trevligt sätt.
MKT hellre det än folk som sitter o tisslar o tasslar som man förstår pratar om en..
Fast jag är så pinsam så jag skulle nog tom kunna fråga ngn som står brevid om råd om jag känner att det inte fungerar riktigt.

Tjejen som TS berättar om kanske inte ens är medveten om att hon blir för hård då hon kanske är väldigt nervös.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart går gränsen för att lägga sig i?

Jag tror att det är så enkelt att man inte ger råd till någon som inte ber om det. Om man ändå gärna vill ge ett råd frågar man, "får jag ge dig ett råd?" och bara ger det om man fått ett jakande svar, men det fungerar nog bäst om man känner varandra.

Som flera har skrivit är det svårt att bedömma råd från främlingar då man inte har någon aning om dennes kompetens.

Skulle en främling fråga om hen fick ge mig ett råd angående min ridning eller hästhållning skulle jag absolut tacka nej. Men var det någon erkänd tränare eller liknande skulle jag tacka ja.

Det torde behövas rejält mycket mer än sågande för att en domare ska reagera tänker jag.
 
Sv: Vart går gränsen för att lägga sig i?

*kl*

Med tanke på hur många "experter" det finns i hästvärlden så skulle jag nog personligen inte vara speciellt mottaglig om en främmande människa kom fram till mig precis innan tävlingsstart och förklarade hur saker och ting ska vara enligt den. Dels för att jag i det läget helt enkelt är fokuserad på den kommande uppgiften och det inte är rätt tillfälle att börja styra med nya saker och dels för att jag inte vet vem denna "expert" är och därför har svårt att bedöma om denne egentligen vet vad den pratar om.

Far hästen illa så meddela överdomaren, om inte så är det nog bara att vara tyst alternativt smyga in på ett snyggt sätt á la Magica DeHex ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 676
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 130
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp