Vårt sociala skyddsnät.

Hur många tomma och halvtomma lägenheter som helst, men kan du inte visa på fast inkomst får du ändå ingen.
Just det borde gå att lösa genom regler och garantier från samhället.
Dessutom så borde det ju inte gälla personer med sjukersättning, det är en fast inkomst.
 
Just det borde gå att lösa genom regler och garantier från samhället.
Dessutom så borde det ju inte gälla personer med sjukersättning, det är en fast inkomst.

Det skulle vara intressant att höra vad du tänker om resten av det jag skrev, som ju är mer relevant än det du valde att svara på.
 
Vingåker är med på listan av kommuner som har lediga bostäder.
Det är ganska så nära Norrköping.
Hur skulle du känna om du hamnade där i händelse av personlig kris?
Om det handlar om att kunna upprätthålla meningsfulla sociala kontakter och inte bli socialt isolerad så är ju Vingåker jättelångt från Norrköping. Tänker du att man ska sitta totalt 2 timmar i bil eller 3 timmar med kollektivtrafik flera gånger i veckan för att kunna umgås med sina nära?

Det är ju en sak om man självmant väljer att flytta, då har man förmodligen ett syfte på nya orten och kanske lär känna nya människor. Men om man tvingas flytta enbart för att ha tak över huvudet så är situationen helt annorlunda.

Majoriteten av människor far väldigt illa om de blir socialt isolerade.
 
Fast det spelar ingen roll hur många lediga lägenheter som finns i Vingåker om du inte har de ekonomiska förutsättningarna att få ett hyresavtal. Får du 10 500 kr/månad före skatt, skatten är 33,5, har du mindre än 7000 kr kvar - om inte bostadstillägget räknas.
Jag flyttade för ungefär ett år sedan. Jobbar halvtid med en inkomst som ligger på mellan 2,5-3 gånger hyran. Jag fick inte hyra utan en borgenär, vilket jag lyckligtvis hade även om det känns surt att som vuxen inte kunna stå på ett kontrakt själv. Så som du säger, det är inte så enkelt att skaffa sig en bostad.
 
Anledningen att de där orterna finns på listan är ju för att folk flyttar därifrån. Anledningen till att folk flyttar därifrån är oftast att det saknas arbetstillfällen. Så om vi skjutsar dit alla som redan är på samhällets botten och verkligen skulle behöva ett jobb för att ta sig upp från botten, hur ska det hjälpa? Bussar vi ut dem på små orter där det inte finns några arbetstillfällen, hur ska de då kunna vända sin situation och ta sig uppåt igen?
Människor som har potential för att försörja sig själva är de som behöver bo där arbetstillfällena finns.
 
Vi är ett av världens högst beskattade länder så att höja skatterna ytterligare kan omöjligt vara lösningen. För alla som arbetat i en myndighet borde det vara uppenbart att det bara forsar pengar på onödiga saker. Effektivisering behövs, men framförallt så behöver offentlig verksamhet skalas ner till kärnverksamheten. Skattemedel ska gå till bidrag, vårdinsatser och lärare. Inte till konsulter, kommunikatörer, onödiga utredningar och byråkrati.

Jag håller med om att verksamheterna behöver skalas ner och konsulter sparkad ut, men jag tror fortfarande att skatten behöver höjas för att myndigheterna ska klara sina uppdrag.
 
Och som några andra redan varit inne på, det är ju sällan bara en person. Ofta finns det en partner och även barn.
Jag har redan skrivit att jag tycker att det är viktigt att barn får en sammanhängande och trygg skolgång.
Om där finns en partner med inkomst är oftast läget ett annat. Det brukar vara lättare att lösa boendesituationen då.
 
Men hur ska de som inte kan försörja sig själva idag kunna göra det imorgon om vi sätter dem på ställen där det inte finns arbetstillfällen :confused:
Vissa har inte potential att någonsin kunna försörja sig själva. De är oförmögna till arbete. I de fallen så spelar inte tillgången på arbetstillfällen någon roll. De kommer ändå aldrig att kunna arbeta.
 
Jag har redan skrivit att jag tycker att det är viktigt att barn får en sammanhängande och trygg skolgång.
Om där finns en partner med inkomst är oftast läget ett annat. Det brukar vara lättare att lösa boendesituationen då.

Problemet uppstår när de delar på sig och det ena behöver hjälp med försörjningen medan barnens övriga system finns kvar runt gamla bostaden.

JO har kritiserat kommuner för att de tvingar föräldrar att söka boende där inga kontakter finns, just för att man brister i sitt beaktande av barnens perspektiv. Men det hjälper ju inte så mycket.
 
Vissa har inte potential att någonsin kunna försörja sig själva. De är oförmögna till arbete. I de fallen så spelar inte tillgången på arbetstillfällen någon roll. De kommer ändå aldrig att kunna arbeta.

Så du menar att myndigheterna helt godtyckligt ska bestämma i förväg vilka som aldrig kommer kunna resa sig och bussa iväg dem, men inte de som faktiskt skulle kunna resa sig upp igen? Hur ska det urvalet kunna göras på ett rättssäkert sätt tänker du?
 
jag tror fortfarande att skatten behöver höjas för att myndigheterna ska klara sina uppdrag.
Det är inte en framkomlig väg.
Dels så kommer inte väljarna att rösta på några politiker som fattar ett sådant beslut.
Och dels så kommer högre skatt bara att driva på skattefusk och skattesmitning.
 
Problemet uppstår när de delar på sig och det ena behöver hjälp med försörjningen medan
Ja och då tycker jag nog att barnens perspektiv mpste vägas in.
Men, det blir alltid problem med bostadsorter när föräldrar delar på sig.
Och det är ett övergående problem. Barn växer upp och blir vuxna med eget ansvar för sig själva.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 738
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 882
Senast: Barbabelle
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
781
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp