Vart köpa bra tävlingsbur? :)

Snobben

Trådstartare
Någon som har tips vart man kan köpa en bra bur för tävling?
Tävlar agility och skulle behöva en smidig bur att ha min vovve i när han ska vila mellan klasserna. Tips önskas :)

Sv: Vart köpa bra tävlingsbur? :)

Någon som har tips vart man kan köpa en bra bur för tävling?
Tävlar agility och skulle behöva en smidig bur att ha min vovve i när han ska vila mellan klasserna. Tips önskas :)

De flesta har en tyg/canvasbur. Man kan även ha en metallbur. Det beror ju på hur mycket man vill kånka på samt om hunden försöker ta sig ur buren eller inte.

Jag hade inte satsat på en canvasbur. Vill det sig illa tar hunden sig ut på mindre än 1 minut. Vissa delar går lätt sönder om hunden krafsar.

Stålburar är hopfällbara och de är inte så tunga. Det brukar finnas handtag så att man bär dem som en portfölj. Det finns många som säljer burar och det brukar ofta finnas begagnade på Blocket och Tradera. Om det regnar kan man hänga ett paraply över eller göra ett överdrag av antingen galon eller ett gammalt regnställ som man inte använder längre. En av mina stålburar har jag haft till 3 hundar i hela deras liv. Då är det inte dyrt med några hundralappar. Jag köpte en större (cirka 60x50x55) i höstas eftersom jag har 2 hundar nu. Den kostade cirka 400 på Häromi.

Jag köpte en metallbur att ha till agility och utställningar. Jag litar inte på canvasburarna, min hund kan ta sig ur en sådan på ett par sekunder. Jag vill kunna gå banan i lugn och ro, utan att oroa mig för att det springer runt en frihetsberusad och överlycklig weimaraner över hela området :cool:

Jag köpte min ny på Arken Zoo. Tittade länge på blocket men när folk vill har nästan nypris för sina väl använda burar, orkar jag inte hålla på att ringa, komma överens om tid osv. Då blir det billigare tidsmässigt och bensinmässigt, att svänga in om djuraffären :grin:

Jag har en stålbur till mina två hundar när vi är på utställningar (och nej, jag är inte en av de som låter hundarna ligga i burarna hela dagen osv ;)). Fungerar utmärkt och jag behöver inte oroa mig för att de tar sig ut på egen hand. Har man dessutom en inte så stor hund så väger ju gallerburarna ingenting. Min bur är ca 70x70x100cm och är därför lite bökig och tung, men det känns helt klart värt det. Jag hade tur och köpte min på rea i djuraffären, så den kostade väl inte mer än ca 5-600kr.

Tack för tips :)
Får nog bli en metall/stålbur då!
Bara frågan om vart man hittar en bra då :p

Vi har "en vanlig tygbur". Ingen av våra hundar försöker ta sig ut så. Jag har en från ÖoB för 150 kr och mamma har en från Agria.

canvasburarna är faktiskt ganska svåra att ta sig ur, men de går att massakrera invändigt. på min har pinnarna som håller taket spänt lossnat, och det är farligt att vassa pinnar kan sticka ut på det sättet. det sämsta med canvasburar är dock att de blir väldigt varma! så det är ingen bur jag skulle valt till sommarhalvåret. i en metallbur kan man lättare reglera temperaturen.

Jag :love: mina canavas burar, Lätta att bära, lätta att göra rena och tar nästan ingen plats när man ska iväg på tävling i en proppfylld bil. Sitter jag i närheten av buren har jag alltid taket öppet så det ska cirkulera lite luft i buren och hundarna kan kika ut om dom är leds på att sova. En ganska stor åt nobsen och en plutteliten fyrkantig till dvärgschnauzern.

På nobsens bur måste jag ha en hake mellan båda dragkedjorna så den inte går att öppna om man inte tar bort haken, min hund kan nämligen öppna dragkedjorna :(

Till dvärgen så kommer det nog passa utmärkt eftersom att vi burtränat så bra så att bur ALLTID betyder vila och inte en massa småtrams. Kan kuta in i buren i glp nu och sen bara lägga sig platt fall för att hon är inne i buren. :)

Vill ha en hyfsat stabil bur som står stadigt. Men lätt & släpa på med..
Vart ska man kolla, djuraffärer?

:)

Liknande trådar

Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur... 2
Svar
20
· Visningar
1 080
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 559
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka