Vart ska vi resa i vinter?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare voltis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 6 023
Jag tycker det är synd att begränsa sig så för lite längre restid. En vecka är inte så ”bara”. Vi åker en vecka varje vinter och tycker helt klart att det är värt några timmar extra på flyget för att sen få det väldigt mycket bättre under en hel vecka. Bäst är om man hittar en resa med kvällsflyg, då kan man sova bort några timmar av flygtiden. :up:

En kompis kom hem från Dubai häromdagen, ni kan stryka det från listan om ni inte vill ha det superdyrt. Hon berättade om en vanlig måltid med hamburgare för fyra pers som gick på över 700:- eller varför inte en drink för 250:-, ja för EN drink.

Det finns väl många anledningar till att inte vilja åka till Dubai, men de där priserna är ju långt ifrån den enda sanningen.

Vi var där för två år sedan, och la mellan 30:- —150:-/måltid. En enda gång var det dyrare, och det var när vi prompt ville se Burj Khalifa och fick ge ett par hundralappar för en med Göteborgs mått mätt väldigt vanlig pizza. Maten för 30:- var något jag kommer minnas för resten av livet, och även annat var riktigt gott.

Om man åker fredag kväll (natt) och sedan hem på söndagen så får man en ganska lång vecka som även klarar en längre restid och kortare tidsomställning. Eftersom barnet har jullov kan det kanske vara möjligt att på annat sätt ha 8-10 dagar avsatt för resan för att få en hel vecka på resmålet?

För en kort resa är det skönt att inte ha så stor tidsskillnad. Sex timmar, som till USA, tycker jag är tufft. Brasilien var 5 timmars skillnad när jag var där och det var ok trots kortare tid än en vecka (jobbresa), men flygresan är ganska lång och gav mer sömn än en USA-resa (östkusten). Hade nattflyg i båda riktningar.

Själv skulle jag vilja åka till Kap Verde, dock inte till de platta sandöarna som det finns charter till.

Hur är det med mellanöstern? Är Jordanien varmt även vid jul?

Enklast för en så kort resa vid jul tror jag är att tänka något annat än riktigt varmt. Kan (knappt) svensk sommar duga öppnar sig många alternativ: Madeira, Kanarieöarna, Cypern, Malta etc men då behöver man ha en inriktning på att göra något annat än att ligga på stranden/vid poolen. Går det så är det en bonus, men man har annat inplanerat för svalare dagar. Inom Europa bör man tänka på att många turist-/badorter stänger ner på vintern, även om det med svenska mått mätt är ganska varmt och t o m badbart. Därför bör man välja större orter "som har ett eget liv". En annan möjlighet är att helt tänka bort sol- och bad. Utforska någon större eller mindre stad kanske? Flera länder på kontinenten har underjordiska heta källor så att man kan bada utomhus även om det är kallt. Mest känt är nog baden i Budapest.

Vi har aldrig åkt utomlands över jul eller nyår, men är sugen!
Sambon o jag fyller båda 40 och barnet 10 i nov/dec så det vore ju en bra anledning ;)

Dock har vi lite restriktioner och krav....

Varmt! Ska gå att bada i hav och pool utan att frysa (för mig är det minst 25 grader gärna mer).

inte för lång flygtid, då vi bara kan åka en vecka.

Inte superdyrt men unnar oss gärna lite, så strandnära och poolområde...

kikat på tex kap verde (bra flygtid men blåsigt?) och Dubai (bra flygtid, varmt)
Erfarenheter av dessa och vilka områden vi bör kika på där, eller andra bra förslag?

Inte poppis att ta semester på högtider på mitt jobb men tänkte söka redan nu för bättre chans ;)
Jag var på Kap Verde när dottern var liten tillsammans med min mamma. Vi hade nog "tur" med vädret för den vecka vi var på Sal så var det givetvis strålande sol och stekhett, vi som tänkte just att det vore skönt med lite svalare med tanke på dottern... :D

Eftersom både min mamma och dottern blev sjuka (inget resmålsrelaterat, mamma hade ngn eländig förkylning och dottern fick höstblåsor) så hann vi inte med att upptäcka så mycket mer än bara själva hotellet, sköldpaddsreservatet och den fina stranden dock. För vuxna var stranden verkligen fantastisk. Kristallklart vatten, vit, mjuk sand, bra snorkling - men strömt och höga vågor så inte så barnvänligt.

Ön är verkligen mest bara sand, men det serveras god mat, det finns saker att göra och det går att bada = jag skulle gärna återvända. Vi flög direkt från Göteborg utan mellanlandning, vilket var ett krav för mig med litet barn.

Slänger ni på tre-fyra dagar så rekommenderar jag Alltid Mexico och Cancun-området. Så himla härligt land att resa i, finns så mycket att se och göra att vi aldrig blir mätta. Supergod mat, underbara snorklingsvatten, härligt klimat och med barn i den ålder du har så är alla äventyrsparker troligen rena drömmen. Bara längtar tills dottern är fem så att hon får lov att följa med på zip lines osv på typ XPLOR m.m. Jag hade inte heller rest till Mexico för bara en vecka, givet tidsskillnaden.

Sydafrika annars kanske? Då är det ju inte någon tidsskillnad även om restiden blir längre, dit har jag flera bekanta som rest över en vecka.

Eller Zanzibar?

Egypten. Du kan få myllrande stadsliv med massor av små lokala restauranger och affärer i centrala Hurghada, stillhet på en resort vid havet i Marsa Alam och en massa alternativ däremellan. 5-6 timmars flygtid, ett hav med djurliv i världsklass alldeles invid stranden och generellt mycket för pengarna.

Däremot är det inte 25 grader i vattnet vid jul. Det brukar vara 21-23.
Varit i just hurghada, vid lucia, det var ngt för svalt och vill prova ngt nytt ;)

Jag tänker som du. Ska man flyga långt = 2 veckor (eller mer). Har anhöriga med lågstadiebarn som åkte till Mauritius en vecka, de sa efteråt att det gör de inte om.
Precis... Och det är knappt jag kommer lyckas på en vecka ledigt på jobbet pga högtiderna, så får vara glad om jag får en vecka ;)

Till alla:
Jag har inget emot andra resor än sol och bad, men känner att just vid jul nyår bär jag fryser ihjäl här hemma vore det väldigt skönt med värme och bara slappa!
Speciellt om vi åker efter jul, vår mest hektiska tid på jobbet... behöver vila! :D

@voltis Med dina önskemål tror jag att Kanarieöarna är bästa valet. Kolla solstatistiken, den kan variera på olika delar av ön. Jag gissar att du kommer att åka charter, då måste researrangören kunna tala om för dig om poolen på ett visst hotell är uppvärmd eller inte.

(Skulle du då få ett besked som visar sig felaktigt är det bara att ringa Aftonbladet: KÖLDCHOCKEN - svensk barnfamilj om mardrömsresan till semesterparadiset 😉)

@voltis Med dina önskemål tror jag att Kanarieöarna är bästa valet. Kolla solstatistiken, den kan variera på olika delar av ön. Jag gissar att du kommer att åka charter, då måste researrangören kunna tala om för dig om poolen på ett visst hotell är uppvärmd eller inte.

(Skulle du då få ett besked som visar sig felaktigt är det bara att ringa Aftonbladet: KÖLDCHOCKEN - svensk barnfamilj om mardrömsresan till semesterparadiset 😉)
:D vi kommer vara så KRÄNKTA!
Jag ska ta en kik, när jag har tid mellan alla sommarens Samosplaner ;)

Precis... Och det är knappt jag kommer lyckas på en vecka ledigt på jobbet pga högtiderna, så får vara glad om jag får en vecka ;)

Till alla:
Jag har inget emot andra resor än sol och bad, men känner att just vid jul nyår bär jag fryser ihjäl här hemma vore det väldigt skönt med värme och bara slappa!
Speciellt om vi åker efter jul, vår mest hektiska tid på jobbet... behöver vila! :D
Missade det där med kort leighet. Men då tror jag bästa alternativet är att hitta nattflyg "rakt söderut". Då kommer ni längre=säkrare värme på färre dagar och slipper jet-lag. Kenya?

Eller Zanzibar?
Jag kan inte ens ta in att folk sitter och flyger hela vägen till Östafrika för att bara vara på Zanzibar. Helt deprimerande att man väljer att bara vara på en strand i ett land som har så extremt mycket att erbjuda.

Ja jag vet att folk får göra som de vill men för mig är hela grejen obegriplig. Jag skulle verkligen aldrig rekommendera någon att sitta och flyga hela vägen till Zanzibar (minimum 13 timmars flight) för en veckas sol och bad.

Jag kan inte ens ta in att folk sitter och flyger hela vägen till Östafrika för att bara vara på Zanzibar. Helt deprimerande att man väljer att bara vara på en strand i ett land som har så extremt mycket att erbjuda.

Ja jag vet att folk får göra som de vill men för mig är hela grejen obegriplig. Jag skulle verkligen aldrig rekommendera någon att sitta och flyga hela vägen till Zanzibar (minimum 13 timmars flight) för en veckas sol och bad.
Jag vet inte hur värt det är, har själv aldrig varit där, men har inte så lätt för depression som du uppenbarligen.

Jag vet inte hur värt det är, har själv aldrig varit där, men har inte så lätt för depression som du uppenbarligen.
Okej, jag försöker ignorera spydigheten och kämpar på här då: hur kommer det sig att du rekommenderar ett resmål så långt bort (alltså minst 13 timmars flygtid) när TS bara ska vara borta i en vecka? Särskild om du inte ens varit där..?

Och ja, jag tycker att det är deprimerande faktiskt. Tanzania är ett helt otroligt land och att åka dit för att bara vara på Zanzibar känns helt bakvänt. Nä @voltis , mitt tips (som någon som faktiskt varit där :D) är att spara Zanzibar tills du vill uppleva Afrika och Tanzania och kombinerar det med mer. Att resa hela vägen dit, och lägga så mycket pengar dessutom, för att bara ligga på en strand är liksom inte värt det.

Om det bara handlar om en vecka -så hade jag valt Kanarieöarna. Men - jag hade kollat upp orter noga och valt bort vissa av de mest turistiga och "plastiga." När jag åkt på vintern valde jag hotell som också hade pool inomhus förutom uppvärmd utomhus. Så jag visste att jag kunde bada om det hade blivit jättekallt..
Personligen vill jag inte åka till Dubai pga mänskliga rättigheter.
Jag känner mig inte heller lockad av Egypten och Kap Verde.
Jag skulle inte vilja ta den långa flygtiden till Mexiko, Vietnam, Thailand etc för bara en vecka.

Kuba, Sydafrika, Mexico, Florida - LÄSER ni inte TS kravspec innan ni postar? :confused::D
Nej, det är en del av grejen.

Skämt åsido, de önskemål hon skriver är ju typ omöjliga. Kanar
Okej, jag försöker ignorera spydigheten och kämpar på här då: hur kommer det sig att du rekommenderar ett resmål så långt bort (alltså minst 13 timmars flygtid) när TS bara ska vara borta i en vecka? Särskild om du inte ens varit där..?

Och ja, jag tycker att det är deprimerande faktiskt. Tanzania är ett helt otroligt land och att åka dit för att bara vara på Zanzibar känns helt bakvänt. Nä @voltis , mitt tips (som någon som faktiskt varit där :D) är att spara Zanzibar tills du vill uppleva Afrika och Tanzania och kombinerar det med mer. Att resa hela vägen dit, och lägga så mycket pengar dessutom, för att bara ligga på en strand är liksom inte värt det.
Jag tolkar nog in annat i ett namn på ett land följt av ett frågetecken än en "rekommendation" än du, är nog så långt vi kommer i den delen. Sedan tycker jag det är lite ledsamt att låta sig påverkas så negativt av andras resevanor så länge det inte är klimatångest som ligger bakom, jag brukar försöka låta bli den typen av skuldbeläggande faktiskt så har svårt att relatera till din känsla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka