Vart ska vi resa i vinter?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare voltis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 6 023
@SaraMara Okej, vill du inte förklara varför du tipsade som du gjorde behöver du inte göra det, jag var bara nyfiken på varför man rekommenderar nåt som 1) ligger så extremt långt bort och därför inte riktigt passar samt 2) nåt man inte ens sett och upplevt själv och därför borde ha svårt att tipsa om liksom. Dessutom går man ju miste om jättemycket om man flyger dit för en strand, Tanzania som land har SÅ mycket att erbjuda.

Men du behöver inte förklara, jag behöver inte förstå allt här i världen :D.

Sen, alltså, jag fattar att du bara vill vara spydig men eftersom du verkar ha missförstått: jag blir inte bokstavligt talat deprimerad. Det är alltså inte i en klinisk betydelse jag använder ordet. Inte lätt att förstå kanske, så ville förtydliga!

@SaraMara Okej, vill du inte förklara varför du tipsade som du gjorde behöver du inte göra det, jag var bara nyfiken på varför man rekommenderar nåt som 1) ligger så extremt långt bort och därför inte riktigt passar samt 2) nåt man inte ens sett och upplevt själv och därför borde ha svårt att tipsa om liksom. Dessutom går man ju miste om jättemycket om man flyger dit för en strand, Tanzania som land har SÅ mycket att erbjuda.

Men du behöver inte förklara, jag behöver inte förstå allt här i världen :D.

Sen, alltså, jag fattar att du bara vill vara spydig men eftersom du verkar ha missförstått: jag blir inte bokstavligt talat deprimerad. Det är alltså inte i en klinisk betydelse jag använder ordet. Inte lätt att förstå kanske, så ville förtydliga!
Jag skrev en tanke. Följd av ett "?". Alltså en lös idé uppkastad i luften. Inte en verifierad reserekommendation med kvalitetsstämpel. Jag har massor av vänner och familj som varit i Tanzania och som älskat den ofta avslutande veckan vid havet på en vit strand med värme, sol och bad. Frågan gällde, som jag förstod den, önskemål om sol- och värmesäkert avslappningsresmål. Eftersom utbudet inom kort flygtid är oerhört decimerat (obefintligt?) vid den tiden av året så spånade jag kring alternativ som kanske kan övervägas - alltså längre flygtid men utan alltför stor tidsskillnad, och klurade då över Afrika som kontinent. Jag hade personligen hellre åkt lite längre och fått den sol och värme jag vill ha - om fokus med resan är det - än halva restiden och sitta bakom ett vindskydd och huttra och på sin höjd doppa mig i en uppvärmd pool.

Spydigheten är tämligen påkallad av ditt ursprungliga, milt sagt dömande inlägg. Det kan du spela hur ovetande som helst inför, men vill man inte lite lagom elitistiskt döma någon för deras resevanor upplever jag det som ganska sällsynt att man uttrycker sig med sådana kraftuttryck.

Nja googlar det till 13h flyg.... ;)

Vet att mina krav är ngt omöjliga, men hjälper ju ändå lite om man får l ite tips om resmålen och kan sortera utefter det :)
Som en av dem som föreslagit delvis annat ber jag om ursäkt. Jag har varit på Kanarieöarna två gånger vid den tid du nämner, båda gångerna har antalet "sol-och-bad-dagar" varit ganska avhängigt hur kinkig man är. Jämförelsevis har vi det varmare i vår trädgård i april en solig dag än vad vi haft på Gran Canaria. Det blåste banne mig konstant, havet var kanske 18 grader varmt och vågorna höga, kvällarna var ganska kalla (jag är varm av mig, men önskade ändå att jag haft med en tjockare tröja för kvällsbruk). Det var huggsexa om solstolar bakom läande vindskydd t.ex. större delen av tiden (vissa dagar var dock superfina) och om önskemålet är värme och vila så ser jag väldigt få "garanterade" resmål så nära Sverige vid den tiden på året. Det KAN bli bra, men risken är också stor att ni blir besvikna.

men vill man inte lite lagom elitistiskt döma någon för deras resevanor upplever jag det som ganska sällsynt att man uttrycker sig med sådana kraftuttryck.
Jag är elitistisk för att jag inte tycker att det känns rimligt att flyga i tretton timmar för att vara borta en vecka? Okej.

Återigen: Du drar på väldigt stora växlar på det jag skrev. Återigen så menade jag inte "deprimerad" bokstavligen (få gör det). Jag kommer inte harva det här med dig nu, för mig kommer det dock vara fortsatt obegripligt att tipsa om Zanzibar när någon vill ha en veckas sol och bad. Men det är okej för mig :).

Sorry @voltis ! Ska inte skriva mer på OT-spåret :).

Vi har aldrig åkt utomlands över jul eller nyår, men är sugen!
Sambon o jag fyller båda 40 och barnet 10 i nov/dec så det vore ju en bra anledning ;)

Dock har vi lite restriktioner och krav....

Varmt! Ska gå att bada i hav och pool utan att frysa (för mig är det minst 25 grader gärna mer).

inte för lång flygtid, då vi bara kan åka en vecka.

Inte superdyrt men unnar oss gärna lite, så strandnära och poolområde...

kikat på tex kap verde (bra flygtid men blåsigt?) och Dubai (bra flygtid, varmt)
Erfarenheter av dessa och vilka områden vi bör kika på där, eller andra bra förslag?

Inte poppis att ta semester på högtider på mitt jobb men tänkte söka redan nu för bättre chans ;)
Vi åker till Vietnam, ett drömresemål som jag knappt tänkt på förrän vi började diskutera i familjen var vi ska åka, vi brainstormade och kom på massor av saker men inget perfekt som alla ville till. Sen kom mamma och pappa med förslaget Vietnam och alla bara kände att det var rätt. Mina föräldrar bjuder hela familjen plus brorsans sambo. Är helt tagen av deras generositet och tacksam, dom bjöd mig till Grekland för att par år sedan men då kunde inte min bror följa med så det här blir första familjeresan på många år.

Jag har jobbat på Gran Canaria. Angående uppvärmda pooler så är de väldigt sällan 25 grader, snarare 20-21. Det var ett väldigt vanligt klagomål från våra gäster. Men hade de inte varit uppvärmda hade de hållt en betydligt lägre temperatur än 21.

Vill TS ha Gran Canaria-tips så hojta! Det är sällan varmare än 25 där på vintern. Oftast ligger det mellan 20-25 på dagarna och uppemot 10 grader kallare på nätterna. Väldigt skönt väder att jobba i men kanske inte riktigt så varmt som ni verkar önska.

Vi åker till Vietnam, ett drömresemål som jag knappt tänkt på förrän vi började diskutera i familjen var vi ska åka, vi brainstormade och kom på massor av saker men inget perfekt som alla ville till. Sen kom mamma och pappa med förslaget Vietnam och alla bara kände att det var rätt. Mina föräldrar bjuder hela familjen plus brorsans sambo. Är helt tagen av deras generositet och tacksam, dom bjöd mig till Grekland för att par år sedan men då kunde inte min bror följa med så det här blir första familjeresan på många år.
Glömde skriva att vi kommer hem en eller två dagar innan julafton, så vi är inte borta över den tiden du nämner iof men det verkar jätte fint, inte lika turistigt som Thailand och billigare att leva.

Nja googlar det till 13h flyg.... ;)

Vet att mina krav är ngt omöjliga, men hjälper ju ändå lite om man får l ite tips om resmålen och kan sortera utefter det :)
Jag har varit i Goa och skulle inte lägga den flygtiden på en vecka. Efter vad jag läst om dina Greklandsresor tror jag heller inte att ni skulle uppskatta. Goa passar bättre om man vill bekanta sig med Indien än bara ha sol och bad.

Om Kanarieöarna: Jag har själv bara varit på Där en enda gång (Teneriffa, februari 1981), men inte är det väl varmare på vintern än Egypten som enligt @voltis var ”något för svalt”? Och med tanke på vilket hav som omger ögruppen (Atlanten), blir det någonsin stabilt 25 grader?

Ett resmål som inte nämnts och som jag kan tänka mig är varmare är Oman, där jag själv inte varit, men det står på listan. Nio timmars flygtid och 25-30 grader i december.

Okej, här kommer det knäppaste förslaget hittills. Det enda ställe som jag kommer på som kombinerar kort flygresa och garanterat varmt i vattnet är Island, de varma källorna håller runt 25-30 grader året runt.
Varit där och det är ju varmt i luften jag söker ;)
Var där i mars, snöade lodrätt :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka