Bukefalos 28 år!

Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

gullunge

Trådstartare
Gullunge är frustrerad!

Skulle köpa benlindor, men det enda som finns är flece. De använder man till stallbandage, INTE till ridning.

Vart tog de elastiska vägen??

Butikspersonalen upplyste mig om att ALLA rider med flece eller 50/50 lindor. Suck...

Kan ni som gör det förklara varför, för jag fattar inte.

Enda tänkbara anledningen för mig, är att det är omöjligt att få tag i riktiga arbets bandage...
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Jag har då sett elastiska lindor lite här och där, Hööks brukar alltid ha någon variant.
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Gullunge ska genast kolla upp detta!

Men förstår fortfarande inte vitsen med att rida med stall-lindor...
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Globus har en del, men det är lite knepigt att hitta återförsäljare som har dem inne. PMar dig en länk till en utländsk butik med bättre utbud!

/En till fleecevägrare
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Åh! Tack för tipset.

ROLIGA FÄRGER dessutom. Fantastiskt!! :love:

Nu är Gullunge på mycket bättre humör!
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Kan ni som gör det förklara varför, för jag fattar inte.

Enda tänkbara anledningen för mig, är att det är omöjligt att få tag i riktiga arbets bandage...

Jag kan inte svara på var man hittar andra lindor, men jag kan svara på det här för min egen del: För att jag lindar av rent estetiska skäl, då jag inte tror ett skvatt på att lindor ger en häst stöd, och jag vill inte använda elastiska då jag är rädd att dra dem för hårt. Kan man linda är det lika lätt att linda snyggt med fleece som med elastiska eller 50/50, och jag ser således inga nackdelar med det.

Svårare var det inte.
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Mias har väl riktiga lindor? :o *länge sen man köpte lindor inser man*
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Jag har bara hittat färgglada elastiska lindor hos Hööks och Börjes....

Men jag är alltid på jakt efter nya i andra färger så du får gärna pma mej länken :love:
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Om man kan linda, varför inte använda lindor som är avsedda att användas under rörelse/arbete?

Risken för tryckskador, kanandes ner i karleder osv känns större, med ett i stort sett stumt material.

Lindar man så hårt att det blir tryckskador eller stasar, så kan man, och ska man inte linda öht. Varken arbetsbandage eller annat.

Jag tror inte heller att det ger något speciellt "stöd", men skyddar mot slag och ser snyggt ut.

Ska man lyckas få tryck skador med elastiska lindor får man ta i en hel del och låta de sitta på rätt länge...
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Jag tror inte heller att det ger något speciellt "stöd", men skyddar mot slag och ser snyggt ut.
Precis som fleece.
Jag har heller aldrig varit med om att fleece kanat eller gett tryckskador.

Varför stör det dig att andra vill använda fleece? :confused:
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Gullunge tycker att folk får göra som de vill, men har svårt att förstå varför man rider i stallbandage, när det finns bättre anpassade alternativ.

Gullunge söker därför en vettig förklaring...

Svårare än så är det inte.;)
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Jag tycker snarare att det låter som om du behöver uppdatera din syn lite, eftersom fleece för många inte är synonymt med stallbandage idag. Att elastiska skulle vara bättre anpassade alternativ är din åsikt, inte en sanning.

Vilken otroligt löjlig grej att haka upp sig på.
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Jag har både ock men jag föredrar elastiska lindor..... :D
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Gullunge kanske har en förlegad syn på vad som är vettiga material att använda till arbetsbandage.
Men varför reagerar du så hårt på att hen vill ha en förklaring på något som känns väldigt märkligt?

Gullunge kanske är "ouppdaterad" i ditt tycke, men är det då inte bättre att vänligt upplysa om fördelarna, som du ser, på ett skapligt pedagogiskt sätt, så en trögfattad Gullunge har en chans att kanske lära sig något nytt med en bättre förståelse för hur andra resonerar...

Anlednigen till Gullunges fråga var ju att få svar på något som hen inte begrep.
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Jag håller helt med dig!! Till arbetsbandage använder man elastiska, och jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få tag på..
Klart att folk använder fleece istället när det inte finns att få tag på..
Själv ycker jag varken det är bra eller snyggt med fleecelindor..
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Jag tror få i ridsportsvärlden kan linda stödjande arbetsbandage. Ska man ha såna får man ju köpa de där elastiska som är hyfsat stumma i hel elastik och dra hårt på rätt ställen, ej heller med padd. Så som de gör på travet(där jag fick lära mig). Då först får man stödjande verkan. De vanliga elastiska räcker inte till att ge stöd åt 500-600 kg.

Lindar man hyfsat korrekt så glider inte fleece. Jag har aldrig sett det kana. Och jag ser en hel del lindade ben iom jobb som dressyrtränare. Det är då också en del som inte riktigt kan linda, vill vara "snälla" mot hästen och drar väldigt löst. De sitter kvar iaf.
Lindar man med normalt tryck och paddar så sitter det. Spec om man har bra saker i oglidigt material.

Jag lindar endast för att det är snyggt, eller som skydd på en häst som slår på sig om man vill vara finare än med benskydd. Då har jag ofta fleece. Det sitter faktiskt väldigt bra. Och det ger önskad effekt i form av skydd mot strykningar.

Elastiska som du söker verkar mest finnas utan märken sas. Jag har sett på hööks, horze eller diverse ridshoppar.
 
Sv: Vart tog alla vettiga benlindor vägen?!

Vi som var med på 60-talet fick minsann lära oss linda arbetsbandage även om vi inte höll på med travare..... :D

Personligen lindar jag mest på vintern när det är snö.

Har fått en häst med sår på benen efter att ha ridit med vanliga senskydd i skarsnö...
Inte skojigt alls... :cry:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
30 190
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 477
Senast: zabby
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp