Bukefalos 28 år!

Vart ska vi resa i vinter?

Ska till Frankrike i höst och ev några veckor i Bangkok. Frankrike är med företaget och Bangkok är för att jag har en del jobb på huset. Som att installera vattenvärmare. Byta en massa lysrör och lägga klinker över hela gårdsplanen som är 20 kvm😜
 
Gambia, där hamnade vi när vi ville åka varmt och inte så långt i november, vet inte hur det är i december dock.
 
Hmm dottern utropade Just: jag vill åka kryssning!
Viking line känns kallt i december, men hittat flera i karibien ;) erfarenheter?
 
Hmm dottern utropade Just: jag vill åka kryssning!
Viking line känns kallt i december, men hittat flera i karibien ;) erfarenheter?
Jag har åkt på två kryssningar som utgått från Florida. Varmt är det definitivt! Allting en behöver finns på båten, det är som en mindre by där inne. Har varit helt okej all inclusive mat, Finns ofta att välja på antingen buffé eller a la carte som man får boka bord på.

Det enda negativa är väl den moraliska aspekten med vissa stopp som dessa fartyg gör. Jag är för dåligt påläst för att ha en riktig åsikt men har förstått att det inte alltid är odelat positivt för lokalbefolkningen på de ställen fartygen lägger till.
 
Hmm dottern utropade Just: jag vill åka kryssning!
Viking line känns kallt i december, men hittat flera i karibien ;) erfarenheter?

Nu är jag kanske alldeles för sent ute men kryssning i Karibien kan jag varmt rekommendera. Vi valde att utgå från Puerto Rico för att få så många landstigningar som möjligt. (Utgå från USA-hamnar ger ofta fler dagar till havs.)
Vi åkte med Royal Caribbean och var nöjda med såväl båt som utflykter. Jag har tidigare kryssat även med MSC och varit nöjd men då kryssat i Medelhavet.

Hoppas att ni hittar något ni blir nöjda med :)
 
@voltis Jag är nyfiken på om ni har bestämt er för någon resa efter alla våra fin fina tips? :)
Näää sambon är inte alls sugen på att åka bort jul eller nyår ;)
Då återstår typ sportlov, iom skolplikten...
Aldrig åkt bort då heller iof och vi kan ju fira oss ett par månader i efterhand ;)

Jag fick en ide om usa och Disney world ;) tydligen ngt lugnare där i februari när vi har sportlov... Känns ngt kort med 1v iom lång resväg men kan vara värt det? Och dotteen gillar fortfarande Disney, men kanske ej om några år?
 
@voltis Jag har på södra delen av Teneriffa många gånger i januari och alltid kunnat bada i både pool och hav utan problem. Åker man till norra delen av Teneriffa så är det lite mer osäkert väder. Teneriffa har dessutom massor att erbjuda om man vill åka på någon utflykt , jag har inte barn i din ålder men finns många trevliga saker att göra även för familjer.
 
Egypten. Du kan få myllrande stadsliv med massor av små lokala restauranger och affärer i centrala Hurghada, stillhet på en resort vid havet i Marsa Alam och en massa alternativ däremellan. 5-6 timmars flygtid, ett hav med djurliv i världsklass alldeles invid stranden och generellt mycket för pengarna.

Däremot är det inte 25 grader i vattnet vid jul. Det brukar vara 21-23.

Egypten ar oftast KALLT under December/January/February ... det blir battre i senare delen av February och March. Alexandria ar odragligt kallt, Cairo som inte har medelhavet som slanger in vagor over strandpromenaden obetydligt battre. Men kallt.

<snip>
Hur är det med mellanöstern? Är Jordanien varmt även vid jul?
<snip>

Jordanien, liksom norra Egypten ar oftast alldeles svinkallt den arstiden.

Da Maken haft kontor i Dubai har jag varit dar mycket ... och Dubai kan vara trevligt om man inte bryter ihop pa kommersialism. Dubai har ingen egen kultur eller historia och ar som ett jattestort shopping center med bad strander. Det behover inte bli dyrt, det beror helt pa var man bor och valjer att ata. Och det kan ju vara kul att aka skidor innomhus.:angel:

Da jag anser att man ar ganska nojd med Dubai efter en eller tva dagar (men jag ar inte en strand alskare) recomenderar jag istallet Abu Dhabi eller Bahrain. Jag ALSKAR Bahrain, det fullkomligt svammar over av kultur och "egenheter". Det ar inte sarskilt dyrt att vara dar och maten ar jatte god.
Jag fick besoka Sheiken's stallar nar jag var dar en gang genom att halsa fran en god van i Jeddah. :D
 
En kompis kom hem från Dubai häromdagen, ni kan stryka det från listan om ni inte vill ha det superdyrt. Hon berättade om en vanlig måltid med hamburgare för fyra pers som gick på över 700:- eller varför inte en drink för 250:-, ja för EN drink.

Oj priserna måste ökat rejält sen jag var där för fem år sedan, upplevde priserna som rätt normala, eller inget som stack ut!
 
Oj priserna måste ökat rejält sen jag var där för fem år sedan, upplevde priserna som rätt normala, eller inget som stack ut!
Hur hårda är de på barnets skola med ledigheter? Det där verkar växla väldigt mkt från skola till skola, hos oss verkar det inte vara några större problem att få ledigt en vecka per läsår, om ni vill åka andra tider.
Alt är ju även annars höstlovet, då det fortfarande är ordentligt varmt på både Kanarieöarna och Cypern, eller sportlov på Kanarieöarna med uppvärmd pool - alt vänta ända till påsklovet nästa år. Vid påsk är det garanterat fint på Kanarieöarna.
 
Hur hårda är de på barnets skola med ledigheter? Det där verkar växla väldigt mkt från skola till skola, hos oss verkar det inte vara några större problem att få ledigt en vecka per läsår, om ni vill åka andra tider.
Alt är ju även annars höstlovet, då det fortfarande är ordentligt varmt på både Kanarieöarna och Cypern, eller sportlov på Kanarieöarna med uppvärmd pool - alt vänta ända till påsklovet nästa år. Vid påsk är det garanterat fint på Kanarieöarna.

Ingen aning ;) mitt barn går bara på föris än!

(Gissar att du citerade fel inlägg :) )
 
Egypten ar oftast KALLT under December/January/February ... det blir battre i senare delen av February och March. Alexandria ar odragligt kallt, Cairo som inte har medelhavet som slanger in vagor over strandpromenaden obetydligt battre. Men kallt.

Jag håller inte med. Eller, jo Alexandria och deltat är skitkallt (jobb utomhus i februari i deltat = ingen picknick!). Men de flesta sol- och badturister åker ju till Röda havet och där är temperaturen generellt sett helt ok med 20-25 grader. Sen kan det ibland vara kallare och det blir kyligare på kvällarna och dagarna är kortare.

Men nu är ju inte detta alternativ intressant för TS.
 
Hur hårda är de på barnets skola med ledigheter? Det där verkar växla väldigt mkt från skola till skola, hos oss verkar det inte vara några större problem att få ledigt en vecka per läsår, om ni vill åka andra tider.
Alt är ju även annars höstlovet, då det fortfarande är ordentligt varmt på både Kanarieöarna och Cypern, eller sportlov på Kanarieöarna med uppvärmd pool - alt vänta ända till påsklovet nästa år. Vid påsk är det garanterat fint på Kanarieöarna.
Hon börjar ny skola (engelska skolan) till hösten och de verkar rätt hårda med det...
Ville ju helst åka nära våra födelsedagar i nov dec men februari kändes ändå rätt nära ;)
April(påsk) känns för sent då vi åker till grekland i juli, så kort i mellan.
Och ska vi ha badsemester räcker ej kanarieöarna för mig i februari, för kallt. ;)
 
Jag håller inte med. Eller, jo Alexandria och deltat är skitkallt (jobb utomhus i februari i deltat = ingen picknick!). Men de flesta sol- och badturister åker ju till Röda havet och där är temperaturen generellt sett helt ok med 20-25 grader. Sen kan det ibland vara kallare och det blir kyligare på kvällarna och dagarna är kortare.

Men nu är ju inte detta alternativ intressant för TS.

Roda Havet's temperatur gar alldrig ner under 27*C ... men ytvattnet kan bli betydligt kallare. ;)
Nar jag bodde i Cairo var det KALLT ibland ... jag letar efter bilden jag har dar jag fryser ihjal framfor pyramider. :angel: Men rent generellt sa vi alltid att December och mer sa January och borjan av February var "trojvader".
 
Höstlocr
Hon börjar ny skola (engelska skolan) till hösten och de verkar rätt hårda med det...
Ville ju helst åka nära våra födelsedagar i nov dec men februari kändes ändå rätt nära ;)
April(påsk) känns för sent då vi åker till grekland i juli, så kort i mellan.
Och ska vi ha badsemester räcker ej kanarieöarna för mig i februari, för kallt. ;)
Höstlovet 😊?
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av @escodobe, och för att jag inte vill ta upp den tråden, så startar jag en egen i samma ämne. Min dotter, min mamma och...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 410
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp