Vårt stallbygge

Sv: Vårt stallbygge

Haha, det var ju också ett sätt att säga det på, visste du att vi roslagsbönder är kända för att vara elaka typer :D

Kul att se alla dina bilden, man blir så himla sugen på att bygga nytt men jag får hålla mig till tre nya uteboxar denna vinter, kanske blir det nytt stall nästa år om vintern varit bra och det rullat in lite nytt klirr i kassan

Nej, det visste jag inte.. Kanske jag ska ta tillbaka den där inbjudan :angel:.

Ja du.. sugen på att bygga nytt.. framgår det inte att det inte alls är som när Martin Timell gör det i verkligheten?

Kom på att sambon varit duktigare än mig när det gäller att blogga, så på hans blogg finns det en del bilder på renoveringen av bostaden också:
http://lustigheter.blogg.se/

Klirr i kassan var det.. jag undrar fortfarande hur man får till det.. Det är någo med att börja sälja pennor så startar sig ett IKEA av sig själv.. eller hur det nu var..
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Vi är mitt uppe i vårat bygge oxå men kan inte riktigt bestämma oss för vilka väggar vi skall ha.
Hur har ni tänkt att göra i boxarna, bara putsa eller sätta upp ngt mer skydd ifall hästarna står och sparkar mycket i väggarna.
Våra hästar som vi har nu är snälla men det kan ju bli andra hästar framöver.
Skall ni isolera stallet?

Ja, jag funderar lite på det, tror vi börjar med mur och upts och ser hur stämningen är. Mina ston börjar alla tro att de är drottningar, det var lungt med en drottning, men så blev den andra betäckt och tycker att det är hon som ska sitta på tronen.. Den lilla ifrågasätter fortfarande om det verkligen inte är hon som är drottningen.. I hagen fungerar divorna faktiskt otroligt fint ihop, och jag hoppas på lugn och ro i stallet.. Annars blir det nog gummimatta på de väggar som blir utsatta för sparkar.
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Tack för titten!

Jösses vilket jobb ni hade gjort med mark, hus, stall o allt :eek: Vi blev mäkta impade :bow:


Vi återkommer gärna framöver eller frågar lite :)


/ Maran som med pv hälsade på hos pastejja o sambo och kikade lite IRL

Det var ju himla trevligt att ni ville titta förbi. Det känns ju lite fattigt att visa upp det utan att vara mer färdig, och det är svårt att förmedla hur illa det faktiskt var när vi tog över. Ni är välkomna för återbesök senare, så hoppas vi att hästarna flyttat hem så ni får träffa dem med :).
Ser fram emot att höra mer om era planer :)
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Jag är så jäkla imponerad av ert slit med gården!!
Har precis läst igenom din sambos blogg och jag bara älskar den, hans sätt att skriva är underbart!
Lycka till med fortsatta arbetet, ser fram emot uppdatering, både här från dig och i hans blogg :bow::bow:
 
Sv: Vårt stallbygge

Jag är så jäkla imponerad av ert slit med gården!!
Har precis läst igenom din sambos blogg och jag bara älskar den, hans sätt att skriva är underbart!
Lycka till med fortsatta arbetet, ser fram emot uppdatering, både här från dig och i hans blogg :bow::bow:

Det är ju himla roligt att få ta i lite emellanåt :D.
Jag ska hälsa sambon att du är nöjd med hans blogg, det är jag säker på att han blir glad över att få höra.
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Det är ju himla roligt att få ta i lite emellanåt :D.
Jag ska hälsa sambon att du är nöjd med hans blogg, det är jag säker på att han blir glad över att få höra.
/U

Jag ska minsann lägga till hans blogg bland mina favoriter på min blogg!!
 
Sv: Vårt stallbygge

Kul tråd!Och vad duktiga ni är!!!!

Har läst lite i bloggen också och har lagt den som favorit (beundrar din man lite på håll:angel:)
 
Sv: Vårt stallbygge

Kul tråd!Och vad duktiga ni är!!!!

Har läst lite i bloggen också och har lagt den som favorit (beundrar din man lite på håll:angel:)

Trevligt.. :)
Handlar det om arbetsinsatsen så har vi faktiskt gjort mer eller mindre lika mycket (möjligen att jag har släpat fler grenar och skit och han spacklat och målat fler väggar), det är bara jag som får tag i kameran oftast så det ser ut som det är han som har gjort allt. Handlar det om annat som väcker din beundran så är han så väl värd det. ;)
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Haha.I så fall så får jag beundra dig också lite på håll.....

Jag har ju (också) världens bästa man.
 
Sv: Vårt stallbygge

Haha.I så fall så får jag beundra dig också lite på håll.....

Jag har ju (också) världens bästa man.

Anledningen till att jag ens kommenterade det är att det av någon anledning är flest som tror att han renoverar och bygger allt helt själv, och vad jag gör vet jag inte vad de tror.. Lagar mat och städar? (fast det gör jag faktiskt det med.. ;)).. Filar naglar och rakar ben? (det försöker jag hinna med men det går inte alltid så bra..)

Vilken tur att vi haft sådan tur med våra karlar :)
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Måste erkänna att detta är otroligt, otroligt vanligt.Tom jag trillar dit gång på annan.

Har vänner som bygger hus helt själv från lösvirke.DVS Han snickrar och gör allt själv.Alla tycker att han är fantastisk och klappar frun på huvudet och tycker att hon ska vara så jävla tacksam."Tänk vilken tur du har som har Magnus".

Vad de glömmer är att han är och snickrar på huset varje dag efter jobbet samt alla helger.Då tar hon hand om deras två barn,lagar mat,städar,tar hand om tvätt mm mm.Hon sköter all markservice.Så hon är väl lika duktig?

Nu när det börjar bli målning och andra arbeten som hon kan göra,då är det hon som gör allt det OCH har barnen med sig.

En annan lite offtopic grej.....en annan kompis till mig fick rycka in och jobba 2 dagar på sin semester.Då fick mannen ta hand om barnen själv och han tyckte att det var så jobbigt så han tänkte aldrig mer ha semester om inte frun hade det samtidigt.Haha.
 
Sv: Vårt stallbygge

Måste erkänna att detta är otroligt, otroligt vanligt.Tom jag trillar dit gång på annan.

Har vänner som bygger hus helt själv från lösvirke.DVS Han snickrar och gör allt själv.Alla tycker att han är fantastisk och klappar frun på huvudet och tycker att hon ska vara så jävla tacksam."Tänk vilken tur du har som har Magnus".

Vad de glömmer är att han är och snickrar på huset varje dag efter jobbet samt alla helger.Då tar hon hand om deras två barn,lagar mat,städar,tar hand om tvätt mm mm.Hon sköter all markservice.Så hon är väl lika duktig?

Nu när det börjar bli målning och andra arbeten som hon kan göra,då är det hon som gör allt det OCH har barnen med sig.

En annan lite offtopic grej.....en annan kompis till mig fick rycka in och jobba 2 dagar på sin semester.Då fick mannen ta hand om barnen själv och han tyckte att det var så jobbigt så han tänkte aldrig mer ha semester om inte frun hade det samtidigt.Haha.

Jo visst är det otroligt vanligt.. Men varför skulle man vara bättre på att lägga golv och spackla väggar för att man har en snopp? (har aldrig fattad snoppen har för betydelse i dessa sammanhang). Däremot blir det lätt att jag som kvinna förrutom att dra skit, spackla, måla ska vara den som hämtar diesel, och ser till att det står mat på bordet (helst samtidigt som jag gör något annat) Skulle det inte vara planerat av mig så har ingen annan heller gjort det. Mitt i detta ska ritningar uppdateras, jag ska förklara för folk som borde kunna läsa ritningar vad det måtten på världens enklaste ritningar, med utsatta mått, i skala 1:100 (tumstocken funkar alltså att mäta med om något mått missats)och ändå blir det massor av fel.
Så summan av kardemumman, jag tror att detta inte alls är vidare unikt, utan att kvinnfolket hugger i ganska ok vi med.. Lite som när man man bjuder hem på grillat och mannen står vid grillen och ofta är det nog kvinnan som fixar resten.. Fast det är ju mannen som grillat så bra (startat elden och vänt köttbitar).

Lyckligtvis har vi inte haft barn att passa under värsta byggtiden, det hade varit grymt tufft..
/U
 
Senast ändrad:
Sv: Vårt stallbygge

Jo visst är det otroligt vanligt.. Men varför skulle man vara bättre på att lägga golv och spackla väggar för att man har en snopp? (har aldrig fattad snoppen har för betydelse i dessa sammanhang). Däremot blir det lätt att jag som kvinna förrutom att dra skit, spackla, måla ska vara den som hämtar diesel, och ser till att det står mat på bordet (helst samtidigt som jag gör något annat) Skulle det inte vara planerat av mig så har ingen annan heller gjort det. Mitt i detta ska ritningar uppdateras, jag ska förklara för folk som borde kunna läsa ritningar vad det måtten på världens enklaste ritningar, med utsatta mått, i skala 1:100 (tumstocken funkar alltså att mäta med om något mått missats)och ändå blir det massor av fel.
Så summan av kardemumman, jag tror att detta inte alls är vidare unikt, utan att kvinnfolket hugger i ganska ok vi med.. Lite som när man man bjuder hem på grillat och mannen står vid grillen och ofta är det nog kvinnan som fixar resten.. Fast det är ju mannen som grillat så bra (startat elden och vänt köttbitar).

Lyckligtvis har vi inte haft barn att passa under värsta byggtiden, det hade varit grymt tufft..
/U

Jag tror också att detta är vanligt, tyvärr. Min sambo är inte speciellt händig av sig, utan i vårt hem är det jag som borrar, målar, sågar, skruvar, spikar etc. En dag kom vår idiot till granne upp (gammal byggnadsmästare...) och berömmer sambon för allt jobb han har gjort. Jag försökte lite snyggt flika in att det faktiskt var jag som hade gjort det. Han verkade inte tro på det, eller sp lyssnade han helt enkelt inte på en jänta på 22 bast, utan fortsätter prata med min mycket förvånade sambo som inte fattar mycket i sammanhanget. Ibland blir man bara förbannad faktiskt.

Trådkapning blev det visst :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp